BRATISLAVA – Monopolný prevádzkovateľ pevných liniek Slovenské telekomunikácie oznámil, že cena mesačného poplatku za telefón, tzv. paušálu, sa bude aj naďalej zvyšovať. Podľa prezidenta Ladislava Mikuša je dôvodom zdražovania fakt, že súčasná cena je jedna z najnižších v Európe.
Už oznámené zdraženie od júla o takmer 40 korún na 244,80 koruny (aj s DPH) teda nebude posledné. Zároveň sa má znižovať cena impulzu, tiež v súlade s európskym trendom. V Európe je však bežné aj to, že v cene mesačného paušálu získava zákazník viaceré výhody. Prvou, na Slovensku zatiaľ nevídanou, je možnosť voľby z ponuky viacerých paušálov. Líšia sa cenou i ponúkanými výhodami.
Český telekom napríklad ponúka HOME MINI, určený pre ľudí, ktorí hovory skôr prijímajú a sami volajú menej. Program v prepočte za 220,50 Sk zahŕňa aj voľný kredit za 90 českých korún zadarmo. Tie môže zákazník prevolať vo svojom meste, v medzimestskej či medzinárodnej sieti. Ešte ďalej pokročila liberalizácia vo Veľkej Británii, kde boj prevádzkovateľa pevných liniek s mobilnými operátormi priniesol zákazníkovi tri hodiny miestnych víkendových hovorov zadarmo.
Slovenské telekomunikácie od júla spolu so zdražením paušálu rušia aj doterajšiu zľavu na 11 tarifných impulzov. Zvýhodnený bude iba tzv. malý užívateľský program, ktorý je rovnakého zamerania ako český HOME MINI. Jeho cena bude 207,90 koruny s DPH a zákazník v ňom získava 12 voľných impulzov mesačne zadarmo.
„Program je cenovo výhodný pre tých, ktorí mesačne nepretelefonujú viac ako 11 až 12 impulzov. Každé ďalšie volanie nad rámec paušálu je už za 3,69 koruny,“ povedala hovorkyňa Slovenských telekomunikácií Gabriela Nemkyová.
Podľa nej bude mať od júla aj slovenský zákazník možnosť voľby. „Prvou možnosťou je rozhodnúť sa pre nový paušál za 244,80, čím však zákazník stratí 11 voľných impulzov. Môže sa rozhodnúť aj pre Malý užívateľský program s 12 voľnými minútami, ale môže sa požiadať aj o zrušenie prípojky, ktoré je bezplatné,“ povedala Nemkyová.
Od prvého júla ohlásili telekomunikácie viaceré cenové zmeny. Pre bežného občana, ktorý volá prevažne vo svojom meste a v silnej prevádzke, sa volanie predraží. Zníži sa síce cena za impulz, no na druhej strane sa impulz skráti. Ak teraz platíme v silnej prevádzke 2,50 koruny (aj s DPH) za každé dve minúty, od júla to bude 1,50 koruny, ale za každú jednu minútu. Telekomunikácie si okrem toho od júla začnú účtovať aj poplatok v cene jedného impulzu za to, že sa nám podarilo dovolať.
Prezident telekomunikácií Ladislav Mikuš pre agentúru SITA priznal, že počet klientov trvalo klesá a koncom mája – po oznámení cenových úprav – bol pokles približne štvornásobne vyšší ako zvyčajne. Ku koncu marca bol počet užívateľov 1,61 milióna, v súčasnosti ich je o „niekoľko tisíc“ menej.
(tom, ldi)