SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Nízke ceny naučili ľudí v menších mestách volať taxík do nemocnice či na nákup

Taxikári sú úspešní aj preto, že pýtajú jednotnú cenu bez ohľadu na vzdialenosť.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

GALANTA, BANSKÁ BYSTRICA. V Galante vás taxikári tak ľahko neoklamú. Za jednu cenu vás odvezú všade. Cez mesto sú to asi tri kilometre, bežná cena je 2,50 eura.

Voláme si taxík pred hlavnú bránu areálu Samsungu. Taxikár sa pýta na trasu, povzdychne si a povie, že nás teda zoberie. Chceme ísť do kilometer vzdialeného parku. Mešká takmer desať minút, v parku by sme už boli aj pešo.

Taxikár nie je počas krátkej jazdy veľmi zhovorčivý, tvrdí, že má veľa práce. Hneď ho aj volajú k ďalšiemu zákazníkovi. Neskôr ešte musí na letisko. Sťažuje sa na iných taxikárov, ktorí podliezajú ceny, lebo nemajú ani poistky.

Pri parku vodič zisťuje, či má vydať potvrdenie. Hovoríme áno, pôvodnú sumu 2,50 teda zvyšuje o 50 centov. „Daň,“ vysvetľuje.

K Samsungu nás predtým viezol Ladislav Biháry z firmy Taxi Bugár. Prišiel do dvoch minút. Za jednu z najdlhších možných trás si vypýtal tiež 2,50 eura, aj s blokom. Biháry priznáva, že na dlhších jazdách aj prerobí.

Konkurenti sa najskôr bili, niektorí podľa neho cenu podliezli na 1,50 eura. Teraz sa už ustálili.

Boli sme prví, ktorí tu zaviedli jednotnú sumu bez ohľadu na kilometre, chváli sa taxikár Ladislav Rapan z G-taxi. Z troch eur šli napokon o päťdesiat centov dole. „Ľuďom je jedno, či je auto rozpadnuté, alebo kto je taxikár, hlavne nech je lacnejší.“

V 15-tisícovej Galante jazdia tri linky mestskej dopravy, najčastejšie raz za hodinu. Napriek vyššiemu záujmu o taxíky rastie aj počet cestujúcich MHD, vraví Štefan Perecz z SAD, ktorá autobusy zabezpečuje.

Z nákupu taxíkom

V Banskej Štiavnici nastupuje do taxíka staršia pani s plným nákupným vozíkom zo supermarketu. „Bolí ma noha a s takýmto nákupom by som to nezvládla,“ hovorí.

Cenník
Taxislužby
  • Bratislava: desiatky taxislužieb, minimum od 3,50 eura;
  • Banská Bystrica: jedna cena na celé mesto od troch eur; podľa kilometrov aj pod dve eurá;
  • Komárno: aj 80 centov za celé mesto;
  • Poprad: od 1,50 eura po celom meste.

Preverili sme aj taxislužby v Štiavnici a Banskej Bystrici. Ich majitelia hovoria, že s nimi jazdia bežne ľudia do práce, dôchodcovia do nemocnice, ale stále najviac mladí v piatok večer z párty.

Na rozdiel od iných miest nemajú v Štiavnici jednu sadzbu, platí sa podľa kilometrov. Najmenej okolo eura.

V Banskej Bystrici sa zasa dostanete taxíkom z jedného konca mesta na druhý, teda asi sedem kilometrov, za tri až štyri eurá.

Martin Caban z bystrickej taxislužby One hovorí, že taxíkmi jazdia ľudia za posledné roky výrazne viac. „Ľudia s nami jazdia, lebo vedia, koľko zaplatia,“ hovorí Caban o tom, prečo majú konštantnú cenu tri eurá.

Rovnaká trasa s Expres Taxi je o 20 centov lacnejšia. Keď sa v Bystrici objavili paušálne ceny, podliezli ich.

Blízko lepšie ako MHD

„Denná klientela je početná. Keď majú dvakrát prestupovať na trolejbus, je to pre nich lepšie,“ hovorí Kamil Bučko, majiteľ Expres Taxi.

Pri taxislužbách, ktoré si nechajú platiť podľa kilometrov, zaplatíte za dlhú trasu aj šesť eur. Na krátkej trase napríklad zo stanice na sídlisko Sásová im však zaplatíte aj pod dve eurá. Lístok na MHD, ktorá tam jazdí raz za hodinu, by stál 40 centov.

V Banskej Štiavnici zasa zaplatíte za vyše dvojkilometrovú trasu dve eurá. Čísla na taxislužby sú na stĺpoch po celom historickom centre. Nemajú jednotnú cenu, ale minimálne jazdné od 70 centov vyššie a potom centy naskakujú podľa kilometrov.

Mikrobus, ktorý si ľudia zastavujú mávnutím na ulici, stojí 50 centov za cestu po celom meste.

Taxikár z firmy Beri hovorí, že autobusových spojov je málo najmä cez víkendy. Vtedy jazdí najmä do okolitých obcí. Ľudia platia za desať kilometrov približne desať eur.

Idú aj pod euro

Raritne nízke ceny majú v Komárne. Jedna z taxislužieb si pýta 1,50 eura za akokoľvek dlhú cestu. Jej konkurentovi stačí 80 centov.

Opýtajú sa vás však vopred na trasu a ak majú aj iného zákazníka, po ceste k vám pristúpi.

Lákajú, že sú lacnejší ako autobus

POPRAD, BRATISLAVA. Najobľúbenejší reklamný slogan taxikárov v Poprade je – sme najlacnejší. Tvrdí to o sebe hneď niekoľko taxislužieb.

Najnižšie ceny sa začínajú na 1,50 eura po celom meste. Jedna taxislužba dokonca hlása, že jazdí lacnejšie ako MHD. Lístok pre dospelých stojí 70 centov.

Prevádzkovateľ City Taxi Ferdinand Hudaček odôvodňuje nízke ceny tým, že že chceli dostať do taxíkov ľudí s nižšími platmi a znížiť nezamestnanosť.

„Je lepšie, keď 50 šoférov odvezie 50 ľudí, ako keď to urobí jeden šofér autobusu.“ Hovorí, že dole s cenou išla aj konkurencia.

Taxíky jazdia aj mimo mesta. Asi 25­-kilometrová cesta na Štrbské Pleso stojí od 15 do 20 eur.

Matej Dugovič

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 579
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 052
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 573
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 631
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 401
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 898
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 005
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 8 991
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 976
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 8 616
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Jan Tratnik vyhral 16. etapu na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Kolíková plánuje na budúc rok otvoriť zákon o konflikte záujmov

laňajšie majetkové pomery politikov stále nie sú zverejnené.

Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková.

V koalícii je zhoda, Čaputová sankcie za neúčasť na testovaní odmieta

Koalícia podporuje dobrovoľné testovanie, kto nepríde, mal by ísť do karantény.

Prezidentka Zuzana Čaputová a premiér Igor Matovič na zasadnutí Bezpečnostnej rady.

Budaj chce, aby štátna ochrana vlastnila pozemky v národných parkoch

Ochrana prírody nevlastní v národných parkoch ani štvorcový meter pozemkov, tvrdí Budaj.

Minister životného prostredia SR Ján Budaj.

Pellegrini čaká na odpovede, Raši hovorí o rizikách pri plošnom testovaní

Raši tvrdí, že antigénové testy nie sú vhodné na plošné testovanie.

Peter Pellegrini.