SME

Nízke ceny naučili ľudí v menších mestách volať taxík do nemocnice či na nákup

Taxikári sú úspešní aj preto, že pýtajú jednotnú cenu bez ohľadu na vzdialenosť.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

GALANTA, BANSKÁ BYSTRICA. V Galante vás taxikári tak ľahko neoklamú. Za jednu cenu vás odvezú všade. Cez mesto sú to asi tri kilometre, bežná cena je 2,50 eura.Bratislave chýbajú vodiči, trestaní vrátili taxametre

Voláme si taxík pred hlavnú bránu areálu Samsungu. Taxikár sa pýta na trasu, povzdychne si a povie, že nás teda zoberie. Chceme ísť do kilometer vzdialeného parku. Mešká takmer desať minút, v parku by sme už boli aj pešo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Taxikár nie je počas krátkej jazdy veľmi zhovorčivý, tvrdí, že má veľa práce. Hneď ho aj volajú k ďalšiemu zákazníkovi. Neskôr ešte musí na letisko. Sťažuje sa na iných taxikárov, ktorí podliezajú ceny, lebo nemajú ani poistky.

SkryťVypnúť reklamu

Pri parku vodič zisťuje, či má vydať potvrdenie. Hovoríme áno, pôvodnú sumu 2,50 teda zvyšuje o 50 centov. „Daň,“ vysvetľuje.

K Samsungu nás predtým viezol Ladislav Biháry z firmy Taxi Bugár. Prišiel do dvoch minút. Za jednu z najdlhších možných trás si vypýtal tiež 2,50 eura, aj s blokom. Biháry priznáva, že na dlhších jazdách aj prerobí.

Konkurenti sa najskôr bili, niektorí podľa neho cenu podliezli na 1,50 eura. Teraz sa už ustálili.

Boli sme prví, ktorí tu zaviedli jednotnú sumu bez ohľadu na kilometre, chváli sa taxikár Ladislav Rapan z G-taxi. Z troch eur šli napokon o päťdesiat centov dole. „Ľuďom je jedno, či je auto rozpadnuté, alebo kto je taxikár, hlavne nech je lacnejší.“

V 15-tisícovej Galante jazdia tri linky mestskej dopravy, najčastejšie raz za hodinu. Napriek vyššiemu záujmu o taxíky rastie aj počet cestujúcich MHD, vraví Štefan Perecz z SAD, ktorá autobusy zabezpečuje.

SkryťVypnúť reklamu

Z nákupu taxíkom

V Banskej Štiavnici nastupuje do taxíka staršia pani s plným nákupným vozíkom zo supermarketu. „Bolí ma noha a s takýmto nákupom by som to nezvládla,“ hovorí.

Cenník

Taxislužby

  • Bratislava: desiatky taxislužieb, minimum od 3,50 eura;

  • Banská Bystrica: jedna cena na celé mesto od troch eur; podľa kilometrov aj pod dve eurá;

  • Komárno: aj 80 centov za celé mesto;

  • Poprad: od 1,50 eura po celom meste.

Preverili sme aj taxislužby v Štiavnici a Banskej Bystrici. Ich majitelia hovoria, že s nimi jazdia bežne ľudia do práce, dôchodcovia do nemocnice, ale stále najviac mladí v piatok večer z párty.

Na rozdiel od iných miest nemajú v Štiavnici jednu sadzbu, platí sa podľa kilometrov. Najmenej okolo eura.

V Banskej Bystrici sa zasa dostanete taxíkom z jedného konca mesta na druhý, teda asi sedem kilometrov, za tri až štyri eurá.

SkryťVypnúť reklamu

Martin Caban z bystrickej taxislužby One hovorí, že taxíkmi jazdia ľudia za posledné roky výrazne viac. „Ľudia s nami jazdia, lebo vedia, koľko zaplatia,“ hovorí Caban o tom, prečo majú konštantnú cenu tri eurá.

Rovnaká trasa s Expres Taxi je o 20 centov lacnejšia. Keď sa v Bystrici objavili paušálne ceny, podliezli ich.

Blízko lepšie ako MHD

„Denná klientela je početná. Keď majú dvakrát prestupovať na trolejbus, je to pre nich lepšie,“ hovorí Kamil Bučko, majiteľ Expres Taxi.

Pri taxislužbách, ktoré si nechajú platiť podľa kilometrov, zaplatíte za dlhú trasu aj šesť eur. Na krátkej trase napríklad zo stanice na sídlisko Sásová im však zaplatíte aj pod dve eurá. Lístok na MHD, ktorá tam jazdí raz za hodinu, by stál 40 centov.

V Banskej Štiavnici zasa zaplatíte za vyše dvojkilometrovú trasu dve eurá. Čísla na taxislužby sú na stĺpoch po celom historickom centre. Nemajú jednotnú cenu, ale minimálne jazdné od 70 centov vyššie a potom centy naskakujú podľa kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Mikrobus, ktorý si ľudia zastavujú mávnutím na ulici, stojí 50 centov za cestu po celom meste.

Taxikár z firmy Beri hovorí, že autobusových spojov je málo najmä cez víkendy. Vtedy jazdí najmä do okolitých obcí. Ľudia platia za desať kilometrov približne desať eur.

Idú aj pod euro

Raritne nízke ceny majú v Komárne. Jedna z taxislužieb si pýta 1,50 eura za akokoľvek dlhú cestu. Jej konkurentovi stačí 80 centov.

Opýtajú sa vás však vopred na trasu a ak majú aj iného zákazníka, po ceste k vám pristúpi.

Lákajú, že sú lacnejší ako autobus

POPRAD, BRATISLAVA. Najobľúbenejší reklamný slogan taxikárov v Poprade je – sme najlacnejší. Tvrdí to o sebe hneď niekoľko taxislužieb.

Najnižšie ceny sa začínajú na 1,50 eura po celom meste. Jedna taxislužba dokonca hlása, že jazdí lacnejšie ako MHD. Lístok pre dospelých stojí 70 centov.

SkryťVypnúť reklamu

Prevádzkovateľ City Taxi Ferdinand Hudaček odôvodňuje nízke ceny tým, že že chceli dostať do taxíkov ľudí s nižšími platmi a znížiť nezamestnanosť.

„Je lepšie, keď 50 šoférov odvezie 50 ľudí, ako keď to urobí jeden šofér autobusu.“ Hovorí, že dole s cenou išla aj konkurencia.

Taxíky jazdia aj mimo mesta. Asi 25­-kilometrová cesta na Štrbské Pleso stojí od 15 do 20 eur.

Matej Dugovič

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  2. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  3. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  4. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  5. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  6. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  7. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  8. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  1. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  2. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  3. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  4. Nová číselná lotéria od TIPOSu Všetko alebo nič
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  6. Apolka horí!
  7. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  8. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 420
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 5 886
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 5 362
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 458
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 377
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 187
  7. Keď sa z brigády stane kariéra 3 143
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Mikuláš Dzurinda (predseda SDK a SDKÚ), Robert Fico (predseda Smeru, predtým podpredseda SDĽ) a Jozef Migaš (predseda SDĽ) v roku 2001

Aké rozhodnutia o spolupráci a nespolupráci strán určovali budúcnosť Slovenska.


22
Juraj Slafkovský.

Čo očakávajú montrealskí novinári od Slováka?


Martin Turčin 1
Protestujúci, zahalený v pozmenenej americkej vlajke, sleduje, ako sa poriadkové sily snažia rozohnať protestujúcich v Portlande.

Trump opäť zvažuje vyslanie Národnej gardy.


6
Nataša Holinová

Otázniky sa stále vznášajú okolo kvalifikácie trestného činu.


13

Sportnet

Hráči Levíc počas zápasu 1. kola F-skupiny basketbalovej Ligy majstrov mužov Szolnoki Olajbányász - Patrioti Levice.

V prvom polčase inkasovali takmer päťdesiat bodov.


a 1 ďalší
Futbalisti OK Častkovce.

V stredu sa hrali štyri zápasy.


Logo ME 2026 počas tlačovej konferencie k organizovaniu ME v malom futbale na Slovensku.

Tretie ME v malom futbale na Slovensku sa začnú 27. mája a vyvrcholia 4. júna 2026.


TASR
Roony Bardghji.

UEFA v stanovisku zopakovala svoj „jasný nesúhlas s konaním ligových zápasov mimo domovskej krajiny súťaže.“


TASR
SkryťZatvoriť reklamu