SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Fico bude klásť dôraz na autoritu alfa samca, tvrdí odborník na kampane

Pripravený pre Slovensko. Rovnaká fotka, podobný slogan. Premiérova kampaň nová nebude.

V bilborde spred parlamentných volieb v roku 2012 použili rovnakú Ficovu fotku akú má súčasný bilbord na prezidentskú kampaň.V bilborde spred parlamentných volieb v roku 2012 použili rovnakú Ficovu fotku akú má súčasný bilbord na prezidentskú kampaň. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Smerom k ľuďom, Pre ľudí, za Slovensko či Ľudia si zaslúžia istoty. Hlavné heslá Ficovho Smeru v posledných troch parlamentných voľbách pracovali s podobným slovníkom.

Slogan jeho prezidentskej kampane sa od tých parlamentných veľmi nelíši. Fotografia vyzerá rovnako ako na bilbordoch pred rokom, grafici mu zrejme len vymenili kravatu a dopísali, že je „pripravený pre Slovensko“.

Názov štátu Fico v kampani zdôrazňoval už v 2009 na spoločnom bilborde s Ivanom Gašparovičom, aj v roku 2010 i v spote pred minulými voľbami, keď vystríhal pred veľkomaďarskou politikou.

slovensko.jpg

Fico na bilborde ako kandidát na prezidenta. FOTO: Smer

Prichádza alfa samec

Odborníci na politický marketing hovoria, že na politickej scéne nie je nikto, kto by mal tak dobre premyslenú komunikáciu ako Fico a jeho strana.

Podľa Michala Novotu, ktorý pracoval v štábe českého politika Andreja Babiša a v minulosti viedol tlačový odbor KDH, ju preto veľmi meniť netreba.

„Predpokladám, že prieskumy medzi voličmi ukážu, že kandidát Fico do rétorického arzenálu zaradí najmä slová ako sila, stabilita, jednota, ochrana sociálnych istôt,“ vraví.

Novota predpokladá, že v tomto sa výrazne významovo nepohne od parlamentných volieb v roku 2012, len tentoraz „bude zrejme dôraz kladený na jeho autoritu alfa samca a garanta stability v slovenskej politike“.

gaspi.jpg

Fico na spoločnom bilborde s Ivanom Gašparovičom. FOTO: Archív SME

Zdôrazňuje samozrejmé

V podobnom duchu sa niesol už prejav, v ktorom Fico kandidatúru oznámil.

Tvrdo kritizoval rozdrobenú pravicovú opozíciu a poukázal, že ak by traja najvyšší ústavní činitelia neboli z jedného tábora, mohlo by to spôsobiť chaos.

„Pre Fica je najvýhodnejšie pokračovať v komunikovaní istôt, stability, pomoci pre sociálne slabších, dobrej kooperácií vlády a prezidenta,“ hodnotí stratégiu komunikačný konzultant Oto Kóňa.

„Preto sa bude snažiť bipolarizovať - buď zvolia jeho a bude dobre a čakajú nás všetkých svetlé zajtrajšky, alebo jeho oponentov a príde koniec sveta a destabilizácia krajiny.“

To isté si myslí aj Ján Füle, ktorý pracoval na kampani Ivety Radičovej v roku 2009.

„Nechcem dávať rozumy agentúre, ktorú si Fico určite zaplatí, ale ísť cestou stability bude asi ten najlepší spôsob.“

Odborníci oceňujú aj to že heslá Smeru boli vždy krátke a jednoduché.

Adam Jánoš pracuje ako textár v jednej z najväčších reklamných agentúr. Hovorí, že slogany Smeru sú síce podobne ako slogany iných strán plné floskúl, no majú v sebe emóciu. Ich plusom je, že zdôrazňujú na prvý pohľad samozrejmé veci.

„Je absurdné, aby politická strana išla inam ako smerom k ľuďom, ale pravdepodobne funguje, keď sa to povie takto natvrdo,“ vysvetľuje.

„Rovnako asi nikto neočakáva, že slovenský politický subjekt povie, že pôjde proti Slovensku,“ dodáva Jánoš.

preludi.jpg

Parlamentné voľby v roku 2010. FOTO: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Nové volebné pravidlá sa prezidentskej kampane ešte nedotknú

Transparentný účet na financovanie kampane chce Smer zvážiť. Z kandidátov ho zatiaľ má len Procházka.

BRATISLAVA. Prezidentské voľby budú zrejme posledné, v ktorých budeme voliť po starom. Začiatkom roka by mal parlament schváliť volebný kódex, ktorý zjednotí pravidlá pre všetky voľby.

Kódex, ktorý má nahradiť šesť zákonov, predložil v lete do parlamentu minister vnútra Robert Kaliňák.

Nový volebný zákon mal pôvodne ovplyvniť aj podmienky aktuálnej prezidentskej kampane, viacerí opoziční politici však kritizovali, že by sa tak pravidlá menili uprostred hry. Kaliňák tvrdí, že sa s nimi chce dohodnúť.

„Nové kódexy by sa mali dotknúť až volieb do Európskeho parlamentu alebo komunálnych volieb. Bude to závisieť aj od januárového stretnutia s opozíciou,“ tvrdí hovorca ministra Ivan Netík.

Kódex prináša aj povinnosť financovať kampane výhradne cez otvorené účty. Príjmy i výdavky na kampaň kandidátov tak bude môcť v reálnom čase sledovať aj verejnosť.

Ministerstvo vnútra pripomína, že transparentný účet si môžu zriadiť politici dobrovoľne už aj dnes. Z prezidentských kandidátov to zatiaľ urobil Radoslav Procházka.

Sympatizanti mu naň zatiaľ prispeli vyše 10-tisíc eur, najväčšiu položku 8700 eur zaplatil reklamnej agentúre za bilbordy.

Predseda Smeru Robert Fico zatiaľ neoznámil, či si otvorený účet zriadi. „Považujeme to za významný krok k zvýšeniu transparentnosti financovania a určite o tom budeme uvažovať aj my,“ povedala hovorkyňa Smeru Monika Počátková.

Michal Piško

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 900
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 818
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 888
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 285
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 801
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 292
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 915
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 10 906
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 763
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 104
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Minister Naď vysvetľuje podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Cynická obluda

Poľovnícka výnimka

Zatiaľ čo matky nemôžu ísť ani kočíkovať do parku, poľovníci môžu hromadne chodiť strieľať na všetko, čo sa pohne.

Neprehliadnite tiež

Minister obrany Jaroslav Naď.

Zosobášiť sa možno aj počas zákazu vychádzania

V meste Pezinok je najbližší sobáš naplánovaný na 7. novembra.

(ilustračné foto)

Ministerstvo eviduje asi 23-tisíc dobrovoľníkov na celoplošné testovanie

Zdravotníci budú testovaní pred nástupom na odberné miesto.

Ilustračné foto.

U. S. Steel pripravuje odberné miesto. Testovať by chceli dlhšie

Doposiaľ mali 67 infikovaných zamestnancov.

U. S. Steel Košice.