SME

Armáda predĺži životnosť dopravnému lietadlu Antonov-26

Slovensko už má vysúťažené nové lietadlá C-27J Spartan, pre nedostatok peňazí ich zatiaľ nekúpilo.

Antonov-26.Antonov-26. (Zdroj: Wikimedia/CC)

BRATISLAVA. Starému dopravnému lietadlu An-26, ktoré v súčasnosti stále využíva slovenská armáda, má vo februári 2014 vypršať životnosť. Rezort obrany ju plánuje predĺžiť.

„Hneď v januári budeme predlžovať životnosť, aby ešte dva roky vydržalo,“ uviedol minister obrany Martin Glváč.

Slovensko má pritom vysúťažený nový typ taktického dopravného lietadla. Už za prvej vlády Roberta Fica sa uskutočnil tender, v ktorom zvíťazil taliansky výrobca lietadla C-27J Spartan, ale pre nedostatok peňazí ich zatiaľ nekúpili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Spartany chcú aj pre iných

Glváč by v prípade prípravy zmluvy na tieto lietadlá mal ďalšie požiadavky na ich logistiku a chcel by ich splácanie rozdeliť na dlhšie obdobie.

Mal by aj tretiu podmienku, ak by dospeli k nákupu týchto lietadiel – aby ich vedeli zapojiť do medzinárodných dopravných štruktúr. „Aby sme si vycvičili svojich pilotov a aby sme poskytli výcvik aj iným,“ vysvetlil Glváč.

Lietadlo by tak slúžilo všetkým krajinám, ktoré by v takom dopravnom projekte boli zapojené. Napríklad susedné Maďarsko je v takejto medzinárodnej spolupráci so Švédskom a ďalšími krajinami, prenajímajú si len letové hodiny. Podľa počtu prenajatých hodín získavajú nárok na vyškolenie zodpovedajúceho počtu posádok.

„My potrebujeme dohodu, že v rámci Severoatlantickej aliancie alebo nejakého zoskupenia dáme do spoločného balíka aj naše Spartany, aby ich využívali aj iní, teda aby často lietali,“ opísal možnú spoluprácu minister.

SkryťVypnúť reklamu

Nemusia kúpiť žiadne lietadlo

Zatiaľ nie je jasné, či bude ešte po roku 2014 misia v Afganistane, kde by sa takéto lietadlo na dopravu vojakov a materiálu hodilo. „Bol by to pre malé Slovensko drahý špás,“ poznamenal Glváč.

K obstaraniu lietadiel Spartan by pristúpil len v prípade garancie, že by sa využili v spomínaných zoskupeniach viacerých krajín.

Ďalšou možnou alternatívou je, že po skončení životnosti AN-26 si Slovensko neobstará žiadne dopravné lietadlo a bude si objednávať len dopravné kapacity.

Martin Glváč

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 910
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 6 514
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 799
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 4 906
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 4 788
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 758
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 442
  8. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 408
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu