V Taliansku ukradli slovenský kamión. Polícia vedela, kde je a nič nespravila

Ani jasná stopa z GPS systému zatiaľ nepomohla vypátrať kamión slovenských majiteľov v Taliansku.

Prst mieri na miesto, kde zlodeji odparkovali kamión.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Skúsenosť slovenského prepravcu, ktorý prišiel o kamión a tovar za 54–tisíc eur, ukazuje, že spolupráca medzi policajtami v Európskej únii viazne.

MILÁNO, BRATISLAVA. Sedíme v kancelárii galantskej prepravnej firmy a jej zamestnanec na mape talianskeho Milána mieri prstom na svietiacu malú bodku na monitore počítača.

Ukazuje miesto, kde už takmer tri týždne stojí ich ukradnutý kamión, ktorý má zabudovaný systém GPS.

Polícia ho do štvrtka nevypátrala, hoci im z Galanty pravidelne posielajú polohu vozidla. Zatiaľ sa tak šéf firmy len bezmocne pozerá, ako sa zlodeji vozia po Miláne na jeho kamióne.

„Keby to hneď riešili, nájdu auto aj tovar,“ hnevá sa na políciu. Meno spoločnosti ani svoje zverejniť nechce, jeho totožnosť si redakcia overila. Talianski policajti sa mu neozvali.

Šéfa talianskeho dopravného portálu trasportoeuropa.it Michele Latorreho mlčanie karabinierov neprekvapuje. „Sú skúpi na slovo a nespolupracujú.“

Na dovolenke

Kamión
  • ukradli ho 21. decembra 2013 v Miláne;
  • prevážal kávu za 54­-tisíc eur;
  • polícia po ňom nepátrala, ani keď mala jeho polohu z GPS;
  • musela zasiahnuť naša ambasáda v Ríme;
  • v Miláne pred dvoma rokmi ukradli najviac kamiónov.

Okrsok, ktorý prípad prijal, v utorok priznal, že vyšetrovatelia mali dovolenky.

Kamión podľa GPS už niekoľko dní stojí na juhovýchode mesta v provincii Lodi, neďaleko McDonaldu a šrotoviska.

Keď nepomohla polícia, chcel si dopravca poradiť sám. Za signálom z GPS dvakrát poslal svojich vodičov, nikdy nič nenašli. Predpokladá, že kamión schovávajú po skladoch.

O lúpeži vedelo aj naše veľvyslanectvo v Ríme, okrem bezprostrednej pomoci okradnutému vodičovi ich najskôr nikto o nič nežiadal.

Keď SME ambasádu informovalo o nečinnosti karabinierov, ozvali sa majiteľovi okradnutej firmy aj polícii.

Polícia z okrsku, kde stojí kamión, sľúbila konať, tvrdí teraz ministerstvo zahraničných vecí. Karabinieri mali vo štvrtok konečne preveriť miesto, odkiaľ sa kamión hlásil.

Ozbrojený prepad

Veľké nákladné vozidlo s kávovými kapsulami za 54-tisíc eur ukradli zlodeji v sobotu 21. decembra.

Traja lupiči s pištoľou prepadli 56-ročného Jána iba tristo metrov od miesta, kde tovar naložil. Šéfovi prepravnej firmy sa to zdá podozrivé.

Keď Ján opustil špedičný areál, vytrubovalo naňho cudzie auto, ktorým ho zablokovali. Napadlo mu, že niekoho oškrel.

„Bežal som za nimi, ale vytiahli pištoľ.“ Kamión chcel prenasledovať, no nikto mu nezastavil. Z blízkej reštaurácie zavolal políciu, ktorá vyhlásila pátranie.

Galantský kamión odvtedy najazdil po Miláne cez 72 kilometrov, zlodejom zostalo v nádrží vyše 800 litrov nafty. Majiteľa najviac mrzí strata kávy, hrozí, že za ňu bude musieť zaplatiť jeho firma.

Veľká medzinárodná špedičná spoločnosť, ktorá si ich na zákazku objednala, tvrdí, že počká na záver vyšetrovania a potom sa určí, kto bude koľko platiť.

Polícia chybila

Slovenského prepravcu vo štvrtok kontaktovala aj krajská polícia z Trnavy. Dopravca vraví, že zistili viac pochybení Talianov.

Do pátrania Interpolu nenahlásili ťahač, ale iba náves. Navyše pri ňom uviedli zlé evidenčné číslo.

Ambasáda sa podľa neho čudovala, keď talianski policajti vraveli, že majiteľ má nahlásiť polohu najskôr na veľvyslanectvo, ktoré potom musí kontaktovať políciu. „Povedali, že sa s takým postupom ešte nestretli.“

Naša polícia oficiálne tvrdí, že do prípadu zasiahnuť nemôže a neodpovedala ani, ako by postupovala, keby mala GPS signál z ukradnutého vozidla.

Sever Talianska je rizikový

Pred dvomi rokmi ukradli v Taliansku každý deň sedem kamiónov, skoro pätina prípadov je z Milána.

MILÁNO, BRATISLAVA. Krádeže kamiónov sú v Taliansku čoraz väčší problém.

Pred dvoma rokmi ich každý deň zmizlo až sedem, píše taliansky spravodajský web trasportoeuropa.it, ktorý sa špecializuje na nákladnú dopravu.

Kamión väčšinou zlodejov vôbec nezaujíma a idú iba po tovare. Po vyplienení vozidlo odstavia. Vďaka tomu sa vo viac ako polovici prípadov vozidlo majiteľovi vráti.

V roku 2012 zmizlo 934 kamiónov aj s tovarom. Spolu zmizlo 2438 kamiónov, čo je o 22 prípadov viac ako rok predtým.

Najviac ich ukradnú v regióne Lombardia s hlavným mestom Miláno. Odohrala sa tam takmer pätina všetkých krádeží.

Najväčší záujem je pri vykrádaní tovaru o alkohol, elektroniku, oblečenie, lieky a cigarety, ale aj cenné kovy. Stále častejšie lúpeže však Talianov znepokojujú.

Minulý rok, v regióne Verona okradli nemeckého prepravcu o desať ton strieborných šperkov, v apríli zase ďalší vodič skončil po prepadnutí v kóme.

Taliansky dopravný web píše, že ak sa nezlepší spolupráca medzi policajtmi jednotlivých štátov Európskej únie, vykrádanie kamiónov bude pokračovať.

Matej Dugovič

Na Slovensku kradnú kamióny rafinovanejšie

Ozbrojený prepad kamióna nepatrí medzi pracovné metódy podsvetia u nás. Tu využívajú falošnú identitu.

BRATISLAVA. Generálny tajomník združenia dopravcov Česmad Pavol Reich si nespomína, že by im niekto za posledných osem rokov hlásil ozbrojené prepadnutie kamióna u nás či v zahraničí.

Za najhoršie obdobie označuje roky 1992 až 1998, keď ozbrojené skupiny prepadávali kamióny v Rusku, na Balkáne, ale aj v Taliansku.

S lúpežným prepadnutím u nás či v zahraničí sa za posledných päť rokov nestretol ani Branislav Bartík zo špedičnej firmy Tirex.

Upozorňuje však, že zlodeji sú aj na Slovensku, len majú iné metódy. Prihlasujú sa pod ukradnutými identitami iných firiem na burzy s prácou pre prepravcov, kde získajú zákazky a potom miznú s naloženým tovarom.

„Dá sa proti tomu brániť, ale je to prácnejšie.“ Doteraz ich podviedli trikrát, čo ich stálo viac ako 100-tisíc eur. Firmy si preto teraz dôkladnejšie preverujú: musia mať pevnú linku, referencie a poslať im potrebné doklady.

Pred Vianocami takto odhalili jedného falošného dopravcu. Keď tomu skutočnému zavolali na pevnú linku, zistili, že o zákazke nič nevie.

Informovali preto aj políciu, prípad sa však týkal aj zahraničných štátov, a tak sa to pre komplikácie pri následnom nahlasovaní nedoriešilo. Na druhý deň na burze zistili, že falošný dopravca okradol niekoho iného.

Bartík aj konateľ firmy Tomáš Suhányi tvrdia, že na Slovensku kradnú medzinárodné gangy. Suhányi vraví, že počas krízy kradnú viac.

„Vymýšľajú stále nové modely, napríklad kúpia existujúcu firmu, týždne normálne fungujú a potom za pár dní ukradnú päť naložených kamiónov po celej Európe.“ Sťažuje sa, že zatiaľ čo komunikácia medzi policajtmi v Únii trvá aj mesiace, zlodeji sa skoordinujú v priebehu minút. „Neexistuje šanca niečo doriešiť.“

Matej Dugovič

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. Bratislava gets a new public space and park
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  10. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 810
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 773
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 052
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 748
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 707
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 573
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 444
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 388
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 352
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 194

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Španieli zastavili druhý útok, zabili päť útočníkov s výbušninami

Teroristi sa pokúsili o útok v pobrežnom mestečku Cambrils južne od Barcelony.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

KOMENTÁRE

Naozaj sa chce SNS rozvádzať?

Podpredseda SNS Paška reklamuje ombudsmanku Patakyovú.

Neprehliadnite tiež

Domov

Upozorňujú na vysoké teploty, môžu sa vyšplhať až na 35 stupňov

Výstraha druhého stupňa platí pre viaceré okresy na juhu a západe územia.

Domov

Kontrolovala Čistý deň: Richter len podľahol tlaku

Keď Katarína Hatráková z úradu práce upozornila na nezrovnalosti v správe o Čistom dni, nadradení jej povedali, aby to neriešila.

Domov

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Andrej Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala. Myslí si to jej bývalý člen Rudolf Pučík, ktorý Danka do politiky dostal.

Domov

Plavčan by mohol ešte pred odchodom otočiť zopár miliónov eur

Pred uzatvorením je tender na centrálny internet pre školy za desiatky miliónov eur.