Hasiči dostali rebríky, Česi kúpili podobné lacnejšie

Za každé auto sme zaplatili o 136-tisíc viac ako Česi. Keby sme nakupovali za ich ceny, mohli sme mať o jeden viac.

Rebrík je pre hasičov dôležitý.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

Za každé auto sme zaplatili o 136-tisíc viac ako Česi. Keby sme nakupovali za české ceny, mohli sme mať o jeden viac.

BRATISLAVA. Automobilové rebríky pre hasičov vlani nakupovalo ministerstvo vnútra o státisíce eur drahšie ako v tom istom období platili za rovnaký typ Česi.

Za rok 2013, keď štát fungoval v úspornom režime, kúpilo ministerstvo od firmy Stražan štyri rebríky Metz L39 na podvozku Mercedes Benz spolu za 2 557 497 eur s DPH. Jeden tak vyšiel na 639 374 eur vrátane voliteľnej výbavy.

Česi kupovali päť rebríkov toho istého typu po 480-tisíc eur. Po prirátaní požiarneho príslušenstva za 22 640 eur je rozdiel v prospech českých hasičov vyše 136-tisíc eur na jedno auto.

Z ušetrených peňazí za štyri kúpené autá by nám tak vyšlo ešte na piate.

Hasičské a záchranárske

Rebríky
Ako nakupovali
  • štyri rebríky kúpilo ministerstvo vnútra bez súťaže cez rámcovú zmluvu s firmou Stražan,
  • jeden vyšiel na 639 374 eur,
  • Česi v rovnakom čase vyhlásili tender, prihlásili sa tri firmy,
  • ten istý typ rebríka kúpili za 480­-tisíc eur.

„Základný rozdiel medzi rebríkmi je ten, že Slovensko nakupovalo hasičské rebríky a Česká republika záchranárske,“ vysvetľuje drahý nákup Ivan Netík z kancelárie ministra vnútra.

Dodal, že Slovensko na rozdiel od Česka vo výbave požadovalo lafetové prúdnice, pevný rozvod hasiva a jeho prepojenie tvarovo stálou hadicou.

Rozdiely sú podľa ministerstva aj v niektorých technických parametroch vozidla.

Jaroslav Maďera z generálneho riaditeľstva českého Hasičského záchranného zboru však hovorí, že európska norma nerozlišuje medzi hasičským a záchranárskym automobilovým rebríkom. Konštrukcia je iba jedna.

„Rebríky, ktoré sme kúpili, sú podľa normy určené na plnenie všetkých úloh, ktoré jednotkám hasičskej ochrany vyplývajú zo zákona,“ vysvetľuje Maďera.

Dodáva, že tieto predpisy sú rovnako prevzaté aj do slovenskej normalizačnej sústavy.

Potvrdzuje to aj jedna z podmienok českého tendra, ktorou bolo predloženie certifikátu autorizovanej osoby „na daný typ zásahového požiarneho automobilu“. V zozname príslušenstva vozidla dodaného českým hasičom sú aj prúdnice a požiarne hadice.

Jedno také auto vlani dostal hasičský zbor Juhomoravského kraja. „Rebrík je uspôsobený aj na hasenie,“ konštatoval jeho hovorca Jaroslav Mikoška.

„Nerozlišujeme, či je rebrík záchranársky, alebo hasičský. Zodpovedá norme,“ hovorí aj Vendula Horáková zo zboru hasičov Pardubického kraja, ktorému vlani tiež jedno z áut pridelili. Keď sa podľa nej na kôš pripevní prúdnica, okamžite z neho možno hasiť.

„Rebrík vďaka ramenu s košom môže poslúžiť aj na osvetlenie zásahu, keďže je vybavený svetlometmi. Najviac sa to využíva pri požiaroch v rafinériách,“ dodáva Horáková. Jej slová potvrdil aj Libor Netopil z hasičského zboru v Zlíne.

Celkom inak vyššiu cenu vysvetľuje šéf slovenskej dodávateľskej firmy Ivan Stražan. Podstatný rozdiel je podľa neho v tom, že naše vozidlá sú vybavené takzvaným suchovodom, s ktorým možno z rebríka hasiť aj bez toho, aby boli hasiči priamo v koši.

Ovládať ho dokážu zo zeme. „Z hľadiska účinnosti hasenia a bezpečnosti je to sto a jedno.“ V špecifikácii výbavy, ktorá je súčasťou zmluvy, sa suchovod a jeho cena neuvádza.

Zmluvu ťahali za chvost

Slovenské ministerstvo rebríky nakupovalo na základe rámcovej zmluvy s firmou Stražan ešte z roku 2009.

Aj vtedy bol ministrom Kaliňák, ktorý je hlavným expertom Smeru na problematiku verejného obstarávania.

Zmluva, ktorá štát na nákup priamo nezaväzovala, vypršala 31. decembra 2012.

Pár dní predtým ministerstvo vnútra stihlo uzavrieť obchod na dodávku štyroch rebríkov v priebehu roku 2013. Od roku 2009 ich od Stražana kúpili spolu devätnásť.

Česi nakupovali od nemeckej firmy Metz Aerials, ktorá rebríky vyrába. Vybrali ju z troch uchádzačov, lebo predložila najvýhodnejšiu ponuku.

Okrem piatich rebríkov L39 kúpili aj sedem menších L32, teda spolu 12 vozidiel. Z porovnania zmlúv vyplýva, že dohodli lepšie záručné podmienky.

Kým v zmluve so Stražanom stanovili jednotnú záruku 24 mesiacov na všetko, Česi majú 48 mesiacov záruku na podvozok a 60 mesiacov na nástavbu a oplechovanie karosérie. Na výbavu dostali záruku 36 mesiacov.

Kmotríkov spoločník

Firma Stražan je dlhoročným dodávateľom rezortu vnútra. Ivan Stražan má spoločnú firmu S.A.G.R s Grafobalom Ivana Kmotríka.

Obe firmy sú zároveň spoločníkmi v EHC service, od ktorej si ministerstvo vnútra prenajímalo vrtuľníky na stráženie ukrajinskej hranice.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Používate make-up? Potom spozornite
  6. Legendárna Transsibírska magistrála
  7. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  8. Vianočný bázar chalaňov
  9. Vianočné mecheche 2017
  10. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 599
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 111
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 001
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 076
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 147
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 137
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 124
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 965
  9. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 952
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 739

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Učiteľka v škôlke mala žltačku a chodila do práce. Rodičia o tom nevedeli

V pondelok bude Miestny úrad vo Vajnoroch, ktorý je zriaďovateľom škôlky skúmať , prečo o žltačke neinformovala rodičov.

DOMOV

Rok 1998: Ako Mečiar valcoval a ako skončil

Rok, kedy Mečiar znásilnil ústavu, ale aj kedy jeho éra definitívne skončila.

KOMENTÁRE

Fico to zabalil, s horúcou kávou si nebude páliť prsty

Aká neopätovaná je náklonnosť kaviarne k Smeru – tam ju predsa nik nemiluje!

Neprehliadnite tiež

Povodňový stav na Zemplíne trvá, Latorica a Bodrog stúpajú

Na dvoch riekach trvá tretí stupeň povodňovej aktivity.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Bratislavská škôlka zatajovala rodičom, že má žltačku

Nik nechce rozprávať, nik nikomu nechce nič povedať.

Poórovi a jeho ľuďom sa za posledný rok v trnavskej nemocnici darilo

Firmy s väzbami na trnavského podnikateľa dodávajú nemocnici palivo, servisujú počítače a riadia tendre.

NAJ 2017

Najčítanejšie články na SME.sk v roku 2017

Pozrite si, čo najviac zaujímalo čitateľov.

SME 25 rokov

Rok 1998: Ako Mečiar valcoval a ako skončil

1998. Rok, kedy Mečiar definitívne znásilnil ústavu, ale aj rok, kedy jeho éra definitívne skončila.