SME
Piatok, 3. apríl, 2020 | Meniny má Richard

Hasiči dostali rebríky, Česi kúpili podobné lacnejšie

Za každé auto sme zaplatili o 136-tisíc viac ako Česi. Keby sme nakupovali za ich ceny, mohli sme mať o jeden viac.

Rebrík je pre hasičov dôležitý.Rebrík je pre hasičov dôležitý. (Zdroj: ARCHÍV TASR)

Za každé auto sme zaplatili o 136-tisíc viac ako Česi. Keby sme nakupovali za české ceny, mohli sme mať o jeden viac.

BRATISLAVA. Automobilové rebríky pre hasičov vlani nakupovalo ministerstvo vnútra o státisíce eur drahšie ako v tom istom období platili za rovnaký typ Česi.

Za rok 2013, keď štát fungoval v úspornom režime, kúpilo ministerstvo od firmy Stražan štyri rebríky Metz L39 na podvozku Mercedes Benz spolu za 2 557 497 eur s DPH. Jeden tak vyšiel na 639 374 eur vrátane voliteľnej výbavy.

Česi kupovali päť rebríkov toho istého typu po 480-tisíc eur. Po prirátaní požiarneho príslušenstva za 22 640 eur je rozdiel v prospech českých hasičov vyše 136-tisíc eur na jedno auto.

Z ušetrených peňazí za štyri kúpené autá by nám tak vyšlo ešte na piate.

Hasičské a záchranárske

Rebríky
Ako nakupovali
  • štyri rebríky kúpilo ministerstvo vnútra bez súťaže cez rámcovú zmluvu s firmou Stražan,
  • jeden vyšiel na 639 374 eur,
  • Česi v rovnakom čase vyhlásili tender, prihlásili sa tri firmy,
  • ten istý typ rebríka kúpili za 480­-tisíc eur.

„Základný rozdiel medzi rebríkmi je ten, že Slovensko nakupovalo hasičské rebríky a Česká republika záchranárske,“ vysvetľuje drahý nákup Ivan Netík z kancelárie ministra vnútra.

Dodal, že Slovensko na rozdiel od Česka vo výbave požadovalo lafetové prúdnice, pevný rozvod hasiva a jeho prepojenie tvarovo stálou hadicou.

Rozdiely sú podľa ministerstva aj v niektorých technických parametroch vozidla.

Jaroslav Maďera z generálneho riaditeľstva českého Hasičského záchranného zboru však hovorí, že európska norma nerozlišuje medzi hasičským a záchranárskym automobilovým rebríkom. Konštrukcia je iba jedna.

„Rebríky, ktoré sme kúpili, sú podľa normy určené na plnenie všetkých úloh, ktoré jednotkám hasičskej ochrany vyplývajú zo zákona,“ vysvetľuje Maďera.

Dodáva, že tieto predpisy sú rovnako prevzaté aj do slovenskej normalizačnej sústavy.

Potvrdzuje to aj jedna z podmienok českého tendra, ktorou bolo predloženie certifikátu autorizovanej osoby „na daný typ zásahového požiarneho automobilu“. V zozname príslušenstva vozidla dodaného českým hasičom sú aj prúdnice a požiarne hadice.

Jedno také auto vlani dostal hasičský zbor Juhomoravského kraja. „Rebrík je uspôsobený aj na hasenie,“ konštatoval jeho hovorca Jaroslav Mikoška.

„Nerozlišujeme, či je rebrík záchranársky, alebo hasičský. Zodpovedá norme,“ hovorí aj Vendula Horáková zo zboru hasičov Pardubického kraja, ktorému vlani tiež jedno z áut pridelili. Keď sa podľa nej na kôš pripevní prúdnica, okamžite z neho možno hasiť.

„Rebrík vďaka ramenu s košom môže poslúžiť aj na osvetlenie zásahu, keďže je vybavený svetlometmi. Najviac sa to využíva pri požiaroch v rafinériách,“ dodáva Horáková. Jej slová potvrdil aj Libor Netopil z hasičského zboru v Zlíne.

Celkom inak vyššiu cenu vysvetľuje šéf slovenskej dodávateľskej firmy Ivan Stražan. Podstatný rozdiel je podľa neho v tom, že naše vozidlá sú vybavené takzvaným suchovodom, s ktorým možno z rebríka hasiť aj bez toho, aby boli hasiči priamo v koši.

Ovládať ho dokážu zo zeme. „Z hľadiska účinnosti hasenia a bezpečnosti je to sto a jedno.“ V špecifikácii výbavy, ktorá je súčasťou zmluvy, sa suchovod a jeho cena neuvádza.

Zmluvu ťahali za chvost

Slovenské ministerstvo rebríky nakupovalo na základe rámcovej zmluvy s firmou Stražan ešte z roku 2009.

Aj vtedy bol ministrom Kaliňák, ktorý je hlavným expertom Smeru na problematiku verejného obstarávania.

Zmluva, ktorá štát na nákup priamo nezaväzovala, vypršala 31. decembra 2012.

Pár dní predtým ministerstvo vnútra stihlo uzavrieť obchod na dodávku štyroch rebríkov v priebehu roku 2013. Od roku 2009 ich od Stražana kúpili spolu devätnásť.

Česi nakupovali od nemeckej firmy Metz Aerials, ktorá rebríky vyrába. Vybrali ju z troch uchádzačov, lebo predložila najvýhodnejšiu ponuku.

Okrem piatich rebríkov L39 kúpili aj sedem menších L32, teda spolu 12 vozidiel. Z porovnania zmlúv vyplýva, že dohodli lepšie záručné podmienky.

Kým v zmluve so Stražanom stanovili jednotnú záruku 24 mesiacov na všetko, Česi majú 48 mesiacov záruku na podvozok a 60 mesiacov na nástavbu a oplechovanie karosérie. Na výbavu dostali záruku 36 mesiacov.

Kmotríkov spoločník

Firma Stražan je dlhoročným dodávateľom rezortu vnútra. Ivan Stražan má spoločnú firmu S.A.G.R s Grafobalom Ivana Kmotríka.

Obe firmy sú zároveň spoločníkmi v EHC service, od ktorej si ministerstvo vnútra prenajímalo vrtuľníky na stráženie ukrajinskej hranice.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  2. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  3. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  4. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  5. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  7. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  8. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  9. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  10. Bude dobre!
  1. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  2. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  3. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  4. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  5. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  6. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  7. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  8. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  9. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  10. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 41 139
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 22 717
  3. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 17 915
  4. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 17 208
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 15 348
  6. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 11 993
  7. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 10 897
  8. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 10 612
  9. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 10 491
  10. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 966

Hlavné správy zo Sme.sk

Jeden deň niečo povie, na druhý to už neplatí. Premiér Igor Matovič

Je to pozostatok jeho opozičnej politiky, vraví Mesežnikov.

Premiér Matovič niekedy odpovedá na otázky novinárov aj dve hodiny.
Podcast Dobré Ráno.
Koronavírus pod mikroskopom.

Neprehliadnite tiež

Podcast Dobré Ráno.

Blahu ani Kotlebu opäť nezvolili za šéfov výborov

Šéfom ľudskoprávneho výboru sa stal Dostál, funkcie sa vzdá.

Ondrej Dostál.

Hrozba koronavírusu zmenila pôrody. Sú bez oteckov a väčšina s rúškom

Mamička: Bábätká vidia, až keď im vládzeme poslať fotku.

Katarína Lešková so synčekom.

Pôrod v čase korony: Z nemocnice prišla do iného sveta

Opatrenia nenarušili bezodpadový spôsob života.

Damián prišiel na svet v prešovskom monobloku.