Hasiči dostali rebríky, Česi kúpili podobné lacnejšie

Za každé auto sme zaplatili o 136-tisíc viac ako Česi. Keby sme nakupovali za ich ceny, mohli sme mať o jeden viac.

Rebrík je pre hasičov dôležitý.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

Za každé auto sme zaplatili o 136-tisíc viac ako Česi. Keby sme nakupovali za české ceny, mohli sme mať o jeden viac.

BRATISLAVA. Automobilové rebríky pre hasičov vlani nakupovalo ministerstvo vnútra o státisíce eur drahšie ako v tom istom období platili za rovnaký typ Česi.

Za rok 2013, keď štát fungoval v úspornom režime, kúpilo ministerstvo od firmy Stražan štyri rebríky Metz L39 na podvozku Mercedes Benz spolu za 2 557 497 eur s DPH. Jeden tak vyšiel na 639 374 eur vrátane voliteľnej výbavy.

Česi kupovali päť rebríkov toho istého typu po 480-tisíc eur. Po prirátaní požiarneho príslušenstva za 22 640 eur je rozdiel v prospech českých hasičov vyše 136-tisíc eur na jedno auto.

Z ušetrených peňazí za štyri kúpené autá by nám tak vyšlo ešte na piate.

Hasičské a záchranárske

Rebríky
Ako nakupovali
  • štyri rebríky kúpilo ministerstvo vnútra bez súťaže cez rámcovú zmluvu s firmou Stražan,
  • jeden vyšiel na 639 374 eur,
  • Česi v rovnakom čase vyhlásili tender, prihlásili sa tri firmy,
  • ten istý typ rebríka kúpili za 480­-tisíc eur.

„Základný rozdiel medzi rebríkmi je ten, že Slovensko nakupovalo hasičské rebríky a Česká republika záchranárske,“ vysvetľuje drahý nákup Ivan Netík z kancelárie ministra vnútra.

Dodal, že Slovensko na rozdiel od Česka vo výbave požadovalo lafetové prúdnice, pevný rozvod hasiva a jeho prepojenie tvarovo stálou hadicou.

Rozdiely sú podľa ministerstva aj v niektorých technických parametroch vozidla.

Jaroslav Maďera z generálneho riaditeľstva českého Hasičského záchranného zboru však hovorí, že európska norma nerozlišuje medzi hasičským a záchranárskym automobilovým rebríkom. Konštrukcia je iba jedna.

„Rebríky, ktoré sme kúpili, sú podľa normy určené na plnenie všetkých úloh, ktoré jednotkám hasičskej ochrany vyplývajú zo zákona,“ vysvetľuje Maďera.

Dodáva, že tieto predpisy sú rovnako prevzaté aj do slovenskej normalizačnej sústavy.

Potvrdzuje to aj jedna z podmienok českého tendra, ktorou bolo predloženie certifikátu autorizovanej osoby „na daný typ zásahového požiarneho automobilu“. V zozname príslušenstva vozidla dodaného českým hasičom sú aj prúdnice a požiarne hadice.

Jedno také auto vlani dostal hasičský zbor Juhomoravského kraja. „Rebrík je uspôsobený aj na hasenie,“ konštatoval jeho hovorca Jaroslav Mikoška.

„Nerozlišujeme, či je rebrík záchranársky, alebo hasičský. Zodpovedá norme,“ hovorí aj Vendula Horáková zo zboru hasičov Pardubického kraja, ktorému vlani tiež jedno z áut pridelili. Keď sa podľa nej na kôš pripevní prúdnica, okamžite z neho možno hasiť.

„Rebrík vďaka ramenu s košom môže poslúžiť aj na osvetlenie zásahu, keďže je vybavený svetlometmi. Najviac sa to využíva pri požiaroch v rafinériách,“ dodáva Horáková. Jej slová potvrdil aj Libor Netopil z hasičského zboru v Zlíne.

Celkom inak vyššiu cenu vysvetľuje šéf slovenskej dodávateľskej firmy Ivan Stražan. Podstatný rozdiel je podľa neho v tom, že naše vozidlá sú vybavené takzvaným suchovodom, s ktorým možno z rebríka hasiť aj bez toho, aby boli hasiči priamo v koši.

Ovládať ho dokážu zo zeme. „Z hľadiska účinnosti hasenia a bezpečnosti je to sto a jedno.“ V špecifikácii výbavy, ktorá je súčasťou zmluvy, sa suchovod a jeho cena neuvádza.

Zmluvu ťahali za chvost

Slovenské ministerstvo rebríky nakupovalo na základe rámcovej zmluvy s firmou Stražan ešte z roku 2009.

Aj vtedy bol ministrom Kaliňák, ktorý je hlavným expertom Smeru na problematiku verejného obstarávania.

Zmluva, ktorá štát na nákup priamo nezaväzovala, vypršala 31. decembra 2012.

Pár dní predtým ministerstvo vnútra stihlo uzavrieť obchod na dodávku štyroch rebríkov v priebehu roku 2013. Od roku 2009 ich od Stražana kúpili spolu devätnásť.

Česi nakupovali od nemeckej firmy Metz Aerials, ktorá rebríky vyrába. Vybrali ju z troch uchádzačov, lebo predložila najvýhodnejšiu ponuku.

Okrem piatich rebríkov L39 kúpili aj sedem menších L32, teda spolu 12 vozidiel. Z porovnania zmlúv vyplýva, že dohodli lepšie záručné podmienky.

Kým v zmluve so Stražanom stanovili jednotnú záruku 24 mesiacov na všetko, Česi majú 48 mesiacov záruku na podvozok a 60 mesiacov na nástavbu a oplechovanie karosérie. Na výbavu dostali záruku 36 mesiacov.

Kmotríkov spoločník

Firma Stražan je dlhoročným dodávateľom rezortu vnútra. Ivan Stražan má spoločnú firmu S.A.G.R s Grafobalom Ivana Kmotríka.

Obe firmy sú zároveň spoločníkmi v EHC service, od ktorej si ministerstvo vnútra prenajímalo vrtuľníky na stráženie ukrajinskej hranice.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 452
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 129
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 776
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 606
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 605
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 241
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 314
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 741
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 762
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 579

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Na koncerte v Manchestri došlo k výbuchu, hlásia 19 obetí

Po koncerte Ariany Grande počuli fanúšikovia výbuch, explózia nastala vo voľne prístupnej vstupnej hale.

DOMOV

Politický geograf: Veľa ľudí nevie, koho si proti Kotlebovi vybrať

Kotleba ťaží aj zo slabej informovanosti.

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Rodinkárstvo voličom ĽSNS neprekáža, Klus chce úrad čistiť.

Neprehliadnite tiež

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Extrémista Marian Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti tamojších voličov, hovorí pre SME politický geograf TIBOR MADLEŇÁK.

Sudcovia si vyberajú, ako má vyzerať spravodlivosť

O osem voľných miest v Súdnej rade sa uchádza sedemnásť ľudí. Rozhoduje asi 1360 sudcov z celého Slovenska.

Lipšicovi zamietli dohodu o vine a treste

Generálna prokuratúra zamietla obvinenému dohodu o vine a treste.

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.