SME
Streda, 24. apríl , 2019

Hasiči dostali rebríky, Česi kúpili podobné lacnejšie

Za každé auto sme zaplatili o 136-tisíc viac ako Česi. Keby sme nakupovali za ich ceny, mohli sme mať o jeden viac.

Rebrík je pre hasičov dôležitý.Rebrík je pre hasičov dôležitý.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

Za každé auto sme zaplatili o 136-tisíc viac ako Česi. Keby sme nakupovali za české ceny, mohli sme mať o jeden viac.

BRATISLAVA. Automobilové rebríky pre hasičov vlani nakupovalo ministerstvo vnútra o státisíce eur drahšie ako v tom istom období platili za rovnaký typ Česi.

Za rok 2013, keď štát fungoval v úspornom režime, kúpilo ministerstvo od firmy Stražan štyri rebríky Metz L39 na podvozku Mercedes Benz spolu za 2 557 497 eur s DPH. Jeden tak vyšiel na 639 374 eur vrátane voliteľnej výbavy.

Česi kupovali päť rebríkov toho istého typu po 480-tisíc eur. Po prirátaní požiarneho príslušenstva za 22 640 eur je rozdiel v prospech českých hasičov vyše 136-tisíc eur na jedno auto.

Z ušetrených peňazí za štyri kúpené autá by nám tak vyšlo ešte na piate.

Hasičské a záchranárske

Rebríky
Ako nakupovali
  • štyri rebríky kúpilo ministerstvo vnútra bez súťaže cez rámcovú zmluvu s firmou Stražan,
  • jeden vyšiel na 639 374 eur,
  • Česi v rovnakom čase vyhlásili tender, prihlásili sa tri firmy,
  • ten istý typ rebríka kúpili za 480­-tisíc eur.

„Základný rozdiel medzi rebríkmi je ten, že Slovensko nakupovalo hasičské rebríky a Česká republika záchranárske,“ vysvetľuje drahý nákup Ivan Netík z kancelárie ministra vnútra.

Dodal, že Slovensko na rozdiel od Česka vo výbave požadovalo lafetové prúdnice, pevný rozvod hasiva a jeho prepojenie tvarovo stálou hadicou.

Rozdiely sú podľa ministerstva aj v niektorých technických parametroch vozidla.

Jaroslav Maďera z generálneho riaditeľstva českého Hasičského záchranného zboru však hovorí, že európska norma nerozlišuje medzi hasičským a záchranárskym automobilovým rebríkom. Konštrukcia je iba jedna.

„Rebríky, ktoré sme kúpili, sú podľa normy určené na plnenie všetkých úloh, ktoré jednotkám hasičskej ochrany vyplývajú zo zákona,“ vysvetľuje Maďera.

Dodáva, že tieto predpisy sú rovnako prevzaté aj do slovenskej normalizačnej sústavy.

Potvrdzuje to aj jedna z podmienok českého tendra, ktorou bolo predloženie certifikátu autorizovanej osoby „na daný typ zásahového požiarneho automobilu“. V zozname príslušenstva vozidla dodaného českým hasičom sú aj prúdnice a požiarne hadice.

Jedno také auto vlani dostal hasičský zbor Juhomoravského kraja. „Rebrík je uspôsobený aj na hasenie,“ konštatoval jeho hovorca Jaroslav Mikoška.

„Nerozlišujeme, či je rebrík záchranársky, alebo hasičský. Zodpovedá norme,“ hovorí aj Vendula Horáková zo zboru hasičov Pardubického kraja, ktorému vlani tiež jedno z áut pridelili. Keď sa podľa nej na kôš pripevní prúdnica, okamžite z neho možno hasiť.

„Rebrík vďaka ramenu s košom môže poslúžiť aj na osvetlenie zásahu, keďže je vybavený svetlometmi. Najviac sa to využíva pri požiaroch v rafinériách,“ dodáva Horáková. Jej slová potvrdil aj Libor Netopil z hasičského zboru v Zlíne.

Celkom inak vyššiu cenu vysvetľuje šéf slovenskej dodávateľskej firmy Ivan Stražan. Podstatný rozdiel je podľa neho v tom, že naše vozidlá sú vybavené takzvaným suchovodom, s ktorým možno z rebríka hasiť aj bez toho, aby boli hasiči priamo v koši.

Ovládať ho dokážu zo zeme. „Z hľadiska účinnosti hasenia a bezpečnosti je to sto a jedno.“ V špecifikácii výbavy, ktorá je súčasťou zmluvy, sa suchovod a jeho cena neuvádza.

Zmluvu ťahali za chvost

Slovenské ministerstvo rebríky nakupovalo na základe rámcovej zmluvy s firmou Stražan ešte z roku 2009.

Aj vtedy bol ministrom Kaliňák, ktorý je hlavným expertom Smeru na problematiku verejného obstarávania.

Zmluva, ktorá štát na nákup priamo nezaväzovala, vypršala 31. decembra 2012.

Pár dní predtým ministerstvo vnútra stihlo uzavrieť obchod na dodávku štyroch rebríkov v priebehu roku 2013. Od roku 2009 ich od Stražana kúpili spolu devätnásť.

Česi nakupovali od nemeckej firmy Metz Aerials, ktorá rebríky vyrába. Vybrali ju z troch uchádzačov, lebo predložila najvýhodnejšiu ponuku.

Okrem piatich rebríkov L39 kúpili aj sedem menších L32, teda spolu 12 vozidiel. Z porovnania zmlúv vyplýva, že dohodli lepšie záručné podmienky.

Kým v zmluve so Stražanom stanovili jednotnú záruku 24 mesiacov na všetko, Česi majú 48 mesiacov záruku na podvozok a 60 mesiacov na nástavbu a oplechovanie karosérie. Na výbavu dostali záruku 36 mesiacov.

Kmotríkov spoločník

Firma Stražan je dlhoročným dodávateľom rezortu vnútra. Ivan Stražan má spoločnú firmu S.A.G.R s Grafobalom Ivana Kmotríka.

Obe firmy sú zároveň spoločníkmi v EHC service, od ktorej si ministerstvo vnútra prenajímalo vrtuľníky na stráženie ukrajinskej hranice.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  3. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  4. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  5. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  6. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  7. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  9. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  10. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  1. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  2. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  3. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  4. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  5. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody.
  6. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  7. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  8. Women in business
  9. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  10. Bim Challenge 2019
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 22 877
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 10 115
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 417
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 6 901
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 456
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 339
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 253
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 3 368
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 946
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 590

Hlavné správy zo Sme.sk

Café Európa: Ako sa zmení Ukrajina a čo čakať od Zelenského (video)

Diskusia o ukrajinských prezidentských voľbách.

Volodymyr Zelenskyj.
Peter Tóth
Dobré ráno

Dobré ráno: Polícia vedela, že Vadala tu buduje bunku mafie

Čo je horšie, že Gašpar klamal alebo si policajti nevymieňajú informácie.

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Ak mohli sledovať novinárov, môžu sledovať aj vás

Nevieme, či sledovanie novinárov bol ojedinelý prípad.

Šéfredaktorka SME Beata Balogová.

Neprehliadnite tiež

Peter Tóth
Dobré ráno

Dobré ráno: Polícia vedela, že Vadala tu buduje bunku mafie

Čo je horšie, že Gašpar klamal alebo si policajti nevymieňajú informácie.

Podcast Dobré Ráno

Mestský majetok v centre Košíc sa mení na ruiny, interiér budí hrôzu

Kontrolór navrhuje časť budov opraviť, časť predať a postaviť bytovky.

Hlavná 25.
Naši predkovia migrovali kvôli úniku z biedy, dnes sa to deje aj kvôli štúdiu na zahraničných univerzitách.
Zuzana Petková