Agentúry prezidentské kampane neriadia, rozhodujú najmä poradcovia

Hlavný vplyv na kampaň Roberta Fica má štáb Mareka Maďariča, reklamka je v úzadí.

Predstavu o kampani majú štáby podobnú.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Reklamné agentúry v prezidentských voľbách pracujú, no hlavné slovo pri určovaní stratégie a posolstiev im nepatrí. To si držia poradcovia kandidátov a tí sú väčšinou z prostredia politiky, nie reklamy.

„Od agentúry si objednávame len produkčné služby, kreatívu si kandidát rieši sám v najbližšom kruhu kolegov,“ vraví o agentúre Respect APP Martin Dubéci, šéf štábu Radoslava Procházku.

proch.jpg

Solitér Kňažko

Takýto postup je typický, výnimkou je Milan Kňažko. Šéf jeho volebného tímu Martin Lengyel vraví, že si agentúru neplatia, pretože ju nepotrebujú.

„O stratégii a posolstvách musí rozhodovať volebný štáb - stratég štábu s kandidátom a tímom. Reklamná kampaň by mala byť len na výkon kampane,“ približuje zákulisie Lengyel, ktorý bol v roku 2004 v štábe víťazného prezidentského kandidáta na Ukrajine Viktora Juščenka.

Reklamné agentúry u nás štáby kandidátov využívajú najmä na činnosti, ktoré si nedokážu urobiť, či pre finančnú výhodnosť.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Mezenská dá v kampani priestor ľudovej tvorivosti

Agentúry vedia kupovať

„Agentúra si nakupuje dlhodobo mediálny priestor a má preto veľké zľavy. Preto je lepšie obracať sa na ne a nie priamo na spoločnosti vlastniace bilbordy,“ vysvetľuje pozadie kampane Ján Füle, ktorý pred piatimi rokmi viedol volebný štáb Ivety Radičovej.

Agentúra dokáže to, čo by štáb robil komplikovanejšie. Vie ako, za koľko a kde objednať propagačné predmety, lacnejšie kúpi inzerciu a reklamný čas, vypracuje grafické návrhy podľa zadania, zabezpečí tlač plagátov a letákov.

„Kreatívu pre nás komplexne robí agentúra Larsen Ewans/New Media. Máme k dispozícii špecialistov, no nie sú priamo členmi volebného štábu. Dostávajú zadania v zmysle našej stratégie a tie realizujú,“ Vladimír Palko mladší opisuje, ako funguje ich štáb, ktorý pracuje pre Jána Čarnogurského.

kiska.jpg

Mozog Maďarič

Denník SME kontaktoval aj Roberta Fica, ten však na otázky o kampani neodpovedal.

Fico zrejme opäť spolupracuje s agentúrou Uptown Production. Strane pomáhala v posledných dvoch parlamentných voľbách.

Aj v tomto prípade ide o „výkonnú firmu“, riadi sa najmä zadaním volebného štábu, ktorý vedie minister kultúry a podpredseda Smeru Marek Maďarič.

Ján Füle hovorí, že v kampani v roku 2009 využívali reklamnú agentúru aj ako názorového oponenta pri rozhodnutiach štábu, keďže potrebovali spätnú väzbu.

fico.jpg

Hrušovský má víťaza

Štáb Pavla Hrušovského (Ľudová platforma) siahol práve po človeku, ktorý stál za prezidentskými víťazstvom Ivana Gašparoviča vo voľbách s Radičovou, aj v tých v roku 2004.

Roman Hertus pracuje vo firme Hocus Pocus a zostavil už kreatívny tím.

Nezávislý kandidát Andrej Kiska sa opiera o Rada Baťa, ktorý vedie kampaň a tiež pracoval s Radičovou ako jej hovorca a poradca na Úrade vlády.

Kiskov tím spolupracuje s ľuďmi z agentúry Komplot. Jej spoločníci Adam Znášik a Peter Hajdin sú súčasťou štábu. S predvolebnými kampaňami už skúsenosti majú. Ich agentúra pracovala pre SDKÚ.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 12 821
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 509
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 088
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 410
  5. Moskva alebo Petrohrad? 2 759
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 685
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 339
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 287
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 800
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 742

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Domov

Advokát o esbéeskároch: Zákazníka môžu zadržať, ale je to na hrane

Už keď človek vstupuje do obchodu, je uzrozumený s tým, že podlieha kontrole, hovorí pre SME advokát JOZEF HERBULÁK.

Domov

Danko v dume dvoril Rusom, teraz, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

Domov

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

Domov

Plavčan radí na ministerstve ďalej, polícia sa pri eurofondoch nepohla

Exminister školstva Peter Plavčan by mal novej ministerke radiť do konca tohto roka.