Bratislava 25. októbra (TASR) - V prípade, ak vysielatelia slovenských regionálnych i celoplošných elektronických médií poskytnú v rámci predvolebnej kampane k nadchádzajúcim komunálnym voľbám priestor vo svojom programe aspoň jednému z politických subjektov alebo kandidátov, musia ho poskytnúť i všetkým ostatným, ak o to požiadajú. Uvádza sa to v oficiálnom stanovisku Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) k predvolebnej kampani.
Toto pravidlo však platí aj opačne. Ak vysielateľ odmietne prezentovať vo svojom médiu jednu zo strán, nesmie poskytnúť vysielací priestor ani žiadnej inej strane alebo hnutiu. Aby sa nestalo, že niektorí z kandidátov či kandidujúcich subjektov budú uplatňovať nárok na vysielací čas počas kampane, licenčná rada majiteľom rozhlasových a televíznych staníc odporúča, aby si stanovili presný termín, do ktorého musia záujemcovia svoj propagačný spot doručiť redakciám. Okrem dátumu si môžu určiť i ďalšie podmienky týkajúce sa technickej kvality či ceny príspevku.
Predvolebná kampaň v médiách sa oficiálne začne 19. novembra, teda 17 dní pred voľbami, a skončí sa 48 hodín pred otvorením prvých volebných miestností, čiže 4. decembra popoludní. Samotné voľby sa začnú 6. decembra o 14.00 hodine. Moratórium na uverejňovanie predvolebných prieskumov verejnej mienky vstúpi do platnosti 29. novembra a jeho platnosť zanikne spolu s uzatvorením volebných urien.
Vysielatelia môžu všetkým kandidujúcim stranám, koalíciám a jednotlivcom vyhradiť spolu maximálne päť vysielacích hodín. Tento čas musí byť rozdelený spravodlivo a rovnako medzi všetkých prihlásených uchádzačov. Žiadny kandidujúci subjekt či osoba však nesmie zo spomenutých piatich hodín získať viac ako 30 minút, a to ani v prípade, že do kampane sa prihlási menej ako desať kandidátov.
Z hľadiska prerozdeľovania času sú podľa licenčnej rady najproblematickejšie koalície. Zákon uvádza, že ak politická strana podáva v jednom volebnom obvode kandidátnu listinu samostatne, nemôže v inom volebnom obvode toho istého obecného alebo mestského zastupiteľstva podať kandidátnu listinu v rámci koalície. A naopak, ak podáva kandidátku v jednom z obvodov ako člen určitej koalície, môže v ostatných obvodoch toho istého zastupiteľstva kandidovať len v tej istej koalícii. V praxi to znamená, že v rámci jednej obce nemôže strana kandidovať samostatne a zároveň aj v rozmanitých koalíciách, no vo viacerých obciach môže vstupovať do politických zväzkov a koalícií ľubovoľne podľa svojho uváženia.
Členovia RVR ďalej zdôraznili, že každá strana koalície má naďalej právo na samostatnú prezentáciu v médiách. Svojho spoločného kandidáta tak môžu predstaviť aj jednotlivo.
Propagačné šoty v jazykoch národnostných menšín musia byť doplnené titulkami v štátnom, teda slovenskom jazyku. Vysielanie politickej reklamy má byť zreteľne označené a vizuálne oddelené od ostatného programu, na čo bude slúžiť slovné spojenie "platená politická reklama". Platná legislatíva zároveň zakazuje počas kampane vysielať špeciálne relácie, ktoré by mohli ovplyvniť voličov. Publicistika i spravodajstvo by mali byť nestranné a vyvážené.
Rada svoje stanovisko schválila 22. októbra a jeho dodržiavanie plánuje monitorovať.