Slováci sú národ chodcov

Každý druhý obyvateľ Únie jazdí denne autom. U nás je to 37 percent, najčastejšie chodíme peši.

Na bicykli u nás ľudia jazdia skôr na vidieku ako v meste.(Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

Každý druhý obyvateľ Európskej únie jazdí denne autom. U nás je to 37 percent, najčastejšie chodíme peši.

BRATISLAVA. Slováci sú národ chodcov. Až 86 percent z tisícky ľudí starších ako pätnásť rokov vo vlaňajšom prieskume eurobarometra odpovedalo, že denné presuny absolvujú aj peši.

Viac ako my v Európskej únii kráčajú iba Lotyši.

Ekonóm SAV Vladimír Baláž upozorňuje, že obľuba chôdze u nás súvisí aj s ekonomickými dôvodmi.

„Vlastníctvo auta u nás stále nie je také rozšírené ako vo Francúzsku či v Nemecku, ľudia šetria aj na pohonných látkach.“

Slováci si tak napriek vzostupnému trendu stále sadajú do áut menej často ako vo väčšine európskych krajín.

Kým v Únii sa každý deň autom vozí v priemere každý druhý obyvateľ, u nás je to 37 percent. Menej jazdia už len Bulhari, Rumuni a Maďari.

mobility_web_res.jpg

Európsky protismer

Prázdnejšie cesty u nás však neznamenajú, že viac obsadzujeme vlaky a autobusy.

Cestujúcich vo verejnej doprave dlhodobo ubúda, podľa prieskumu ju denne využíva šestnásť percent ľudí, čím sme sa dostali na úroveň priemeru v Únii.

Urbanista Peter Gero, ktorý roky pôsobí v Nemecku, upozorňuje, že v rozvinutých európskych mestách je trend presne opačný. „V mestách, ako je Hamburg, cestuje verejnou dopravou do práce takmer 96 percent ľudí.“

Slováci napriek slabej cyklistickej infraštruktúre častejšie šliapu do pedálov. Na bicykli u nás denne jazdí pätnásť percent ľudí, kým v Únii tak odpovedali o tri percentá menej.

V cyklisticky najrozvinutejšom Holandsku je to až 43 percent, viac sa bicykluje aj v severskom Fínsku či vo Švédsku, kde sú klimatické podmienky náročnejšie.

Prieskum naznačil, že na bicykel u nás vysadajú aj trochu iní ľudia ako v Únii.

Na Slovensku sa na rozdiel od Európy ešte stále viac bicykluje na vidieku ako v meste. Kým v Európe bicykel už nie je len dopravným prostriedkom pre menej majetných, u nás tento trend ešte taký zjavný nie je.

Na bicykli v obleku

„Hoci bicyklovanie je považované za lacný spôsob dopravy, až jeden z piatich ľudí, ktorí nemajú problém s platením účtov, jazdí na bicykli viackrát týždenne. Medzi tými, ktorí platia účty s problémami, je to jeden z desiatich,“ píše sa v správe Európskej komisie k celoeurópskym výsledkom prieskumu. U nás je pomer cyklistov medzi skupinami vyrovnaný.

Rozdiel vidno aj v odpovediach ľudí podľa profesií. Až 36 percent európskych manažérov uviedlo, že bicykel používa viackrát týždenne.

U nás rovnako odpovedalo iba sedemnásť percent riaditeľov a 23 percent majiteľov firiem, medzi stredným manažmentom je cyklistov 24 percent.

Kým v Únii sú tak manažéri najčastejšími cyklistami hneď po študentoch, u nás sú na opačnom konci porovnania. Viackrát do týždňa na bicykel vysadajú najmä robotníci, študenti a nezamestnaní.

Jedným z manažérov, ktorý bicykluje niekoľkokrát za týždeň, je partner poradenskej spoločnosti TPA Horwath Ivan Paule z Bratislavy.

„Bicyklujem pred prácou i po nej, do práce však na bicykli nejazdím,“ hovorí.

Odrádza ho slabšia cyklistická infraštruktúra v hlavnom meste, ale aj chýbajúca sprcha v priestoroch, kde sídli firma.

„Hoci aj na Slovensku už firmy začínajú na cyklistov myslieť viac, v našej budove po viacerých krádežiach bicyklov vyhradili pre ne uzamykateľný priestor v parkovacom dome, ktorý je monitorovaný kamerou.“

Sme iní

Rozdiel medzi nami a priemerom Únie vidno aj v podiele cyklistov medzi vodičmi. Až 47 percent denných vodičov v Európe vysadne aspoň raz za týždeň aj do sedla bicykla. U nás je to iba 34 percent.

„Ukazuje sa, že bicykel je u nás viac vnímaný ako lacný prostriedok na rýchly presun, menej ako dopravný prostriedok s ekologickou prevádzkou a prostriedok na relax a udržiavanie si kondície pri psychicky náročnom alebo sedavom type práce,“ vraví Ľubica Szviteková z prieskumnej agentúry TNS Slovakia, ktorá dáta v júni 2013 zbierala.

Urbanista: Naše ulice sú nevľúdne

Cestovanie vo verejnej doprave je v Nemecku úplne iný zážitok, hovorí architekt a urbanista PETER GERO, ktorý v tejto krajine roky pôsobí.

Prekvapilo vás, že až 86 percent Slovákov tvrdí, že denne chodia peši?

„Celkom tej štatistike neverím. Možno na vidieku to tak je, ale v Bratislave je peší chodec skôr zvláštnosťou. Hoci sa to pomaličky lepší, v Bratislave by som sa stále obával jazdiť aj na bicykli.“

Je to o prístupe ľudí alebo skôr o mestských podmienkach?

„O ľuďoch je to až v druhom rade. Naše mestá sú tam, kde boli vyspelé mestá v západnej Európe v 70. a 80. rokoch. Hoci slovenské mestá vrátane Bratislavy sú malé a majú obrovský potenciál na rôzne preklenutia vzdialeností, stále uprednostňujú najmä individuálnu dopravu.“

V čom vidíte rozdiel?

„Urbanizmus by sa mal orientovať podľa princípov, ktoré boli vypracované v mestách z nášho kultúrneho okolia, ako sú Graz, Salzburg či Ulm. Tieto sú veľmi dobre sieťovo prepojené, sú tam zmysluplné cyklistické a pešie prepojenia, plno parkov a príjemných verejných priestranstiev. Takú nevľúdnu ulicu, ako je napríklad Mickiewiczova v centre Bratislavy, kde len prefičia autá, chodníky sú úzke a nie sú tam žiadne stromy, v týchto mestách nenájdete. Prechádzky, ktoré by inak boli príjemné, sú u nás často v nevľúdnom prostredí a tak si ľudia radšej sadnú do auta.“

Čím to je, že kým v Únii cestujúcich vo verejnej doprave pribúda, u nás ich počet klesá?

„Musíme rozdeľovať využívanie verejnej dopravy pri ceste za prácou a vo voľnom čase. V rozvinutých európskych mestách cestuje za prácou verejnými prostriedkami takmer deväťdesiat percent ľudí, v Hamburgu je to až 96 percent. Mestá si uvedomujú, že podpora verejnej dopravy uvoľňuje ich centrá, ktoré neupchávajú autá, ktoré tam ráno prídu a večer odídu.“

Nie je u nás cestovanie autom vecou spoločenského statusu?

„Určite, keď idete do práce električkou, mnohí vás považujú za chudáka. Dôležitá je pre mnohých aj otázka, aké má kto auto. Ale to je otázka času, všade to bolo tak a aj Slovensko sa pomaly posúva dopredu.“

Pre nemeckých manažérov nie je cestovanie v električke podradné?

„Keď cestujete verejnou dopravou v Hanoveri, Mníchove či Hamburgu, vidíte plno ľudí v oblekoch. Je to úplne iný pocit, keď v električke vidíte ľudí čítať či pracovať na notebooku cez wifi. Je to aj o pohodlí, kým vo verejnej doprave môžu títo ľudia pracovať, v aute je to zabitý čas. Veľa manažérov vidíte aj na bicykloch, čo je zas otázka životného štýlu. V Nemecku je bežné, že manažér ide cez obed na krátky džoging a na dvadsať minút do sauny. Jeho výkonnosť je potom úplne iná.“

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 530
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 852
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 489
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 129
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 013
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 967
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 775
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 524
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 291
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 890

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Domov

KDH vyzýva Lubyovú, aby si rozmyslela povinnú predškolskú výchovu

Ministerka predložila návrh povinnej predškolskej dochádzky od piatich rokov.

Domov

Fico sa stretol so študentmi, hovoril o slobode vzdelávania a cestovania

Slovensko podľa premiéra patrí k svetovej špičke v oblasti slobody a rešpektovania občianskych práv.

Domov

Šebej kritizoval Dankov prejav v ruskej dume. Bol mimo našej zahraničnej politiky, tvrdí

Predseda Zahraničného výboru NR SR hovorí, že celá návšteva Ruska bola nezmysel.

Domov

Droba: Sulík ako premiér bude potrebovať silného šéfa diplomacie

Šebejovi sa nepáči, že Sulík sa dobre cíti v polohe euroskeptika.