SME

Prieskumy zradili najmä Kukana, podcenili Schustera

Volebné výsledky sa líšia od prieskumov kvôli váhajúcim voličom. Ako sa prieskumy osvedčili?

Radičová voľby s Gašparovičom v roku 2009 prehrala.Radičová voľby s Gašparovičom v roku 2009 prehrala. (Zdroj: SME – Vladimír Šimíček)


BRATISLAVA. Politici na prieskumy väčšinou frflú, že im merajú menšiu podporu, než majú.

Vladimír Mečiar označoval prieskumné agentúry za darebácke, Robert Fico im neverí. V minulosti hovoril, že bývajú kúpené. Dôkazy neukázal.

A ako sa osvedčili prieskumy pred prezidentskými voľbami?

V roku 1999 podceňovali Rudolfa Schustera. Ústav pre výskum verejnej mienky (ÚVVM) pri Štatistickom úrade a Focus mu pár dní pred prvým kolom namerali necelých 34 percent, kým on dosiahol vyše 47.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Naopak, Magda Vášáryová mala vo všetkých prieskumoch oveľa viac percent ako vo voľbách. Väčšinou raz takú podporu, než skutočne získala.

SkryťVypnúť reklamu

Pred druhým kolom preferencie Schustera a Mečiara v MVK a ÚVVM v podstate kopírovali volebný výsledok.

Rozhodnutie pri urne

Pavel Haulík z MVK vraví, že prieskumom sa dá veriť.

„Nezisťujú výsledok volieb, ale náladu voličov a ich rozhodnutie, komu dajú hlas, sa môže meniť do poslednej chvíle, preto sa preferencie v prieskumoch a vo voľbách môžu odlišovať.“

V roku 2004 sa prvýkrát v ponovembrových dejinách stalo, že prieskumy výrazne ovplyvnili voľby, domnieva sa Haulík.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3CZZ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 201
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 797
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 238
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 903
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 307
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 485
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 478
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 279
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu