Prečo dostal Fico v prvom kole iba 28 percent?

Päť dôvodov, pre ktoré volebný zisk Roberta Fica zaostával za prieskumami verejnej mienky.

Robert Fico.(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Smer nebol schopný presvedčiť svojich priaznivcov, že majú prísť v prvom kole zahlasovať za premiéra. Pozrite si päť dôvodov, pre ktoré volebný zisk Roberta Fica zaostával za prieskumami verejnej mienky.


1.Očakávané víťazstvo

Úradujúcemu premiérovi a prezidentskému kandidátovi Robertovi Ficovi sa nepodarilo pred prvým kolom volieb mobilizovať vlastných voličov.

Kým v marcových prieskumoch všetkých štyroch veľkých agentúr získal podporu nad 35 percent, vo volebných miestnostiach mu napokon vyjadrilo podporu iba 28 percent voličov.

Za prezidenta si ho prišlo vybrať necelých 532-tisíc voličov, kým za Smer v parlamentných voľbách 2012 hlasovalo dvakrát toľko ľudí a o 230-tisíc krúžkov viac v nich dostal aj samotný premiér.

„Zdá sa, že voliči vyhodnotili situáciu tak, že víťazstvo v prvom kole je jasné a k urnám ani netreba ísť,“ myslí si sociológ z agentúry MVK Pavel Haulík.

Na podobné zmýšľanie doplatil v roku 2004 prezidentský kandidát SDKÚ a papierový favorit Eduard Kukan, ktorého o druhé kolo pripravilo 3644 hlasov navyše pre Ivana Gašparoviča.

fico1_res.jpg

2.Chcú ho za premiéra

Značná časť voličov Smeru by Fica radšej naďalej videla na Úrade vlády ako v kresle prezidenta.

„Jeho rozhodnutie kandidovať nepovažovali za také výhodné, aby ich to vyburcovalo prísť spraviť z premiéra prezidenta,“ hovorí volebný geograf Tibor Madleňák.

Argumentuje aj výsledkami v niektorých baštách Smeru, kde dosiahla volebná účasť výrazne podpriemerné hodnoty.

Napríklad v Čadci, kde Smer získal v posledných parlamentných voľbách až 68 percent, prišlo voliť iba 36,6 percenta voličov.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3D8E na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3D8E na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  7. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  10. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  1. Najužitočnejšia appka 16 175
  2. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 14 616
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 705
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 13 201
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 643
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 296
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 182
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 057
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 311
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 399

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Matúša Krčmárika

Nemusí to vyzerať ako brexit

Odísť z Únie sa dá aj nenápadne. Ako v krajinách Visegrádu.

Komentár Zuzany Kepplovej

Mala by nás misia z Bruselu urážať?

Keby nebolo zanedbaného Maďarska, okolo našich pomerov by nik nesnoril.

Neprehliadnite tiež

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kúpiť lístky na hokej cez web? Nemožné

Robili čo mohli, dopadlo to ako vždy.

Rezort školstva zaplatil pokutu za Infovek 2 a rozbieha Edunet

Edunet by malo využívať predbežne 6 343 škôl.

Na modernizáciu samospráv dá Saková takmer päť miliónov eur

Projekt má vytvoriť podmienky na zavádzanie tzv. nového komunálneho manažmentu.

Prezident Kiska vyzval mladých debatérov na zapájanie sa do verejnej debaty

Jugend debattiert je jedinou debatnou súťažou v nemečine v krajinách strednej a východnej Európy.