D1 môže byť v roku 2019, ale aj o päť rokov neskôr

Najdhší tunel začnú stavať neskôr, ale termín dostavby neposunuli.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME)

Stavbu hlavného ťahu môže blokovať aj kartelová dohoda.

BRATISLAVA. Pred pol rokom rátala Národná diaľničná spoločnosť s tým, že dva úseky D1 v okolí Žiliny, ktoré majú spolu takmer 25 kilometrov, rozostavia do konca roku 2013. Dnes je isté, že začala výstavbu iba jedného z nich.

Takto sa posúvajú termíny stavby diaľnic často. Napriek tomu Národná diaľničná spoločnosť niekoľko dní pred voľbou prezidenta ubezpečuje, že úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami bude v prevádzke v roku 2019.

Dôvody, prečo by ani tento plán štátu nemusel vyjsť, sú minimálne tri.

dialnicad1-web_r5812_res.jpg

1.Kartel

Najvyšší súd rozhodol, že šesť firiem, medzi ktorými sú aj Skanska, Doprastav či Strabag, sa pred rokmi pri súťaži o stavbu cesty medzi Mengusovcami a Jánovcami dohadovali na tom, kto ponúkne akú cenu.

Národná diaľničná spoločnosť preto musí v tendroch, do ktorých sa tieto firmy prihlásili, čakať na usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie. Má povedať, či vôbec môžu bojovať o štátne zákazky.

Takýmto prípadom je na D1 stavba žilinského úseku, na ktorom má stáť najdlhší tunel na Slovensku, Višňové.

Najlacnejší uchádzači o túto zákazku sú Skanska v konzorciu so Strabagom. Ponúkli cenu 338 miliónov eur, cenová ponuka druhého najlacnejšieho Doprastavu bola o 44 miliónov eur vyššia.

Národná diaľničná nevidí dôvody na to, aby sa tento rok nemohla začať výstavba tunela. Ak by sa ukázalo, že firmy z kartelu nemôžu súťažiť, vyberala by víťaza spomedzi ďalších uchádzačov.

V hre tak môže byť aj firma Dúha podnikateľa Miroslava Remetu, ktorý chcel kúpiť Novácke chemické závody. V tendri bola ponuka jeho firmy tretia najlacnejšia.

Analytik Inštitútu dopravnej politiky Juraj Čermák si však myslí, že štát bude musieť súťažiť nanovo. Firmy totiž v tendri už dlho viazali peniaze vo forme zábezpeky.

Očakáva, že skôr nebudú súhlasiť s predĺžením lehoty, počas ktorej sú ich ponuky viazané a od tendra odskočia.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3DA5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3DA5 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 310
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 763
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 961
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 773
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 187
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 020
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 627
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 613
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 358
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 753

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

Semafor pred krajským súdom ustúpi z chodníka

Mesto najprv tvrdilo, že inak sa to vyriešiť nedalo. Už to neplatí

Cinkota: Čím viac mi bolo dovolené, tým viac som hranice prekračoval

Verím, že som oveľa múdrejší, hovorí prepustený herec Dušan Cinkota.

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.