ROZHOVOR

Šéf Kňažkovej kampane Lengyel: Pre Fica by som nerobil

MARTIN LENGYEL tvrdí, že veľká prezidentská kampaň stojí dva milióny eur.

Martin Lengyel (vľavo) s Milanom Kňažkom.(Zdroj: TASR)

MARTIN LENGYEL už roky riadi kampane strán aj kandidátov na primátorov. Pracoval pre Mikuláša Dzurindu aj ukrajinského prezidenta Viktora Juščenka.

Máme po prvom kole volieb. Ktorý z kandidátov mal najlepšiu kampaň?

„Logicky by mal mať najlepšiu ten, kto vyhral. Na druhej strane, pre objektívne zhodnotenie musíte posudzovať aj okolnosti, za ktorých sa kampaň robí. Kampaň Milana Kňažka stála niekoľkonásobne menej, než kampaň kandidáta na primátora Bratislavy. Robili sme to v strašnom tempe štyria ľudia a jedna asistentka. Za týchto okolností nemôžete spraviť deväťdesiatpäť percent procesov, ktoré by ste spraviť mali. Nemáte na to ľudí, nemáte na to čas, nemáte na to peniaze.“

Čo ste v Kňažkovej kampani robili dobre?

„Dobre sme nastavili posolstvo, aj keď sme to robili intuitívne. Aby ste mi rozumeli, v dobrej kampani potrebujem prieskum každý týždeň alebo aspoň každé dva týždne, aby som vedel, či posolstvá fungujú, ktoré parametre sa zlepšujú, a podobne. Čiže, mali sme dobré posolstvo aj dobrého a silného kandidáta, s ktorým sme mohli veľa času stráviť nad obsahom kampane.“

A čo zle?

„Začali sme neskoro. Zásadná chyba bola, že sme nemali dostatok peňazí. A z tých strategických, keby sme mali k dispozícii prieskumy, vedeli by sme lepšie, ako smerovať posledné tri týždne kampane. Či sa viac orientovať na Kisku, či na Fica, ako medzi nimi rozdeliť pozornosť, či viesť nejaký útok, alebo nie. To sú veci, ktoré sme nevedeli vyhodnotiť, lebo sme na to nemali dáta. A tie sú veľmi dôležité, aby ste vedeli striedať svoje posolstvá. Či hovoriť „znovu ide o veľa“, alebo už to presmerovať na „o mne viete všetko“, alebo prísť s niečím tretím.“

O Kňažkovej kandidatúre sa hovorilo už od mája, prečo ste vlastne začali tak neskoro?

„Nemali sme vymyslené finančné krytie kampane, Milan Kňažko sa potom rozhodol čakať na kandidatúru Fica, aby sa voči nemu vedel lepšie vymedziť. Tých faktorov bolo viac.“

Vravíte, že Kňažkova kampaň stála okolo 150-tisíc eur. Koľko by ste reálne potrebovali, aby bola taká, akú ste si predstavovali?

„Keď sme si robili prvý optimálny rozpočet kampane, v ktorom sme rátali so všetkými prostriedkami, ktoré treba použiť, vychádzalo to 1,9 milióna eur.“

Čiže dobrá prezidentská kampaň stojí okolo dvoch miliónov?

„Áno, ak chcete mať reklamu, stretnutia s voličmi, budovanie databázy vašich voličov, call centrum aj prieskumy, ktoré naozaj potrebujete. Spýtajte sa Babiša v Česku, ako často si ich robili. Bez prieskumov ste ako slepý, neviete, či to robíte dobre, lebo nemáte žiadnu spätnú väzbu.“

Čo všetko ste okrem prieskumov museli vynechať?

„Takmer kompletnú reklamu, volebné noviny, propagáciu mítingov a stretnutí s občanmi priamo v mestách, museli sme zredukovať počet mítingov. Škrtali sme všade.“

woda2427_r1021_res.jpg

SME - Vladimír Šimíček

Ak ste na kampaň nemali veľký rozpočet, predpokladám, že ste veľa nezarobili ani vy. Prečo ste do toho išli?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 820
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 6 617
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 741
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 329
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 013
  6. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 963
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 883
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 841
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 750
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 213

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

DOMOV

Smer opúšťajú nitrianski členovia, nepáčia sa im kšefty

Predseda miestneho klubu je nespokojný.

KOMENTÁRE

SPD či FDP, to je otázka

Ak skončí SPD zase ako menšia vládna strana, z tieňa kresťanských demokratov nevylezie nikdy.

Neprehliadnite tiež

Domov

Splníme všetky úlohy, vyhlásil Gajdoš počas osláv Dňa ozbrojených síl

Minister Peter Gajdoš poďakoval vojakom za ich službu vlasti.

Domov

KDH: Vláda neplní sľuby, ktoré dala mladým ľuďom

Slovensko je vo výstavbe nájomných bytov na chvoste Únie.

Domov

Polícia nárast migrácie nezaznamenala. Situáciu na hraniciach sleduje

Rakúsko začalo s náhodnými kontrolami na hraniciach so Slovenskom.

Domov

Most navrhne znížiť požiadavky na terénnych sociálnych pracovníkov

Za terénneho pracovníka by sa mohol prihlásiť aj človek, ktorý to ešte nevyštudoval.