SME

Šéf Kňažkovej kampane Lengyel: Pre Fica by som nerobil

MARTIN LENGYEL tvrdí, že veľká prezidentská kampaň stojí dva milióny eur.

Martin Lengyel (vľavo) s Milanom Kňažkom.Martin Lengyel (vľavo) s Milanom Kňažkom. (Zdroj: TASR)

MARTIN LENGYEL už roky riadi kampane strán aj kandidátov na primátorov. Pracoval pre Mikuláša Dzurindu aj ukrajinského prezidenta Viktora Juščenka.

Máme po prvom kole volieb. Ktorý z kandidátov mal najlepšiu kampaň?

„Logicky by mal mať najlepšiu ten, kto vyhral. Na druhej strane, pre objektívne zhodnotenie musíte posudzovať aj okolnosti, za ktorých sa kampaň robí. Kampaň Milana Kňažka stála niekoľkonásobne menej, než kampaň kandidáta na primátora Bratislavy. Robili sme to v strašnom tempe štyria ľudia a jedna asistentka. Za týchto okolností nemôžete spraviť deväťdesiatpäť percent procesov, ktoré by ste spraviť mali. Nemáte na to ľudí, nemáte na to čas, nemáte na to peniaze.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Čo ste v Kňažkovej kampani robili dobre?

„Dobre sme nastavili posolstvo, aj keď sme to robili intuitívne. Aby ste mi rozumeli, v dobrej kampani potrebujem prieskum každý týždeň alebo aspoň každé dva týždne, aby som vedel, či posolstvá fungujú, ktoré parametre sa zlepšujú, a podobne. Čiže, mali sme dobré posolstvo aj dobrého a silného kandidáta, s ktorým sme mohli veľa času stráviť nad obsahom kampane.“

A čo zle?

„Začali sme neskoro. Zásadná chyba bola, že sme nemali dostatok peňazí. A z tých strategických, keby sme mali k dispozícii prieskumy, vedeli by sme lepšie, ako smerovať posledné tri týždne kampane. Či sa viac orientovať na Kisku, či na Fica, ako medzi nimi rozdeliť pozornosť, či viesť nejaký útok, alebo nie. To sú veci, ktoré sme nevedeli vyhodnotiť, lebo sme na to nemali dáta. A tie sú veľmi dôležité, aby ste vedeli striedať svoje posolstvá. Či hovoriť „znovu ide o veľa“, alebo už to presmerovať na „o mne viete všetko“, alebo prísť s niečím tretím.“

SkryťVypnúť reklamu

O Kňažkovej kandidatúre sa hovorilo už od mája, prečo ste vlastne začali tak neskoro?

„Nemali sme vymyslené finančné krytie kampane, Milan Kňažko sa potom rozhodol čakať na kandidatúru Fica, aby sa voči nemu vedel lepšie vymedziť. Tých faktorov bolo viac.“

Vravíte, že Kňažkova kampaň stála okolo 150-tisíc eur. Koľko by ste reálne potrebovali, aby bola taká, akú ste si predstavovali?

„Keď sme si robili prvý optimálny rozpočet kampane, v ktorom sme rátali so všetkými prostriedkami, ktoré treba použiť, vychádzalo to 1,9 milióna eur.“

Čiže dobrá prezidentská kampaň stojí okolo dvoch miliónov?

„Áno, ak chcete mať reklamu, stretnutia s voličmi, budovanie databázy vašich voličov, call centrum aj prieskumy, ktoré naozaj potrebujete. Spýtajte sa Babiša v Česku, ako často si ich robili. Bez prieskumov ste ako slepý, neviete, či to robíte dobre, lebo nemáte žiadnu spätnú väzbu.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo všetko ste okrem prieskumov museli vynechať?

„Takmer kompletnú reklamu, volebné noviny, propagáciu mítingov a stretnutí s občanmi priamo v mestách, museli sme zredukovať počet mítingov. Škrtali sme všade.“

woda2427_r1021_res.jpg

SME - Vladimír Šimíček

Ak ste na kampaň nemali veľký rozpočet, predpokladám, že ste veľa nezarobili ani vy. Prečo ste do toho išli?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3DBV na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 160
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 424
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 933
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 553
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 426
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 390
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 028
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 021
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu