BRATISLAVA. Náklady na kampaň, ktoré priznali hlavní prezidentskí kandidáti, nie sú reálne, zhodujú sa traja oslovení mediálni a reklamní odborníci.
Radoslav Procházka a Andrej Kiska podľa nich museli niekoľkonásobne prekročiť zatiaľ deklarované sumy. Robert Fico zatiaľ náklady na kampaň nezverejnil.
Najdlhšiu kampaň mal víťaz volieb Kiska, začal už v roku 2012. Ku koncu februára priznal zo všetkých kandidátov najvyššie náklady 350-tisíc eur a aj najviac bilbordov, až 1500.
Presné náklady musia ešte vyúčtovať, Kiskov tím odhady komentovať nechcel.
Poslanec Juraj Miškov z Novy, ktorý riadil a vlastnil reklamnú agentúru, hovorí, že to môže byť až milión eur.
Politický marketér Oto Kóňa a šéf kampane Milana Kňažka Martin Lengyel odhadujú, že Kiska mohol minúť až dva milióny eur. „Ak niekto povie, že za 370-tisíc urobil kampaň, tak to nikto nemôže brať vážne,“ vraví Lengyel.
Fico bol všade
- Andrej Kiska: jeden až dva milióny eur;
- Robert Fico: dva až dva a pol milióna eur;
- Radoslav Procházka: 500- až 800-tisíc eur;
- Milan Kňažko: 200-tisíc.
Fico mohol podľa Kóňu a Miškova na voľby minúť asi dva milióny eur, Lengyel si myslí, že ešte o pol milióna viac. „Premiér mal najsilnejšiu a najmasívnejšiu kampaň,“ hovorí Miškov.
Smer tvrdí, že ju platili len zo straníckej pokladnice. Zatiaľ nechcú povedať ani koľko mal Fico reklamných plôch.
Premiér v kampani absolvoval aj niekoľko tradičných osláv Smeru k MDŽ. Veľký míting v NTC mohol podľa informácií SME iba na nájomnom stáť šesťtisíc eur.
Od 500 do 1100 bilbordov priznával počas kampane Procházka. Šéf jeho tímu Martin Dubéci tvrdí, že minuli okolo 250-tisíc eur, ale stále robia audit.
Lengyel sa domnieva, že to mohlo byť až okolo 800-tisíc eur. „Najviac minul na bilbordy a iné tlačené plochy, mohlo to byť okolo pol milióna eur,“ tvrdí Kóňa.
Miškov zase odhaduje výdavky od 600- do 700-tisíc eur.
Najnižšie náklady zverejnil Kňažko, asi iba 160-tisíc eur. V nich je napríklad 416 bilbordov. Odborníci odhadujú iba mierne vyššie náklady, asi o 40-tisíc eur.