BRATISLAVA - Výdavky na predvolebnú kampaň mali politické strany nahlásiť ministerstvu financií do 21. októbra. Povinnosť odovzdať údaje sa týkala aj médií, cez ne sa majú kontrolovať čísla od politických strán. Významnejšie médiá odovzdali hlásenia načas. „Ešte stále prichádzajú informácie z menších regionálnych médií,“ povedal pre SME hovorca ministerstva Karol Zimmer.
Údaje, ktoré hlásia médiá za jednotlivé strany, sú nižšie, ako tie, ktoré nahlásili strany. „Rozdiel si vysvetľujeme tým, že väčšina strán využila služby sprostredkovateľských agentúr, a tak je vo výdavkoch strán zarátaná aj provízia pre tieto agentúry,“ povedal hovorca.
Zákon od politických strán požaduje od strán len hlásenie o peniazoch, ktoré investovali do reklamy v tlači, v rozhlase a televízii a do vonkajšej reklamy. Zákon už nezahŕňa výdavky, ktoré strany mali na mítingy, rôzne akcie, na reklamné predmety, ale napríklad ani výdavky za obdobie pred oficiálnou kampaňou.
Daniela Zemanovičová z Transparency International Slovensko považuje zákon za nedostatočný. „Je to skôr formálna kontrola, týka sa len časti výdavkov.“ Údaje sa podľa nej nekontrolujú dostatočne podrobne. „Podľa mojich informácií sa porovnáva, či výška bola, alebo nebola presiahnutá. Ak je to v poriadku, viac-menej sa kontrola končí.“
Výdavkami politických strán na kampaň sa zaoberá aj Aliancia na podporu fair play. „Zákon je veľmi nedokonalý a nepresný,“ povedala výkonná riaditeľka aliancie Zuzana Wienková. Ministerstvo nemá šancu zistiť, či politické strany limit 12 miliónov prekročili. „V zákone vôbec nie je jasné, čo sa tam zaratáva - či tam patria len výdavky na priestor v médiách, alebo aj za kreatívny návrh reklamy, výrobu a tlač.“
Ministerstvo podľa Wienkovej nemá ani kapacity, aby priebežne sledovalo výdavky politických strán. „Bude veľmi ťažké v novembri alebo v decembri spätne overovať, či nejaké bilbordy viseli v júni, alebo v júli. Je to takmer nemožné,“ povedala.

Beata
Balogová
