Miestne voľby sa ešte stihnú vyhnúť prísnejšiemu volebnému zákonu. Kandidáti nemusia povedať, koľko ich kampaň stála, ani kde na ňu zobrali.
BRATISLAVA. Nové volebné kódexy, ktoré majú zjednotiť pravidlá kampaní v rôznych typoch volieb a zavádzajú stropy na výdavky, uchádzačom o primátorské posty starosti robiť nemusia.
I keď sa mali pôvodne týkať už marcových prezidentských volieb, ministerstvo vnútra ich platnosť odsúva o ďalšie mesiace.
„Účinnosť volebného zákona sa predpokladá až od volieb do Národnej rady, čím sme vyhoveli požiadavke opozície,“ hovorí Eva Chmelová z odboru volieb a referenda.
Parlament bude o volebných zákonoch rozhodovať na májovej schôdzi. Aj keby poslanci zákon prijali, bolo by to pre jesenné komunálne voľby neskoro.
„Niektoré pravidlá sa týkajú obdobia pol roka pred vyhlásením volieb, čo by nemuselo korešpondovať s termínom účinnosti nového zákona - keďže retroaktivita je neprípustná,“ vysvetľuje Chmelová.
V mestách majú šancu na primátora nestraníciČítajte
Bez výkazov aj limitov
Pozadie kampaní starostov a primátorov patrí k najmenej čitateľným.
Kandidáti nemusia svoje výdavky nikde zverejňovať, neplatia pre nich žiadne finančné obmedzenia ani povinnosť po skončení volieb odovzdať akékoľvek vyúčtovanie.
Nový zákon to mení. Návrh, ktorý majú poslanci na stole, ráta s tým, že budúci primátori sa musia pri predvolebnej reklame vmestiť do istej sumy.
Ak kandidujú vo voľbách v Bratislave a Košiciach, nemali by minúť viac ako štvrť milióna, v iných veľkých mestách maximálne stotisíc eur.
Strop na výdavky bude odstupňovaný podľa počtu obyvateľov. Tým, ktorí by chceli robiť starostu v malej dedine, má na kampaň stačiť dvetisíc eur.