SME

Športujúcich na Slovensku pribúda, väčšinou cvičia v obývačke

Viac ako polovica tých, čo športujú, vraj cvičí doma. Dôvodom môžu byť peniaze, ale aj rodina.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Bazén, lezecká stena, cyklotrasa, v zime lyžiarsky svah či klzisko. V týchto kulisách strávi obchodná riaditeľka IT firmy Alena Tkáčiková niekoľko hodín trikrát do týždňa.

„Mám sedavé zamestnanie, pohyb mi chýba. Psychicky a dokonca aj fyzicky si pritom oddýchnem,“ vysvetľuje 39-ročná Žilinčanka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podobne ako ona relaxuje tretina obyvateľov Slovenska starších ako 15 rokov. Toľko ich v decembrovom prieskume Eurobarometer odpovedalo, že cvičí alebo športuje aspoň raz týždenne.

Prieskum, ktorý Európska komisia zverejnila pred pár dňami, naznačuje, že pravidelných rekreačných športovcov u nás pribúda.

SkryťVypnúť reklamu

Kým v roku 2009 ich bolo 30 percent, dnes pravidelne cvičí alebo športuje o štyri percentá viac Slovákov.

Ekonóm SAV Vladimír Baláž vraví, že obľuba športovania súvisí najmä s rastom vzdelania. „Čím sú ľudia vzdelanejší, tým viac inklinujú k zdravému životnému štýlu. Aj muži s vysokoškolským vzdelaním sa v dôchodku dožívajú priemerne o desať rokov viac ako tí so základným.“

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudHJ0dHJBMGh6cHZHaGl1SzJFemNmOXc&transpose=0&headers=1&range=A108%3AC114&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"animation":{"duration":500},"width":490,"hAxis":{"title":"Eurobarometer 2014, vzorka v SR 1000 \u013eud\u00ed","useFormatFromData":false,"formatOptions":{"source":"inline","suffix":"%"},"minValue":null,"format":"0.##","viewWindow":{"max":null,"min":null},"maxValue":null},"vAxes":[{"title":"","useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},{"useFormatFromData":true}],"chartArea":{"height":"61.725%","width":"74%","left":"22%","top":"19.137%"},"title":"Ako \u010dasto cvi\u010d\u00edte alebo \u0161portujete?","booleanRole":"certainty","height":371,"legend":"top","focusTarget":"category","isStacked":false,},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"BarChart","chartName":"Graf 6"}

SkryťVypnúť reklamu

Bežci hovoria o boome Rastie však i počet ľudí, ktorí nešportujú vôbec. Pred štyrmi rokmi ich bolo 35 percent, dnes už 41.

Baláž to vysvetľuje najmä vyššou nezamestnanosťou. „Ťažko hovoriť nezamestnanému, ktorý robí čierne práce, alebo rezignoval a už ho nič nezaujíma, aby športoval.“

Viac ľudí na športoviskách, v uliciach či v prírode pozorujú aj profesionáli. „Beh, ale aj cyklistika a iné športy zažívajú na Slovensku boom,“ hovorí tajomník Maratónskeho klubu v Košiciach Ján Dvonč.

Svedčí o tom aj rastúci počet podujatí pre rekreačných bežcov a stúpajúca účasť na nich. Počet prihlásených na kráľovskú trať košického maratónu sa podľa Dvonča za posledné roky zdvojnásobil, zhruba o pätinu každý rok rastie aj počet účastníkov na kratších disciplínach.

SkryťVypnúť reklamu

V obľube rekreačného športovania však stále iba dobiehame trendy zo Západu. V Únii v priemere cvičí pravidelne až 41 percent obyvateľov, v krajinách ako Švédsko, Fínsko či Dánsko sa ich počet dokonca blíži 70 percentám.

„Vyplýva to aj z kultúrnych tradícií, kým Slováci v 19. storočí cvičili len na zemiakovom poli, v Británii sa už vo veľkom športovalo,“ hovorí Baláž.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudHJ0dHJBMGh6cHZHaGl1SzJFemNmOXc&transpose=0&headers=1&range=A71%3AC80&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"animation":{"duration":500},"width":490,"hAxis":{"title":"Eurobarometer 2014, vzorka v SR 1000 \u013eud\u00ed, mo\u017en\u00fdch viac odpoved\u00ed ","useFormatFromData":false,"formatOptions":{"source":"inline","suffix":"%"},"minValue":null,"format":"0.##","viewWindow":{"max":null,"min":null},"maxValue":null},"vAxes":[{"title":"","useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},{"useFormatFromData":true}],"chartArea":{"height":"61.725%","width":"64.167%","left":"31.667%","top":"19.137%"},"title":"Pre\u010do sa venujete \u0161portu alebo telesnej aktivite?","booleanRole":"certainty","height":371,"legend":"top","focusTarget":"category",},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"BarChart","chartName":"Graf 4"}

SkryťVypnúť reklamu

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudHJ0dHJBMGh6cHZHaGl1SzJFemNmOXc&transpose=0&headers=1&range=A86%3AC95&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"title":"","useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},{"useFormatFromData":true}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"chartArea":{"height":"61.725%","width":"65.833%","left":"29.167%","top":"19.137%"},"title":"Pre\u010do ne\u0161portujete pravidelnej\u0161ie?","booleanRole":"certainty","height":371,"animation":{"duration":500},"legend":"top","width":490,"hAxis":{"title":"Eurobarometer 2014, vzorka v SR 1000 \u013eud\u00ed, mo\u017en\u00fdch viac odpoved\u00ed ","useFormatFromData":false,"formatOptions":{"source":"inline","suffix":"%"},"minValue":null,"format":"0.##","viewWindow":{"max":null,"min":null},"maxValue":null},"isStacked":false,"focusTarget":"category"},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"BarChart","chartName":"Graf 6"}

SkryťVypnúť reklamu

Cvičenie aj televízor Dôvody, prečo obyvatelia Únie cvičia, sú podobné: na zlepšenie zdravia, vzhľadu a kondície. Líšime sa iba v tom, že od športu výrazne menej očakávame aj odpočinok.

Podobáme sa aj pri dôvodoch, prečo nemôžeme pravidelne cvičiť viac. Hoci dôvod „nemám na to čas“ je na Slovensku predsa len o čosi populárnejší.

Líšime sa však vo výbere miesta, kde športujeme. Kým Európania vyhľadávajú najmä parky a prírodu, Slováci cvičia doma. Odpovedalo tak až 54 percent z tých, ktorí športujú.

„Výhodou zrejme je, že nemusia za športom nikam chodiť, je to cenovo nenáročné, prípadne môžu popritom vykonávať ešte jednu aktivitu navyše – sledovať televíziu či rozprávať sa s rodinou,“ hovorí Vladimíra Bunčáková zo spoločnosti TNS Slovakia, ktorá robila slovenskú časť prieskumu na vzorke tisíc respondentov.

SkryťVypnúť reklamu

Dôvodom pravdepodobne budú aj možnosti. Až 74 percent obyvateľov Únie vraví, že miestne športové kluby poskytujú dostatok príležitostí na vyžitie. U nás to tak vidí iba 48 percent ľudí. Podobne kritickí sme aj k aktivitám samospráv – až 51 percent našincov si myslí, že na rozvoj fyzických aktivít nerobia dosť.

„Športovec si ide zabehať do lesa a nepotrebuje, aby mu mesto vytváralo infraštruktúru,“ hovorí Tkáčiková.

„Je pravda, že odkedy v Žiline spravili okolo vodného diela cyklotrasu alebo v Bratislave postavili lezecké steny, priťahujú aj ľudí, ktorí inak športovať do prírody veľmi nechodia,“ myslí si.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudHJ0dHJBMGh6cHZHaGl1SzJFemNmOXc&transpose=0&headers=1&range=G1%3AI15&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"animation":{"duration":500},"width":490,"hAxis":{"title":"","useFormatFromData":true,"slantedTextAngle":60,"slantedText":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"vAxes":[{"title":"Eurobarometer 2014, vzorka v SR 1000 \u013eud\u00ed","useFormatFromData":false,"formatOptions":{"source":"inline","suffix":"%"},"minValue":null,"format":"0.##","viewWindow":{"max":null,"min":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"max":null,"min":null},"maxValue":null}],"chartArea":{"height":"54.987%","width":"77.167%","left":"19.167%","top":"14.825%"},"booleanRole":"certainty","title":"Ako \u0161portujeme pod\u013ea profesi\u00ed ","height":371,"legend":"top","focusTarget":"category","isStacked":false,},"view":{},"isDefaultVisualization":false,"chartType":"ColumnChart","chartName":"Graf 1"}

SkryťVypnúť reklamu

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudHJ0dHJBMGh6cHZHaGl1SzJFemNmOXc&transpose=0&headers=1&range=G30%3AJ32&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"vAxes":[{"title":"Eurobarometer 2014, vzorka 1000 \u013eud\u00ed","useFormatFromData":false,"formatOptions":{"source":"inline","suffix":"%"},"minValue":null,"format":"0.##","viewWindow":{"max":null,"min":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"max":null,"min":null},"maxValue":null}],"chartArea":{"height":"61.725%","width":"83.833%","left":"11.833%","top":"19.137%"},"title":"Ako \u0161portujeme pod\u013ea ve\u013ekosti bydliska","booleanRole":"certainty","height":371,"animation":{"duration":500},"legend":"top","width":490,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"isStacked":false,"focusTarget":"category"},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":false,"chartType":"ColumnChart","chartName":"Graf 2"}

SkryťVypnúť reklamu

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudHJ0dHJBMGh6cHZHaGl1SzJFemNmOXc&transpose=0&headers=1&range=A55%3AD59&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"legendTextStyle":{"color":"#222","fontSize":"12"},"animation":{"duration":500},"width":490,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"vAxes":[{"useFormatFromData":false,"title":"Eurobarometer 2014, vzorka tis\u00edc \u013eud\u00ed","formatOptions":{"source":"inline","suffix":"%"},"minValue":null,"format":"0.##","viewWindow":{"max":null,"min":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"max":null,"min":null},"maxValue":null}],"chartArea":{"height":"55.795%","width":"83.833%","left":"12.5%","top":"17.79%"},"title":"\u0160portovanie Slov\u00e1kov pod\u013ea finan\u010dnej situ\u00e1cie","booleanRole":"certainty","height":371,"legend":"top","focusTarget":"category","isStacked":false},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":false,"chartType":"ColumnChart","chartName":"Graf 3"}

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 769
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 609
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 738
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 637
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 611
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 341
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 133
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 254
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu