AKTUALIZOVANÉ V NEDEĽU 18:51

Pod Mount Everestom zmizol Slovák na ceste okolo sveta

Slováka zatiaľ nenašla ani helikoptéra, zapnutý mobil nedvíha. Do pátrania sa zapojí aj nepálsky minister.

Cyklista­samotár Tomáš Princzkel v Turecku.Cyklista­samotár Tomáš Princzkel v Turecku.(Zdroj: KAROL VOLTEMÁR, worldbiketravel.sk)

Slováka zatiaľ nenašla ani helikoptéra, zapnutý mobil nedvíha. Do pátrania sa zapojí aj nepálsky minister zahraničných vecí.

BRATISLAVA. Pred vyše týždňom zmizol pod najvyššou horou sveta Mount Everestom slovenský cestovateľ. Od piatka po ňom pátrali aj s helikoptérou.

Tomáš Princzkel zo Želiezoviec prechádzal okolo Himalájí v Nepále na svojej bicyklovej ceste okolo sveta.

Naposledy ho videli 20. apríla vo výške 4500 metrov v turistickej chate na nepálskej strane veľhôr. Bicykel už so sebou nemal. Po večeri údajne odišiel do svojej izby, odvtedy sa o ňom nič nevie.

Princzkelov telefón zvoní, no nikto sa neozýva a zatiaľ ho ani nelokalizovali. So signálom sú podľa hovorcu ministerstva zahraničia Borisa Gandela technické problémy.

Ak je telefón aktívny, lokálny operátor môže zistiť, na ktorú základňovú stanicu je pripojený, tvrdí hovorca Telekomu Tomáš Palovský.

„Vzhľadom na hustotu pokrytia môže ísť o určenie vzdialenosti v stovkách metrov až niekoľkých kilometrov.“

Lajčák apeloval

O nezvestnom Slovákovi telefonicky hovorili aj ministri zahraničných vecí Slovenska a Nepálu Miroslav Lajčák a Mahendra Bahadury Pandey.

Lajčák žiadal, aby do pátrania zapojili všetky významné zložky, technické prostriedky a mobilných operátorov.

„Nepálsky minister ho ubezpečil o svojej osobnej angažovanosti a povedal, že vyvinú maximálne úsilie pri pátraní,“ hovorí Gandel.

Slovenský konzulát v Nepále informoval, že v nedeľu Slováka hľadalo asi 13 ľudí.

„Keby nasadili nielen záchranárov, ale aj viac policajtov, tak by ho mali nájsť,“ vraví horský záchranár Braňo Sikorčin. Kým človeka nenájdu, vždy je podľa neho šanca, že prežil.

„Sú tam ťažšie podmienky, je tam aj menej kyslíka, ale stále sa nemusí používať horolezecký výstroj.“

Cestoval sám

Princzkel cestoval sám, podľa Gandela mohol ísť na niektorých úsekoch spolu s inými cestovateľmi.

Časť výpravy prešiel s cestovateľom Karolom Voltemárom, ktorý je na triapolročnej ceste okolo sveta na bicykli. Stretli sa dvakrát, najskôr v Bratislave a naposledy vlani v auguste v Turecku.

„Rozprával, že absolvoval menšie výlety po Európe a teraz by chcel skúsiť cestu do sveta, ale nemal konkrétny plán.“

Voltemár hovorí, že mu chýbala základná výbava ako napríklad mapa. „Stavil skôr na náhodu, šetril na výbave a na strave, čo sú základné veci, ak idete na dlhú cestu.“

S rakúskym spolucestovateľom sa rozhodli pokračovať sami, lebo Princzkel nevedel povedať, či chce ísť s nimi do Iránu a či má dosť hotovosti, ktorá sa tam v bankomatoch nedá vybrať.

„Je to ako v horách, nikto si nedovolí ísť na náročnejšie expedície s nepripraveným partnerom.“

Cestovateľ tvrdí, že na cyklovýprave netreba podceňovať silu prírody, ale najväčším rizikom sú ľudia. V Iráne ho okradli, ale najmä ho zrazil traktor.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 13 947
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 792
  3. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 349
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 11 354
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 7 051
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 367
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 349
  8. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 186
  9. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 3 916
  10. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 3 706

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Jakuba Fila

Rozhodnú voľby skrytí voliči? Pri čítaní prieskumov sa treba mať na pozore

Ustálila sa štvorica favoritov, súboj môže byť tesný do konca.

Dobré ráno

Dobré ráno: Nachystajte sa na ešte horšieho Roberta Fica

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

Neprehliadnite tiež

Vo svidníckej fabrike má prísť o prácu viac ako sto ľudí

Dôvodom je presun časti výroby do Srbska.

Spoločnosť I.C.A., s. r. o. plánuje prepustiť väčšinu zamestnancov.

Eurovoľby budú stáť vyše desať miliónov eur

Väčšinu rozpočtu pokryje ministerstvo vnútra.

Plénum Európskeho parlamentu.

Stav Rudolfa Schustera po operácii je veľmi dobrý

Preložia ho z JIS na Kliniku srdcovej chirurgie.

Bývalý prezident SR a exprimátor Košíc oslávil v januári 85 rokov.

V bratislavskej premávke sa vodiči miestami zdržia 20 minút

V Bratislave sa postupne začali rozsiahle dopravné obmedzenia.

Ľahšie cestovanie medzi krajmi: Veľký zlom má prísť o dva roky

Memorandum o spolupráci pri organizácii verejnej dopravy podpísali župani Trnavského a Bratislavského kraja ešte vlani v októbri. Najprv by chceli zintegrovať vlaky, autobusy majú nasledovať v roku 2021.

Ilsutračné foto.