MiG-29 sa považuje za jedno z prvých ruských lietadiel, ktoré je svojou kvalitou a dizajnom porovnateľné s bojovými lietadlami, vyrábanými v západných krajinách. Prvé bojové lietadlá tohto typu sprevádzkovali v roku 1985.
Rozmery stroja MiG-29 sú porovnateľné so stíhačkou F/A-18 Hornet. Jeho dizajn odráža zmeny v ruskej leteckej taktike. Ide o lietadlo, ktoré nie je závislé od riadenia zo zeme a má veľmi vyspelú manévrovaciu schopnosť. Disponuje laserovým diaľkomerom či kamerou IRST ako detekčným systémom. Dva motory mu v bojovom nasadení dávajú veľmi dobrú schopnosť prežitia.
MiG-29 má dĺžku 17,3 metra, rozpätie krídel vyše 11 metrov a vzletovú hmotnosť 18 tisíc kg. Dosiahne maximálnu rýchlosť 2,3 machu, maximálny dolet predstavuje 2300 km. Je určený na ničenie prevažne vzdušných cieľov. Pilot má k dispozícii aj prilbový zameriavač napojený na systém riadenia paľby.
Štandardnú výzbroj tvorí dvojhlavňový kanón kalibru 30 mm, riadené strely vzduch-vzduch krátkeho a stredného doletu. Bojové vlastnosti sú porovnateľné s typmi F-16 a Mirage 2000. MiG-29 bol exportovaný do Indie, Sýrie, Iraku, Kuby, Československa, Juhoslávie, NDR, Poľska a ďalších štátov. Na konci 90-tych rokov bola predstavená modernizácia v podobe MiG-29 SMT, ktorej výsledkom je zvýšený dolet, nové elektronické vybavenie a rozšírenie schopností pôsobenia proti pozemným cieľom.
Približne 345 týchto strojov je súčasťou výzbroje ruskej vojenskej letky, 110 ich je nasadených v službách ruského námorníctva. V nemeckej Luftwaffe je 23 MiGov-29 ako pozostatok výzbroje východného Nemecka, v poľskej armáde sa spoliehajú na 22 týchto bojových lietadiel. Naša armáda pred stredajšou haváriou disponovala 24 strojmi.
*Dokumentačná redakcia pk
NNNN