Pivarči:Počet letových hodín slovenských pilotov je polovičný oproti štátom NATO

Bratislava 8. novembra (TASR) - Počet letových hodín slovenských pilotov nie je zatiaľ porovnateľný so situáciou v krajinách aliancie. Uviedol to poradca ...

Bratislava 8. novembra (TASR) - Počet letových hodín slovenských pilotov nie je zatiaľ porovnateľný so situáciou v krajinách aliancie. Uviedol to poradca ministra obrany Jozef Pivarči, ktorý je skúseným pilotom vzdušných síl a nalietal už tritisícosemsto hodín.

V súčasnosti dosahujeme polovičný nálet oproti pilotom v krajinách NATO, konštatoval Pivarči pre TASR. Podľa informácií z Ministerstva obrany (MO) SR za minulý rok nalietal jeden pilot v priemere 50 hodín, pričom na tento rok je naplánovaných 55 hodín na pilota. Podľa dlhodobého plánu by sme však už zhruba o dva tri roky mali mať finančné a technické prostriedky, aby sme úroveň vycvičenosti v objeme letových hodín dosahovali, poznamenal poradca ministra. Či stredajšia havária dvoch lietadiel MiG 29 urýchli navyšovanie týchto hodín, bude závisieť práve od finančných zdrojov pri tvorbe štátneho rozpočtu, uviedol bývalý štátny tajomník ministerstva obrany. Od množstva financií sa bude podľa neho odvíjať aj modernizácia alebo nákup nových lietadiel.

Pivarči sa počas svojej 35-ročnej leteckej kariéry nemusel zatiaľ katapultovať. Pravdepodobnosť, že pilot pri katapultáži prežije, je podľa neho veľmi vysoká. Prípadov, keď použitie vystreľovacieho sedadla zlyhalo, je mizivé percento, povedal Pivarči. Katapultážny systém je podľa neho dnes už urobený veľmi dokonale a sedačky, ktoré sú v MiG-och, patria medzi najkvalitnejšie na svete.

Pri katapultáži počas výstrelu dochádza na veľmi krátku dobu k preťaženiu asi dvadsaťnásobku zemskej príťažlivosti a k ďalšiemu preťaženiu dochádza pri zbrzdení sedačky, uviedol Pivarči. Keďže preťaženie je krátkodobé, je tam veľmi malá pravdepodobnosť poranenia pilota. K možným rizikám patrí tiež chlad, výška, prostredie, odolnosť organizmu proti stresu a poveternostným podmienkam. Dôležité je tiež, či bol pilot pred katapultážou zranený.

Obidvoch účastníkov stredajšej havárie Pivarči osobne poznal a niekoľko rokov im aj velil. Boli to podľa neho piloti prvej triedy, vycvičení vo všetkých poveternostných podmienkach a bojovom použití. Mali nalietaný dostatočný počet hodín. Martin Hronec, ktorý haváriu prežil, podľa jeho slov nalietal vyše 1200 hodín a Marián Katuška, ktorý zahynul, asi 1250 hodín. Za posledný rok nalietal Hronec viac ako sto hodín a Katuška asi 67.

Zostavená komisia, ktorá vyšetruje haváriu lietadiel, podrobne analyzuje všetky prístroje, ktoré sa podarí zozbierať na mieste nehody, uviedol Pivarči. Takisto vyšetruje záznamové zariadenia z paluby lietadiel a tiež všetky záznamové zariadenia na pozemných rádiolokátoroch, ktoré zabezpečovali priebeh letu a plnenie bojovej úlohy. Kým toto nebudeme mať pohromade, nebudeme schopní stanoviť s veľkou pravdepodobnosťou priebeh poslednej fázy letu, uviedol Pivarči. Vyšetrovacia komisia musí tiež posúdiť činnosť všetkých ľudí, od technikov až po pilotov v kabínach, či všetci splnili, čo im ukladajú predpisy. Dovtedy môžeme povedať len to, že došlo k zrážke dvoch lietadiel pri plnení cvičnej úlohy, uzavrel Pivarči.

Pivarči počas svojej kariéry lietal prevažne na nadzvukových lietadlách MiG 21 a na prúdových lietadlách L-29 a L-39. V súčasnosti už lieta iba ako dopravný pilot na dopravných lietadlách.

*mab pa

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 051
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 875
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 986
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 865
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 440
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 200
  7. Kam do tepla v januári? 2 199
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 989
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 860
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 125

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

Neprehliadnite tiež

Exekučná amnestia by mala byť podľa SNS výhodná aj pre štát

SNS si myslí, že exekučná amnestia by nemala byť výhodná len pre ľudí.

Košickí policajti na diaľnici pri Poprade havarovali

Zrazili sa s cestárskym pluhom, jeden skončil v nemocnici.

Anketa: Ako Kaliňák pomohol Rómom?

Minister vnútra Robert Kaliňák ohlásil ďalšiu rómsku reformu. Odborníci odpovedajú, ako si počínal s rómskou problematikou

Kaliňák chcel „robiť poriadok v osadách“, no zatiaľ v nich robí len marketing

Rómska reforma, ktorú nedávno ohlásil minister vnútra, je už niekoľkou v poradí počas jeho desaťročného ministrovania. Odborníkom chýbajú výsledky.