SME

Pivarči:Počet letových hodín slovenských pilotov je polovičný oproti štátom NATO

Bratislava 8. novembra (TASR) - Počet letových hodín slovenských pilotov nie je zatiaľ porovnateľný so situáciou v krajinách aliancie. Uviedol to poradca ...

Bratislava 8. novembra (TASR) - Počet letových hodín slovenských pilotov nie je zatiaľ porovnateľný so situáciou v krajinách aliancie. Uviedol to poradca ministra obrany Jozef Pivarči, ktorý je skúseným pilotom vzdušných síl a nalietal už tritisícosemsto hodín.

V súčasnosti dosahujeme polovičný nálet oproti pilotom v krajinách NATO, konštatoval Pivarči pre TASR. Podľa informácií z Ministerstva obrany (MO) SR za minulý rok nalietal jeden pilot v priemere 50 hodín, pričom na tento rok je naplánovaných 55 hodín na pilota. Podľa dlhodobého plánu by sme však už zhruba o dva tri roky mali mať finančné a technické prostriedky, aby sme úroveň vycvičenosti v objeme letových hodín dosahovali, poznamenal poradca ministra. Či stredajšia havária dvoch lietadiel MiG 29 urýchli navyšovanie týchto hodín, bude závisieť práve od finančných zdrojov pri tvorbe štátneho rozpočtu, uviedol bývalý štátny tajomník ministerstva obrany. Od množstva financií sa bude podľa neho odvíjať aj modernizácia alebo nákup nových lietadiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pivarči sa počas svojej 35-ročnej leteckej kariéry nemusel zatiaľ katapultovať. Pravdepodobnosť, že pilot pri katapultáži prežije, je podľa neho veľmi vysoká. Prípadov, keď použitie vystreľovacieho sedadla zlyhalo, je mizivé percento, povedal Pivarči. Katapultážny systém je podľa neho dnes už urobený veľmi dokonale a sedačky, ktoré sú v MiG-och, patria medzi najkvalitnejšie na svete.

Pri katapultáži počas výstrelu dochádza na veľmi krátku dobu k preťaženiu asi dvadsaťnásobku zemskej príťažlivosti a k ďalšiemu preťaženiu dochádza pri zbrzdení sedačky, uviedol Pivarči. Keďže preťaženie je krátkodobé, je tam veľmi malá pravdepodobnosť poranenia pilota. K možným rizikám patrí tiež chlad, výška, prostredie, odolnosť organizmu proti stresu a poveternostným podmienkam. Dôležité je tiež, či bol pilot pred katapultážou zranený.

SkryťVypnúť reklamu

Obidvoch účastníkov stredajšej havárie Pivarči osobne poznal a niekoľko rokov im aj velil. Boli to podľa neho piloti prvej triedy, vycvičení vo všetkých poveternostných podmienkach a bojovom použití. Mali nalietaný dostatočný počet hodín. Martin Hronec, ktorý haváriu prežil, podľa jeho slov nalietal vyše 1200 hodín a Marián Katuška, ktorý zahynul, asi 1250 hodín. Za posledný rok nalietal Hronec viac ako sto hodín a Katuška asi 67.

Zostavená komisia, ktorá vyšetruje haváriu lietadiel, podrobne analyzuje všetky prístroje, ktoré sa podarí zozbierať na mieste nehody, uviedol Pivarči. Takisto vyšetruje záznamové zariadenia z paluby lietadiel a tiež všetky záznamové zariadenia na pozemných rádiolokátoroch, ktoré zabezpečovali priebeh letu a plnenie bojovej úlohy. Kým toto nebudeme mať pohromade, nebudeme schopní stanoviť s veľkou pravdepodobnosťou priebeh poslednej fázy letu, uviedol Pivarči. Vyšetrovacia komisia musí tiež posúdiť činnosť všetkých ľudí, od technikov až po pilotov v kabínach, či všetci splnili, čo im ukladajú predpisy. Dovtedy môžeme povedať len to, že došlo k zrážke dvoch lietadiel pri plnení cvičnej úlohy, uzavrel Pivarči.

SkryťVypnúť reklamu

Pivarči počas svojej kariéry lietal prevažne na nadzvukových lietadlách MiG 21 a na prúdových lietadlách L-29 a L-39. V súčasnosti už lieta iba ako dopravný pilot na dopravných lietadlách.

*mab pa

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 424
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 280
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 556
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 490
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 909
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 551
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 383
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 100
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Viktória Chladoňová (vpravo) v drese tímu Visma-Lease a Bike.

Viktória Chladoňová atakuje elitnú desiatku.


Momentka z prípravného zápasu Španielsko - Ukrajina hráčov do 21 rokov.

Mladí Španieli nevyhrali už tretí zápas v sérii.


Alexander Sorloth oslavuje gól v zápase Nórsko - Taliansko.

Česko v kvalifikácii neprehralo ani jeden zápas.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu