Pivarči:Počet letových hodín slovenských pilotov je polovičný oproti štátom NATO

Bratislava 8. novembra (TASR) - Počet letových hodín slovenských pilotov nie je zatiaľ porovnateľný so situáciou v krajinách aliancie. Uviedol to poradca ...

Bratislava 8. novembra (TASR) - Počet letových hodín slovenských pilotov nie je zatiaľ porovnateľný so situáciou v krajinách aliancie. Uviedol to poradca ministra obrany Jozef Pivarči, ktorý je skúseným pilotom vzdušných síl a nalietal už tritisícosemsto hodín.

V súčasnosti dosahujeme polovičný nálet oproti pilotom v krajinách NATO, konštatoval Pivarči pre TASR. Podľa informácií z Ministerstva obrany (MO) SR za minulý rok nalietal jeden pilot v priemere 50 hodín, pričom na tento rok je naplánovaných 55 hodín na pilota. Podľa dlhodobého plánu by sme však už zhruba o dva tri roky mali mať finančné a technické prostriedky, aby sme úroveň vycvičenosti v objeme letových hodín dosahovali, poznamenal poradca ministra. Či stredajšia havária dvoch lietadiel MiG 29 urýchli navyšovanie týchto hodín, bude závisieť práve od finančných zdrojov pri tvorbe štátneho rozpočtu, uviedol bývalý štátny tajomník ministerstva obrany. Od množstva financií sa bude podľa neho odvíjať aj modernizácia alebo nákup nových lietadiel.

Pivarči sa počas svojej 35-ročnej leteckej kariéry nemusel zatiaľ katapultovať. Pravdepodobnosť, že pilot pri katapultáži prežije, je podľa neho veľmi vysoká. Prípadov, keď použitie vystreľovacieho sedadla zlyhalo, je mizivé percento, povedal Pivarči. Katapultážny systém je podľa neho dnes už urobený veľmi dokonale a sedačky, ktoré sú v MiG-och, patria medzi najkvalitnejšie na svete.

Pri katapultáži počas výstrelu dochádza na veľmi krátku dobu k preťaženiu asi dvadsaťnásobku zemskej príťažlivosti a k ďalšiemu preťaženiu dochádza pri zbrzdení sedačky, uviedol Pivarči. Keďže preťaženie je krátkodobé, je tam veľmi malá pravdepodobnosť poranenia pilota. K možným rizikám patrí tiež chlad, výška, prostredie, odolnosť organizmu proti stresu a poveternostným podmienkam. Dôležité je tiež, či bol pilot pred katapultážou zranený.

Obidvoch účastníkov stredajšej havárie Pivarči osobne poznal a niekoľko rokov im aj velil. Boli to podľa neho piloti prvej triedy, vycvičení vo všetkých poveternostných podmienkach a bojovom použití. Mali nalietaný dostatočný počet hodín. Martin Hronec, ktorý haváriu prežil, podľa jeho slov nalietal vyše 1200 hodín a Marián Katuška, ktorý zahynul, asi 1250 hodín. Za posledný rok nalietal Hronec viac ako sto hodín a Katuška asi 67.

Zostavená komisia, ktorá vyšetruje haváriu lietadiel, podrobne analyzuje všetky prístroje, ktoré sa podarí zozbierať na mieste nehody, uviedol Pivarči. Takisto vyšetruje záznamové zariadenia z paluby lietadiel a tiež všetky záznamové zariadenia na pozemných rádiolokátoroch, ktoré zabezpečovali priebeh letu a plnenie bojovej úlohy. Kým toto nebudeme mať pohromade, nebudeme schopní stanoviť s veľkou pravdepodobnosťou priebeh poslednej fázy letu, uviedol Pivarči. Vyšetrovacia komisia musí tiež posúdiť činnosť všetkých ľudí, od technikov až po pilotov v kabínach, či všetci splnili, čo im ukladajú predpisy. Dovtedy môžeme povedať len to, že došlo k zrážke dvoch lietadiel pri plnení cvičnej úlohy, uzavrel Pivarči.

Pivarči počas svojej kariéry lietal prevažne na nadzvukových lietadlách MiG 21 a na prúdových lietadlách L-29 a L-39. V súčasnosti už lieta iba ako dopravný pilot na dopravných lietadlách.

*mab pa

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 719
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 504
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 597
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 356
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 028
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 280
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 994
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 535
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 151
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 601

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SME Naživo: Kto šíri hoaxy, konšpirácie a propagandu

V diskusii SME budú odborníci diskutovať o propagande.

KOMENTÁRE

Kto porazí Zemana a Babiša alebo hľadanie nádeje v Česku

Čechov čakajú prezidentské aj parlamentné voľby.

Neprehliadnite tiež

Štátna zdravotnícka univerzita sa má zmeniť na verejnú vysokú školu

Rezort zdravotníctva chce zabrániť nerovnému postaveniu vysokých škôl.

Rozsudkom roka je prepustenie žiadateľky o azyl

Zákon o pobyte cudzincov vo výnimočných prípadoch umožňuje zaistiť aj žiadateľa o azyl.

Odsúdení za vzaždu podnikateľa Kaciana žiadajú nové konanie

Obhajoba tvrdí, že sa vyskytli nové skutočnosti.

Matovič: Listy v parlamente otvárali aj pred pokynom kancelára

Matovič si zadržanú pohľadnicu zobral nasilu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop