SME

Pivarči:Počet letových hodín slovenských pilotov je polovičný oproti štátom NATO

Bratislava 8. novembra (TASR) - Počet letových hodín slovenských pilotov nie je zatiaľ porovnateľný so situáciou v krajinách aliancie. Uviedol to poradca ...

Bratislava 8. novembra (TASR) - Počet letových hodín slovenských pilotov nie je zatiaľ porovnateľný so situáciou v krajinách aliancie. Uviedol to poradca ministra obrany Jozef Pivarči, ktorý je skúseným pilotom vzdušných síl a nalietal už tritisícosemsto hodín.

V súčasnosti dosahujeme polovičný nálet oproti pilotom v krajinách NATO, konštatoval Pivarči pre TASR. Podľa informácií z Ministerstva obrany (MO) SR za minulý rok nalietal jeden pilot v priemere 50 hodín, pričom na tento rok je naplánovaných 55 hodín na pilota. Podľa dlhodobého plánu by sme však už zhruba o dva tri roky mali mať finančné a technické prostriedky, aby sme úroveň vycvičenosti v objeme letových hodín dosahovali, poznamenal poradca ministra. Či stredajšia havária dvoch lietadiel MiG 29 urýchli navyšovanie týchto hodín, bude závisieť práve od finančných zdrojov pri tvorbe štátneho rozpočtu, uviedol bývalý štátny tajomník ministerstva obrany. Od množstva financií sa bude podľa neho odvíjať aj modernizácia alebo nákup nových lietadiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pivarči sa počas svojej 30-ročnej leteckej kariéry nemusel zatiaľ katapultovať. Pravdepodobnosť, že pilot pri katapultáži prežije, je podľa neho veľmi vysoká. Prípadov, keď použitie vystreľovacieho sedadla zlyhalo, je mizivé percento, povedal Pivarči. Katapultážny systém je podľa neho dnes už urobený veľmi dokonale a sedačky, ktoré sú v MiG-och, patria medzi najkvalitnejšie na svete.

Pri katapultáži počas výstrelu dochádza na veľmi krátku dobu k preťaženiu asi dvadsaťnásobku zemskej príťažlivosti a k ďalšiemu preťaženiu dochádza pri zbrzdení sedačky, uviedol Pivarči. Keďže preťaženie je krátkodobé, je tam veľmi malá pravdepodobnosť poranenia pilota. K možným rizikám patrí tiež chlad, výška, prostredie, odolnosť organizmu proti stresu a poveternostným podmienkam. Dôležité je tiež, či bol pilot pred katapultážou zranený.

SkryťVypnúť reklamu

Obidvoch účastníkov stredajšej havárie Pivarči osobne poznal a niekoľko rokov im aj velil. Boli to podľa neho piloti prvej triedy, vycvičení vo všetkých poveternostných podmienkach a bojovom použití. Mali nalietaný dostatočný počet hodín. Martin Hronec, ktorý haváriu prežil, podľa jeho slov nalietal vyše 1200 hodín a Marián Katuška, ktorý zahynul, asi 1250 hodín. Za posledný rok nalietal Hronec viac ako sto hodín a Katuška asi 67.

Zostavená komisia, ktorá vyšetruje haváriu lietadiel, podrobne analyzuje všetky prístroje, ktoré sa podarí zozbierať na mieste nehody, uviedol Pivarči. Takisto vyšetruje záznamové zariadenia z paluby lietadiel a tiež všetky záznamové zariadenia na pozemných rádiolokátoroch, ktoré zabezpečovali priebeh letu a plnenie bojovej úlohy. Kým toto nebudeme mať pohromade, nebudeme schopní stanoviť s veľkou pravdepodobnosťou priebeh poslednej fázy letu, uviedol Pivarči. Vyšetrovacia komisia musí tiež posúdiť činnosť všetkých ľudí, od technikov až po pilotov v kabínach, či všetci splnili, čo im ukladajú predpisy. Dovtedy môžeme povedať len to, že došlo k zrážke dvoch lietadiel pri plnení cvičnej úlohy, uzavrel Pivarči.

SkryťVypnúť reklamu

Pivarči počas svojej kariéry lietal prevažne na nadzvukových lietadlách MiG 21 a na prúdových lietadlách L-29 a L-39. V súčasnosti už lieta iba ako dopravný pilot na dopravných lietadlách.

*mab pa

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 047
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 450
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 933
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 847
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 463
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 351
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 062
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 044
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu