Pivarči:Počet letových hodín slovenských pilotov je polovičný oproti štátom NATO

Bratislava 8. novembra (TASR) - Počet letových hodín slovenských pilotov nie je zatiaľ porovnateľný so situáciou v krajinách aliancie. Uviedol to poradca ...

Bratislava 8. novembra (TASR) - Počet letových hodín slovenských pilotov nie je zatiaľ porovnateľný so situáciou v krajinách aliancie. Uviedol to poradca ministra obrany Jozef Pivarči, ktorý je skúseným pilotom vzdušných síl a nalietal už tritisícosemsto hodín.

V súčasnosti dosahujeme polovičný nálet oproti pilotom v krajinách NATO, konštatoval Pivarči pre TASR. Podľa informácií z Ministerstva obrany (MO) SR za minulý rok nalietal jeden pilot v priemere 50 hodín, pričom na tento rok je naplánovaných 55 hodín na pilota. Podľa dlhodobého plánu by sme však už zhruba o dva tri roky mali mať finančné a technické prostriedky, aby sme úroveň vycvičenosti v objeme letových hodín dosahovali, poznamenal poradca ministra. Či stredajšia havária dvoch lietadiel MiG 29 urýchli navyšovanie týchto hodín, bude závisieť práve od finančných zdrojov pri tvorbe štátneho rozpočtu, uviedol bývalý štátny tajomník ministerstva obrany. Od množstva financií sa bude podľa neho odvíjať aj modernizácia alebo nákup nových lietadiel.

Pivarči sa počas svojej 30-ročnej leteckej kariéry nemusel zatiaľ katapultovať. Pravdepodobnosť, že pilot pri katapultáži prežije, je podľa neho veľmi vysoká. Prípadov, keď použitie vystreľovacieho sedadla zlyhalo, je mizivé percento, povedal Pivarči. Katapultážny systém je podľa neho dnes už urobený veľmi dokonale a sedačky, ktoré sú v MiG-och, patria medzi najkvalitnejšie na svete.

Pri katapultáži počas výstrelu dochádza na veľmi krátku dobu k preťaženiu asi dvadsaťnásobku zemskej príťažlivosti a k ďalšiemu preťaženiu dochádza pri zbrzdení sedačky, uviedol Pivarči. Keďže preťaženie je krátkodobé, je tam veľmi malá pravdepodobnosť poranenia pilota. K možným rizikám patrí tiež chlad, výška, prostredie, odolnosť organizmu proti stresu a poveternostným podmienkam. Dôležité je tiež, či bol pilot pred katapultážou zranený.

Obidvoch účastníkov stredajšej havárie Pivarči osobne poznal a niekoľko rokov im aj velil. Boli to podľa neho piloti prvej triedy, vycvičení vo všetkých poveternostných podmienkach a bojovom použití. Mali nalietaný dostatočný počet hodín. Martin Hronec, ktorý haváriu prežil, podľa jeho slov nalietal vyše 1200 hodín a Marián Katuška, ktorý zahynul, asi 1250 hodín. Za posledný rok nalietal Hronec viac ako sto hodín a Katuška asi 67.

Zostavená komisia, ktorá vyšetruje haváriu lietadiel, podrobne analyzuje všetky prístroje, ktoré sa podarí zozbierať na mieste nehody, uviedol Pivarči. Takisto vyšetruje záznamové zariadenia z paluby lietadiel a tiež všetky záznamové zariadenia na pozemných rádiolokátoroch, ktoré zabezpečovali priebeh letu a plnenie bojovej úlohy. Kým toto nebudeme mať pohromade, nebudeme schopní stanoviť s veľkou pravdepodobnosťou priebeh poslednej fázy letu, uviedol Pivarči. Vyšetrovacia komisia musí tiež posúdiť činnosť všetkých ľudí, od technikov až po pilotov v kabínach, či všetci splnili, čo im ukladajú predpisy. Dovtedy môžeme povedať len to, že došlo k zrážke dvoch lietadiel pri plnení cvičnej úlohy, uzavrel Pivarči.

Pivarči počas svojej kariéry lietal prevažne na nadzvukových lietadlách MiG 21 a na prúdových lietadlách L-29 a L-39. V súčasnosti už lieta iba ako dopravný pilot na dopravných lietadlách.

*mab pa

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 071
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 509
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 230
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 987
  5. Kam do tepla v januári? 1 743
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 532
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 381
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 243
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 837

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Vo firme Embraco už podpísali kolektívnu zmluvu

Zamestnancom navýšia tento rok platy o 11 percent vrátane bonusov.

V kauze podnikateľa Štefana Duča vypočuli dvoch svedkov

Podľa súdu sa mal dopustiť podvodu pri dotácii vo výške viac ako 5,3 milióna eur.

Vznikla webová aplikácia, ktorá prináša informácie o majetku politikov

Na prvom mieste rebríčka sa v počte nehnuteľností umiestnil Zsolt Simon.