Bratislava 11. novembra (TASR) - Prezidentská kancelária bude užšie spolupracovať s úradom verejného ochrancu práv (VOP), keďže občania sa ešte stále obracajú so svojimi podaniami aj na hlavu štátu napriek tomu, že inštitút ombudsmana funguje na Slovensku už pol roka. Jednotlivé podania si budú oba úrady medzi sebou operatívne presúvať podľa toho, kde bude kompetenčná možnosť ich rýchlejšieho vybavenia. Prezident SR Rudolf Schuster sa na tom dnes dohodol s prvým slovenským verejným ochrancom práv Pavlom Kandráčom.
Hovorca prezidenta SR Ján Füle pred novinármi spresnil, že v Kancelárii prezidenta SR zaevidovali od začiatku roka do konca októbra 3174 podaní, zatiaľ čo kancelária VOP ich eviduje okolo 1200. Cieľom spolupráce bude aj selekcia podaní na oprávnené a neoprávnené, prípadne vylúčenie duplicity, keďže mnohí občania sa so svojimi problémami obracajú na prezidenta a súčasne aj na ombudsmana. "Mnohé žiadosti, ktoré nemôžeme riešiť v kancelárii, pretože nemáme na to zákonné možnosti, budeme posúvať k ombudsmanovi, pretože oni na to zákonné právomoci majú," dodal Füle. Situáciu by mala pomôcť vyriešiť aj pružná sieťová databázová komunikácia.
Prezident Schuster prisľúbil návštevu úradu, hoci sa mu kvôli programu zrejme nepodarí byť na otvorení nových priestorov kancelárie. Podľa Kandráča by mala byť nová nájomná zmluva kancelárie verejného ochrancu práv podpísaná ešte dnes alebo v utorok. Novú adresu, kam sa jeho úrad k 15. novembru presťahuje z doterajšieho sídla na Kvetnej ulici, však nechcel prezradiť skôr, ako bude podpísaná príslušná zmluva.
Kandráč očakáva, že problém rozpočtu pre jeho úrad, ktorý má podľa návrhu štátneho rozpočtu dostať na budúci rok 18 miliónov korún, sa dorieši po konzultácii s ministrom financií SR Ivanom Miklošom. Návrh pre túto rozpočtovú kapitolu totiž podľa neho neumožňuje realizovať žiadne rozvojové programy a je takmer o osem miliónov menší ako v tomto roku. Ombudsman by podľa vlastných slov chcel získať rozpočet pre svoj úrad aspoň v tej výške, akou disponoval v tomto kalendárnom roku.
Medzi najväčšie úspechy, ktoré sa za pol roka existencie podarilo úradu VOP dosiahnuť, patrí podľa Kandráča ukončenie prieťahov v súdnom konaní na niektorých okresných súdoch, ktoré dosiahli apeláciou na predsedov týchto súdov. Ombudsman pripúšťa, že občania nie sú ešte dostatočne informovaní o tom, že sa môžu so svojimi problémami s úradmi obracať práve na túto inštitúciu. "Kým sa dostaneme do tej poslednej domácnosti, trošku to potrvá," uzavrel.