SME
Streda, 24. apríl , 2019
AKTUALIZOVANÉ V NEDEĽU 19:56

Obete autobusovej nehody asi nemali pásy, chýbali aj zvodidlá

Keby mali študenti v autobuse zapnuté pásy, mohlo byť mŕtvych a zranených menej.

Prevrátený autobus dostali späť na kolesá až hasiči. Boli pod ním obete.Prevrátený autobus dostali späť na kolesá až hasiči. Boli pod ním obete.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Zvodidlá by zas autobus udržali na ceste.

BRATISLAVA. Hoci podľa prvých zistení nehoda autobusu z piatka súvisí s chybou či indispozíciou vodiča, jej následky mohli zmierniť zapnuté pásy pasažierov.

Myslí si to riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva Gustáv Kasanický. Ústav s políciou skúma príčiny havárie, pri ktorej zahynuli štyri 18-­ročné študentky. Vodiča zadržali.

„Cestujúci mali povinnosť sa pripútať. Pokiaľ viem, pripútaný nebol takmer nikto,“ hovorí Kasanický.

Zo záberov, ktoré videl, predpokladá, že by následky na zdraví a životoch boli určite menšie, keby boli pripútaní. Niektoré z obetí podľa neho vypadli oknom z autobusu a ten ich potom zavalil.

Podľa informácií SME tak zahynuli až tri z obetí.

Štát sa nechce unáhliť

Školský autobus
  • v autobuse bolo 32 osôb, z toho 29 žiakov trnavského gymnázia
  • zahynuli štyri 18-­ročné študentky
  • k nehode došlo na D1 desať kilometrov od Piešťan v smere na Bratislavu
  • autobus zišiel z cesty a prevrátil sa na bok

Ministerstvo vnútra na otázku, či nechce pre pásy autobusy viac kontrolovať, odpísalo, že táto otázka by mala byt predmetom „širšej odbornej diskusie, ktorá by sa mala opierať o výskum aj reálne skúsenosti z dopravných kolízií autobusov a nemali by sa vytvárať predčasne závery na základe jednej dopravnej nehody, najmä keď vyšetrovanie nie je ukončené.“

Podľa predbežných šetrení urobil chybu vodič a nie obete nehody, píše ministerstvo.

Podľa informácií televízie Markíza ho už obvinili. Policajný vyšetrovateľ ho vypočúval na kriminálke v Trnave viac ako dve hodiny. Keď ho odvádzali späť do policajnej cely, rodinám dievčat odkázal, že ho to mrzí.

Čo presne sa v autobuse stalo, sa zatiaľ nevie, nad príčinami sa podľa Markízy stále iba špekuluje.

Cesta z 80. rokov

Nehoda sa stala na rovnom a prehľadnom úseku so širokou krajnicou, na ktorom však nie sú zvodidlá na vonkajšom okraji cesty.

Autobus podľa záberov z kamery očitého svedka nezišiel z cesty po prudkom manévri či po kolízii s iným vozidlom.

Podľa noriem z 80. rokov, keď úsek dostavali, na mieste zvodidlá byť nemuseli. „Kolaudačné rozhodnutie potvrdili všetky kompetentné inštitúcie,“ odpísala Národná diaľničná spoločnosť.

Na otázky, koľko percent z celej siete diaľnic a rýchlostných komunikácií nemá zvodidlá a či ich na úsekoch, ktoré stavali podľa starých noriem, dopĺňajú, spoločnosť odpovie až v pondelok.

„Ak by tam zvodidlá boli, nič by sa nestalo. Ak by boli správne namontované, autobus by udržali bez najmenších problémov. Išiel pod malým uhlom a po zvodidlách by sa zošuchol a škoda na ňom by bola možno tisíc eur,“ hovorí Kasanický.

Zranených začali púšťať z nemocnice domov

V trnavskej nemocnici zostalo sedem z 19 hospitalizovaných, ďalší sú v Piešťanoch a Bratislave.

TRNAVA. Vo Fakultnej nemocnici Trnava je aktuálne hospitalizovaných sedem zranených z piatkovej nehody školského autobusu.

V priebehu soboty a nedele prepustili do domácej starostlivosti dvanásť hospitalizovaných. Päť pacientov zostalo na traumatológii a dvaja na chirurgii, uviedol pre agentúru TASR riaditeľ nemocnice Martin Tabaček.

"U všetkých sa stav zlepšil," konštatoval a dodal, že posledných hospitalizovaných prepustia v závislosti od vývoja ich zdravotného stavu pravdepodobne v priebehu nasledujúceho týždňa.

V autobuse sa viezlo 29 žiakov Športového gymnázia Jozefa Herdu v Trnave, dve učiteľky a šofér.

Do nemocnice v Trnave odviezli 19 zranených, šesť do Piešťan do Nemocnice Alexandra Wintera a dvoch do Detskej fakultnej nemocnice s poliklinikou (DFNsP) v Bratislave.

tasr

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  3. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  4. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  5. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  6. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  7. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  9. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  10. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  1. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  2. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  3. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  4. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  5. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody.
  6. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  7. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  8. Women in business
  9. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  10. Bim Challenge 2019
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 22 843
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 10 157
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 426
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 6 939
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 562
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 329
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 254
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 3 288
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 950
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 607

Téma: Život v meste


Článok je zaradený aj do ďalších tém Samospráva

Hlavné správy zo Sme.sk

Café Európa: Ako sa zmení Ukrajina a čo čakať od Zelenského (video)

Diskusia o ukrajinských prezidentských voľbách.

Volodymyr Zelenskyj.
Peter Tóth
Dobré ráno

Dobré ráno: Polícia vedela, že Vadala tu buduje bunku mafie

Čo je horšie, že Gašpar klamal alebo si policajti nevymieňajú informácie.

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Ak mohli sledovať novinárov, môžu sledovať aj vás

Nevieme, či sledovanie novinárov bol ojedinelý prípad.

Šéfredaktorka SME Beata Balogová.

Neprehliadnite tiež

Peter Tóth
Dobré ráno

Dobré ráno: Polícia vedela, že Vadala tu buduje bunku mafie

Čo je horšie, že Gašpar klamal alebo si policajti nevymieňajú informácie.

Podcast Dobré Ráno

Mestský majetok v centre Košíc sa mení na ruiny, interiér budí hrôzu

Kontrolór navrhuje časť budov opraviť, časť predať a postaviť bytovky.

Hlavná 25.
Naši predkovia migrovali kvôli úniku z biedy, dnes sa to deje aj kvôli štúdiu na zahraničných univerzitách.
Zuzana Petková