BRATISLAVA. Slovákom po prekročení hraníc príde uvítacia textová správa, v ktorej sú uvedené telefonické kontakty pre prípad núdze.
Prvý kontakt je na slovenské veľvyslanectvo, ktoré sa nachádza v príslušnej krajine a druhý na nonstop službu ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí v Bratislave.
Napriek tomu, že táto služba funguje od februára minulého roka, nájde sa veľa ľudí, ktorí nevedia, na ktoré z uvedených čísiel majú volať.
Volaním na Slovensko strácate čas
K núdzovým prípadom patrí:
krádež či strata cestovných dokladov a financií;
sprostredkovanie rýchlej zdravotnej služby;
pomoc pri zadržaní;
autonehoda, úraz, hospitalizácia, úmrtie;
odobratie detí orgánmi cudzieho štátu.
Podľa riaditeľa Konzulárneho odboru ministerstva Vladimíra Jakabčina sa stáva často, že ľudia volajú na ústredie do Bratislavy, čím v kritických okamihoch strácajú drahocenný čas.
"Z povahy veci ide o tie prípady, s ktorými je potrebné pomôcť na mieste a pomoc potrebujú od niekoho, kto je blízko. V drvivej väčšine im dáme práve to číslo, ktoré majú v sms uvedené ako prvé," vysvetlil.
Ozve sa im slovenčina
Ako dodal, ľudia sa nemusia obávať, že sa im na ňom ozve niekto v miestnom jazyku.
"Ozve sa im slovenčina. Je to číslo, ktoré funguje 24 hodín denne, sedem dní v týždni," zdôraznil s tým, že ministerstvo odporúča volať na číslo slovenskej ambasády.
Čo robiť, ak stratíte alebo vám ukradnú cestovný doklad?
Predtým než vycestujete do zahraničia, odporúča sa, aby ste si urobili fotokópiu údajovej strany občianskeho preukazu alebo pasu a uložili si ju oddelene od ostatných dokladov spolu aj s kontaktnými údajmi príslušného slovenského veľvyslanectva.
Ak slovenskí občania stratia, alebo im ukradnú v zahraničí cestovné doklady, slovenská ambasáda v príslušnej krajine im môže vydať tzv. cestovný preukaz (náhradný cestovný doklad).
V prvom rade je potrebné nahlásiť stratu dokladov na polícií, ktorá občanom vydá potvrdenie. Ak o to požiadajú, polícia im umožní zatelefonovať na slovenskú ambasádu, ktorá občanom poskytne bližšie informácie o tom, ako postupovať ďalej.
Ak v danej krajine nie je zastúpenie Slovenskej republiky, slovenský občan môže požiadať o pomoc ktorúkoľvek ambasádu členského štátu EÚ.
Čo je náhradný cestovný doklad?
Cestovný preukaz je iba náhradným dokladom, ktorý slovenským občanom umožní vrátiť sa v čo možno najkratšom čase domov.
Jeho územná a časová platnosť je vyhradená. Vydáva sa na obdobie, ktoré občania potrebujú nevyhnutne na návrat domov, najviac však na dobu 6 mesiacov.
Platnosť preukazu je všeobecná, teda aj v krajinách, cez ktoré slovenský občan prechádza pri návrate domov.
Ako možno o neho požiadať?
Občania vyplnia žiadosť o vydanie cestovného preukazu na slovenskej ambasáde.
Po predložení dvoch farebných fotografii pasového formátu, zaplatení poplatku (ktorý možno v prípade zváženia okolností odpustiť), predložení dôkazu o zakúpení letenky s popisom cesty a predložení potvrdenia z miestnej polície o oznámení krádeže alebo straty cestovného dokladu ambasáda preukaz zhotoví a vydá.
Čo robiť pri strate peňazí?
Pri strate peňazí môže občan využiť:
buď systém „Western Union“ (forma priameho bankového prevodu financií, kedy príbuzný alebo známy môže poslať peniaze cez pobočku Poštovej banky alebo Tatra banky po vyplnení odosielajúceho formulára. V zahraničí budete mať k dispozícii peniaze do jednej hodiny);
alebo sa môže obrátiť na slovenskú ambasádu (prípadne ambasádu iného členského štátu EÚ), s ktorou občan uzavrie zmluvu o poskytnutí finančnej pomoci v núdzi, prípadne ho budú informovať o tom, ako postupovať pri poskytnutí doplnkového predaja devíz.

Beata
Balogová
