SME

Prajú si občania začlenenie Slovenska do Európskej únie? (prieskum)

Začlenenie Slovenska do Európskej únie podporuje od februára roku 2000 62 % dospelých obyvateľov SR. Proti integrácii sa vyslovila približne štvrtina respondentov.

V dňoch 1 V dňoch 1. až 11. júna 2001 mali občania SR opäť možnosť v reprezentatívnom výskume realizovanom Ústavom pre výskum verejnej mienky vyjadriť svoj postoj k otázke začlenenia Slovenskej republiky do Európskej únie. Do prieskumu sa zapojilo 1064 respondentov, ktorých zloženie zodpovedá štruktúre dospelých obyvateľov Slovenska z hľadiska pohlavia, veku, vzdelania, národnosti, veľkostnej skupiny obcí a krajov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 

Podpora vstupu Slovenska do EÚ si od začiatku roka 2000 zachováva stabilný trojpätinový podiel dospelých občanov. Našu integráciu do európskych hospodárskych štruktúr podporuje dlhodobo nadpolovičná väčšina opýtaných a približne na rovnakej úrovni zostáva aj podiel tých, ktorí považujú vstup našej krajiny do Európskej únie za nepotrebný, čo predstavuje približne štvrtinu oslovených.

SkryťVypnúť reklamu

Názory na začlenenie SR do EÚ v období rokov 1995 - 2001 (údaje v %)

 

 

1/ V grafe sú zlúčené odpovede "veľmi potrebné" s odpoveďami "viac potrebné ako nepotrebné" a odpovede "viac nepotrebné ako potrebné" s odpoveďami "úplne nepotrebné"

 

Štatistická analýza poukázala na existenciu niektorých významnejších diferencií v postojoch občanov k integrácii Slovenska do EÚ v závislosti od ich veku, vzdelania, národnosti, regionálnej príslušnosti a politickej orientácie.

 

Integrácia SR do Európskej únie sa z hľadiska vekovej štruktúry populácie teší najväčšej podpore medzi mladšími kategóriami obyvateľov vo veku 18-24 rokov (69 %) a 25-29 rokov (71 %), najmenej sú o potrebnosti začlenenia do tohto zoskupenia presvedčení občania z vekovej skupiny 50-59 ročných (54 %) a 60 a viac ročných (49 %).

SkryťVypnúť reklamu

 

Z pohľadu vzdelanostnej štruktúry obyvateľstva sa dlhodobo ukazuje, že s rastúcim vzdelaním opýtaných sa zvyšuje podpora členstvu SR v Európskej únii. Najvyššiu mieru podpory integračným snahám Slovenska vyjadrujú vysokoškolsky vzdelaní respondenti (79 %), najnižšiu oslovení so základným vzdelaním (44 %).

 

Podľa národnostného členenia obyvateľstva podporujú integráciu viac občania maďarskej národnosti (73 %), kým podiel opýtaných slovenskej národnosti, považujúcich vstup Slovenska do Európskej únie za potrebný, leží blízko hodnoty celoslovenského priemeru (61 %).

 

Spomedzi socioprofesijných skupín obyvateľstva, začlenenie Slovenska do EÚ má najvyššiu podporu u podnikateľov (85 %) , najnižšiu u nekvalifikovaných robotníkov (56 %) a nezamestnaných (54 %).

SkryťVypnúť reklamu

 

Z údajov získaných prieskumom je zrejmé, že najviac opýtaných podporujúcich vstup SR do Európskej únie žije v mestách s počtom obyvateľov od 10 do 50 tisíc (70 %) a nad 100 tisíc (68 %).

 

Postoje verejnosti k integrácii Slovenska do tohto hospodársko-politického zoskupenia vyspelých európskych štátov sú diferencované aj z regionálneho pohľadu. Najvyššiu mieru podpory členstvu SR v EÚ vyjadrovali respondenti z Bratislavského (68 %) a Banskobystrického kraja (66 %), a nižšiu ako celoslovenský priemer najmä opýtaní žijúci v Trnavskom (55 %), Trenčianskom a Žilinskom kraji (po 57 %).

 

Postoje občanov k otázke potrebnosti vstupu Slovenskej republiky do Európskej únie sú výrazne diferencované podľa štruktúry voličských preferencií. Za vstup Slovenska do únie vyspelých európskych štátov sa vyslovovali vo väčšej miere ako je celoslovenský priemer potenciálni voliči SDKÚ (95 %), KDH (85 %), SDĽ (86 %), SMK (79 %), ANO (76 %) a Smeru (71 %). Opačný, nesúhlasný postoj k hospodársko-politickej integrácii Slovenska do EÚ deklarovali najmä prívrženci HZDS (42 %) a SNS (56 %).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 405
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 574
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 341
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 412
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 005
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 564
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 076
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Kevin De Bruyne oslavuje gól

Hviezdny Belgičan sa presadil z priameho kopu.


TASR
FC Tatran Prešov - MFK Tatran Liptovský Mikuláš: ONLINE prenos zo zápasu 21. kola II. ligy.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo zápasu 21. kola MONACObet ligy: FC Tatran Prešov - MFK Tatran Liptovský Mikuláš.


Nórska biatlonistka Karoline Offigstad Knottenová.

Zo situácie je sklamaný aj legendárny Ole Einar Björndalen.


Oscar Piastri a Lando Norris.

Pozrite si časový harmonogram a TV program Veľkej ceny Bahrajnu.


SkryťZatvoriť reklamu