SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Vlaky ešte nie sú pre cyklistov, pomaly sa to zlepšuje

Takmer v polovici vlakov chýbajú miesta pre bicykle.

Sprievodcovia pomôžu, no bicykle nie je kam dať.Sprievodcovia pomôžu, no bicykle nie je kam dať. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Je pekné sobotné ráno, do osobného vlaku z Trnavy do Smoleníc sa snaží nastúpiť skupinka cykloturistov.

Ich výlet do Malých Karpát komplikuje preplnený oddiel pre bicykle, ktorý už zabrali iní výletníci. Skupinka sa rozdeľuje a usiluje sa napratať do bežných vozňov.

Podobné situácie sa s nástupom letného počasia opakujú na železniciach každoročne. Železničná spoločnosť potvrdzuje, že záujem cyklistov o vlaky rastie.

Presné údaje nemá, keďže predáva lístky iba celkovo na batožinu. „Vyše 90 percent prepravených batožín však tvoria bicykle,“ vraví hovorkyňa spoločnosti Jana Morháčová.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Kým v roku 2012 prepravili okolo 70-tisíc batožín, vlani to už bolo 74-tisíc. Teplá zima a jar priali cyklistom aj tento rok, železnice odhadujú, že za prvý štvrťrok ich previezli už dvanásťtisíc, o štyridsať percent viac ako pred rokom.

Železnice nemajú presné údaje ani o tom, na akú vzdialenosť cyklistov najčastejšie vozia. Výnimkou sú niektoré rýchliky či medzinárodné vlaky, kde treba rezerváciu.

„Priemerná prepravná vzdialenosť pri rezervácii na bicykel je 244 kilometrov, čo je akoby cesta medzi Košicami a Žilinou,“ vraví Morháčová.

Prečítajte si tiež:Za mesiac nabicykloval do práce a z práce 1250 kilometrovČítajte 

Pomáhajú eurofondy

Hoci prístup našich železníc k cyklistom oproti viacerým krajinám na Balkáne či na východ od nás dnes už milo prekvapí, štandard z Rakúska či hoci aj z Česka zďaleka nedosahujeme.

Skryť Vypnúť reklamu

„Situácia nie je vyhovujúca a stále sa nedá porovnať s okolitými krajinami. Vidím tam však zlepšovanie v prístupe personálu aj pri obmenách a rekonštrukciách vozňov,“ hovorí národný cyklokoordinátor z ministerstva dopravy Peter Klučka.

Z 1417 vlakových spojov, ktoré Železničná spoločnosť denne vypraví, spĺňa štandardy vytýčené naším ministerstvom dopravy iba 55 percent. Tie hovoria, že vo vlakoch by malo byť na každých sto sedadiel aspoň jedno miesto pre bicykel.

Tieto štandardy by sa podľa ministerstva mali postupne zvyšovať. V diaľkových vlakoch by do roku 2020 malo byť jedno miesto pre bicykel na každých 40 sedadiel, na regionálnych linkách to má byť už o dva roky skôr.

Lepšie podmienky sú v 32 nových súpravách nakúpených z eurofondov. Je v nich päť až desať miest vyhradených pre cyklistov. Z tisíc vozňov, ktoré Železničná spoločnosť vlastní, sú dnes držiaky na bicykle v 183.

Skryť Vypnúť reklamu

Predseda Slovenského cykloklubu Juraj Hlatký upozorňuje, že všetko nie je iba o počte cyklovagónov. Železnice by podľa neho mali k podpore cykloturistiky pristupovať koncepčne.

„Na Slovensku sa nachádza zhruba 13-tisíc kilometrov vyznačených cyklotrás, no táto sieť je veľmi nerovnomerná,“ upozorňuje.

V niektorých lokalitách, ako sú Turiec, Kysuce, Malé Karpaty či Slovenský raj, by sa podľa neho uživili aj posilnené cyklovlaky, kým v iných regiónoch, napríklad v niektorých častiach južného Slovenska, „nebudú mať koho voziť“.

Neprajné stanice

Železničná spoločnosť tvrdí, že na záujem cestujúcich reaguje. Príkladom je zaradenie ďalšieho cyklovozňa do šiestich vlakov na trase Bratislava – Košice, ktoré plánuje od budúceho týždňa.

V ústrety vychádza aj denným cyklistom, ktorí kombinujú vlak s bicyklom pri preprave do práce. Od tohto týždňa si pre bicykel môžu kúpiť za 4 eurá týždenný a za 8 eur mesačný lístok.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri dnešnej cene 1,50 eura za jednu jazdu by cyklista, ktorý by vlakom cestoval 20 dní v mesiaci, zaplatil až 60 eur.

Klučka však upozorňuje, že denní cyklisti sa boria aj s ďalšími problémami. „Na staniciach pretrvávajú veľké nedostatky pri zabezpečení bezbariérového prístupu cyklistu k vlaku, chýbajú aj strážené parkoviská pre bicykle.“

Národný cyklokoordinátor a ŽSR by preto už tento týždeň mali vytypovať prvé stanice, kde začnú tieto štandardy zavádzať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 061
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 146
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 978
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 792
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 265
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 608
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 003
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 538
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 142
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 860
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sean Connery ako James Bond vo filme Nikdy nehovor nikdy.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.

Neprehliadnite tiež

Odľahlé časti Zvolena na testovanie stále čakajú, odberné tímy tam nedorazili

Na Kráľovej mali robiť testy v dopoludňajších hodinách.

Drive-in odberné miesta v Nitre hlásia plné stavy, policajti radili ľuďom ísť na testy do dedín

V nedeľu polícia na drive-in pustí len autá s minimálne tromi ľuďmi.

Pohodlnejšiu formu testovania chcela využiť väčšina ľudí.

Koronavírus východ SR: Mestá a obce hlásia veľký záujem. Ľudia hromžia na dlhé čakacie doby (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v mestách Michalovce, Košice, Prešov, Sabinov, Lipany a Bardejov.

V Margecanoch testovanie meškalo pre tlač nových tabuliek

Odbery už prebiehajú plynulo a menšie problémy sa darí riešiť operatívne.

Na mieste sa dlhé rady netvoria, testovanie ide relatívne rýchlo.