SME

Na Expo ukáže Slovensko Warhola, Čičmany aj tulivaky

Na svetovú výstavu v Miláne vyrazíme o rok s konceptom tradícií aj inovácií.

Vizualizácia slovenského pavilónu, postavia ho na jeseň.Vizualizácia slovenského pavilónu, postavia ho na jeseň. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Čičmianske ornamenty, cez ktoré sa Slovensko predstavovalo na oblečení olympionikov v ruskom Soči, sa objavia aj na ďalšom významnom medzinárodnom podujatí.

Víťazi súťaže na vytvorenie slovenského pavilónu pre Expo 2015 v Miláne si pre logo našej účasti na svetovej výstave zvolili čičmiansky motív v tvare srdca.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Chceme Slovensko predstaviť ako krajinu, ktorá je bohatá nielen na nerastné bohatstvo, ale aj na tradície, kultúru a zážitky,“ povedal na utorkovom predstavení projektu jeden z jeho autorov architekt Karol Kállay.

SkryťVypnúť reklamu

Menší rozpočet

Svetová výstava

  • prvá svetová výstava Expo sa konala v roku 1851 v Krištáľovom paláci v Hyde parku v Londýne;
  • výstava vznikla na základe nápadu Princa Alberta zorganizovať výstavu manufaktúrnych výrobkov
  • konala sa už 32-­krát;
  • jej cieľom je prezentovať priemysel a kultúru jednotlivých krajín;
  • Československo získalo medzinárodné uznanie najmä v Bruseli v roku 1958, kde náš pavilón získal najviac ocenení.

Slovensko na propagáciu na svetovej výstavy vyčlenilo 3,9 milióna eur s DPH, čo ho zaraďuje ku skromnejším účastníkom spomedzi 144 krajín.

Domáce Taliansko vyčlenilo sto miliónov, Maďarsko 15, Rakúsko 12 a Česko osem miliónov eur.

Generálny komisár Expo Miláno 2015 Martin Polák verí, že investícia sa vráti. „Verím, že to môže pomôcť podnikateľskému prostrediu aj zvýšeniu záujmu turistov o našu krajinu.“

SkryťVypnúť reklamu

Konzultant Martin Horváth, ktorý sa dlhodobo venuje téme značky krajiny, tvrdí, že investícia do účasti na Expo môže byť zmysluplná.

„Ak budú za komunikáciou značky Slovensko reálne hmatateľné produkty, ktoré sa budú vedieť spojiť so zákazníkom.“

Prezentácia postavená iba na tradičnom folklórnom obraze Slovenska svetovú verejnosť v kultúrnom Miláne zaujať nemôže.

Organizátori sľubujú, že v našom pavilóne sa spojí tradícia s modernou tvárou krajiny. Expozíciu nazvali Slovensko, svet do vrecka.

Cez prezentáciu šiestich oblastí tradícií, inovácií, športu, kultúry, zážitkov a výživy chcú Slovensko predstaviť ako energickú a rozmanitú krajinu, kde sa návštevníci na malom priestore môžu stretnúť s lokálnymi i globálnymi vplyvmi.

Téma budúcoročného Expa je zadefinovaná heslom Výživa pre planétu, energia pre život.

SkryťVypnúť reklamu

Warhol z našich plodov

„Hlavnou dominantou nášho pavilónu bude štylizovaný obraz Andyho Warhola, ktorý bude vytvorený z rôznych slovenských plodov a semien a bude slúžiť ako interaktívny základ na ďalší program,“ vraví projektový manažér pavilónu Boris Spišiak.

Energiu Slovenska má vystihnúť zóna pred pavilónom, kde organizátori rozložia tulivaky a návštevníkom ponúknu dobitie mobilov či fotoaparátov.

„Snažíme sa energiu predstaviť aj pri vstupe do pavilónu systémom vodných kolies, kde nám voda padá do vodnej plochy pred pavilónom,“ hovorí Kállay. Vodnú plochu budú zdobiť charakterové hlavy nemeckého barokového sochára Messerschmidta, ktoré na sklonku života vytvoril v Bratislave.

Samotný pavilón bude prekrytý drevenými lamelami a z jeho bokov budú vystupovať vertikálne záhrady v tvare ľudských tvárí.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenská delegácia už začala pre expozíciu vybavovať povolenia, vyrásť by mala na severe Talianska na jeseň. Areál bude mať 1010 štvorcových metrov, trojposchodový pavilón sa bude rozprestierať na 600 metroch.

Zo sto miliónov návštevníkov, ktorých na Expe očakávajú, chce naša delegácia v slovenskom pavilóne privítať aspoň dva milióny. „Očakávame asi tisíc ľudí každú hodinu,“ hovorí náš generálny komisár Polák.

1_res.jpg

2_res.jpg

4_res.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 405
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 278
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 554
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 458
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 925
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 534
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 404
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 080
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Viktória Chladoňová (vpravo) v drese tímu Visma-Lease a Bike.

Viktória Chladoňová atakuje elitnú desiatku.


Momentka z prípravného zápasu Španielsko - Ukrajina hráčov do 21 rokov.

Mladí Španieli nevyhrali už tretí zápas v sérii.


Alexander Sorloth oslavuje gól v zápase Nórsko - Taliansko.

Česko v kvalifikácii neprehralo ani jeden zápas.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu