BRATISLAVA. Čičmianske ornamenty, cez ktoré sa Slovensko predstavovalo na oblečení olympionikov v ruskom Soči, sa objavia aj na ďalšom významnom medzinárodnom podujatí.
Víťazi súťaže na vytvorenie slovenského pavilónu pre Expo 2015 v Miláne si pre logo našej účasti na svetovej výstave zvolili čičmiansky motív v tvare srdca.
„Chceme Slovensko predstaviť ako krajinu, ktorá je bohatá nielen na nerastné bohatstvo, ale aj na tradície, kultúru a zážitky,“ povedal na utorkovom predstavení projektu jeden z jeho autorov architekt Karol Kállay.
Menší rozpočet
Svetová výstava
- prvá svetová výstava Expo sa konala v roku 1851 v Krištáľovom paláci v Hyde parku v Londýne;
- výstava vznikla na základe nápadu Princa Alberta zorganizovať výstavu manufaktúrnych výrobkov
- konala sa už 32-krát;
- jej cieľom je prezentovať priemysel a kultúru jednotlivých krajín;
- Československo získalo medzinárodné uznanie najmä v Bruseli v roku 1958, kde náš pavilón získal najviac ocenení.
Slovensko na propagáciu na svetovej výstavy vyčlenilo 3,9 milióna eur s DPH, čo ho zaraďuje ku skromnejším účastníkom spomedzi 144 krajín.
Domáce Taliansko vyčlenilo sto miliónov, Maďarsko 15, Rakúsko 12 a Česko osem miliónov eur.
Generálny komisár Expo Miláno 2015 Martin Polák verí, že investícia sa vráti. „Verím, že to môže pomôcť podnikateľskému prostrediu aj zvýšeniu záujmu turistov o našu krajinu.“
Konzultant Martin Horváth, ktorý sa dlhodobo venuje téme značky krajiny, tvrdí, že investícia do účasti na Expo môže byť zmysluplná.
„Ak budú za komunikáciou značky Slovensko reálne hmatateľné produkty, ktoré sa budú vedieť spojiť so zákazníkom.“
Prezentácia postavená iba na tradičnom folklórnom obraze Slovenska svetovú verejnosť v kultúrnom Miláne zaujať nemôže.
Organizátori sľubujú, že v našom pavilóne sa spojí tradícia s modernou tvárou krajiny. Expozíciu nazvali Slovensko, svet do vrecka.
Cez prezentáciu šiestich oblastí tradícií, inovácií, športu, kultúry, zážitkov a výživy chcú Slovensko predstaviť ako energickú a rozmanitú krajinu, kde sa návštevníci na malom priestore môžu stretnúť s lokálnymi i globálnymi vplyvmi.
Téma budúcoročného Expa je zadefinovaná heslom Výživa pre planétu, energia pre život.
Warhol z našich plodov
„Hlavnou dominantou nášho pavilónu bude štylizovaný obraz Andyho Warhola, ktorý bude vytvorený z rôznych slovenských plodov a semien a bude slúžiť ako interaktívny základ na ďalší program,“ vraví projektový manažér pavilónu Boris Spišiak.
Energiu Slovenska má vystihnúť zóna pred pavilónom, kde organizátori rozložia tulivaky a návštevníkom ponúknu dobitie mobilov či fotoaparátov.
„Snažíme sa energiu predstaviť aj pri vstupe do pavilónu systémom vodných kolies, kde nám voda padá do vodnej plochy pred pavilónom,“ hovorí Kállay. Vodnú plochu budú zdobiť charakterové hlavy nemeckého barokového sochára Messerschmidta, ktoré na sklonku života vytvoril v Bratislave.
Samotný pavilón bude prekrytý drevenými lamelami a z jeho bokov budú vystupovať vertikálne záhrady v tvare ľudských tvárí.
Slovenská delegácia už začala pre expozíciu vybavovať povolenia, vyrásť by mala na severe Talianska na jeseň. Areál bude mať 1010 štvorcových metrov, trojposchodový pavilón sa bude rozprestierať na 600 metroch.
Zo sto miliónov návštevníkov, ktorých na Expe očakávajú, chce naša delegácia v slovenskom pavilóne privítať aspoň dva milióny. „Očakávame asi tisíc ľudí každú hodinu,“ hovorí náš generálny komisár Polák.

Beata
Balogová
