Košice/Prešov 13. novembra (TASR) - Stanovisko Prešovského samosprávneho kraja (PSK) poskytnuté médiám ako reakcia na podozrenie z nezákonného postupu pri plošnom odvolávaní riaditeľov, sa nezakladá na pravde.
Odpoveď MPSVaR z 25. apríla 2002 na list riaditeľa Úradu PSK Alexandra Ernsta usvedčuje tamojšiu regionálnu samosprávu z klamstva. Jej poskytnutím riaditeľka odboru pracovných vzťahov Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Mária Buchtová jednoznačne vyvrátila verejné tvrdenia hovorkyne PSK Veroniky Fitzekovej o tom, že doteraz na ich list, v ktorom žiadajú o usmernenie pri uplatňovaní zákona o verejnej službe, ministerstvo nereagovalo.
Prešovská regionálna samospráva obvinila ministerstvo potom, ako sa medializoval jej možný nezákonný postup voči takmer päťdesiatim riaditeľom kultúrnych, sociálnych a neskôr aj školských zariadení. Sporné sú pritom dôvody ich odvolania. Zastupiteľstvo PSK ako jediný dôvod plošného odvolávania vedúcich pracovníkov totiž uvádza nadobudnutie účinnosti zákona o verejnej službe 1. apríla. Prešovský VÚC je pritom jediný samosprávny kraj na Slovensku, ktorý si zákon vysvetľuje tak, že má právo vymeniť všetkých riaditeľov v svojej pôsobnosti, ktorí neprešli výberovým konaním.
TASR má k dispozícii listy, ktoré PSK adresoval ministerstvu aj odpoveď MPSVaR. Riaditeľ úradu PSK sa okrem žiadosti o písomné stanovisko k uplatňovaniu zákona o verejnej službe konkrétne pýta, ako má zriaďovateľ postupovať, "ak kontrolný orgán zistí závažné porušovanie právnych predpisov, riaditeľ príslušnej organizácie je v zmysle súčasne platných predpisov neodvolateľný a zároveň nie je možné dohodnúť sa na odstúpení z funkcie". V odpovedi MPSVaR z 25. apríla 2002 riaditeľka odboru pracovných vzťahov odpovedá, že za predpokladu, ak sa riaditeľ vzdá funkcie, alebo bude odvolaný, nebude spĺňať predpoklady dané zákonom o verejnej službe. "Ak kontrolný orgán zistí porušovanie právnych predpisov a zriaďovateľ ho v zmysle citovaného zákona odvolá z funkcie, nebude spĺňať predpoklady dané zákonom o verejnej službe". V korešpondencii sa ani v náznaku o možnosti plošného odvolávania vyplývajúceho zo zákona o verejnej službe nehovorí.
Cieľom reformy pracovného práva bolo okrem iného chrániť zamestnanca pri výkone závislej práce a stabilizovať jeho pracovný pomer, ak si riadne plní svoje pracovné úlohy. Ku skončeniu trvajúceho pracovného pomeru súčasných vedúcich, by nemalo dochádzať bez konkrétneho výpovedného dôvodu vyplývajúceho zo Zákonníka práce. Prechodom kompetencií zo štátnej správy na obce a vyššie územné celky totiž neboli dotknuté existujúce pracovnoprávne vzťahy v organizáciách. Niet preto zákonného dôvodu na to, aby zamestnanci, ktorí si riadne plnia svoje úlohy, boli novým zriaďovateľom plošne odvolávaní. Zákon o verejnej službe ani v prechodných ustanoveniach neuložil zriaďovateľom povinnosť generálne obsadiť vedúce pracovné miesta výberovým konaním. Postupovať sa tak má, len ak sa pracovné miesto uvoľní. *ver som NNNN