BRATISLAVA. Rómske deti chcel najskôr poslať do internátov, vlani začal stavať kontajnerové školy priamo v osadách.
Dušan Čaplovič ako minister školstva pri vzdelávaní žiakov z marginalizovaných rómskych komunít neurobil žiadne zásadné zmeny.
„Pôsobenie ministra Dušana Čaploviča hodnotím ako veľmi zmätené,“ hovorí Vlado Rafael z mimovládne organizácie EduRoma.
Tá sa dlhodobo venuje vzdelávaniu detí zo segregovaných lokalít. Rafael viac ako rok pomáha v Šarišských Michaľanoch. Tamojšiu školu odsúdili ako prvú na Slovensku zo segregácie rómskych žiakov.
„Nepodarilo sa mu vyriešiť tri zásadné veci: neoprávnené preraďovanie rómskych detí do špeciálnych škôl, zastaviť prekresľovanie školských obvodov tak, aby do obecných škôl nechodili deti z osád a segregácia rómskych detí v školách,“ vypočítava Rafael zlyhania ministra.
Zdôraznil, že sa u nás zvyšuje počet škôl, ktoré navštevuje mnoho chudobných detí a majú nízku kvalitu výučby.
Kontajnerové škôlky pre rómske deti víťazia nad internátmiČítajte
Kritika aj z Bruselu
Čaploviča kritizovali nielen mimovládne organizácie, ale začiatkom júna aj Európska komisia.
„Doterajšie iniciatívy zamerané na zlepšenie učebných výsledkov rómskych žiakov sú príliš závislé od projektov spolufinancovaných Európskou úniou,“ odkázal Brusel odporúčaniach pre Slovenskú republiku.
„Problém európskych projektov je, že nemajú žiadny dosah na systémové zmeny,“ vysvetľuje Rafael.
Dušan Čaplovič sa pri vzdelávaní rómskych detí najviac zviditeľnil odpoveďou na emotívny list učiteliek z Dobšinej, ktorého žiadali o pomoc.
Minister učiteľkám odpovedal iba otvoreným listom, za ktorý ho kritizovali pre úradnícky slovník. Konkrétnu pomoc pedagogičkám neponúkol.
Emotívny list politikmi nepohol, učiteľky otvárajú centrum samyČítajte
Budúcnosť neriešia
Podľa posledných výsledkov testovania PISA a celoštátneho výskumu detských psychológov patria deti z osád k najviac problémovejším a dosahujú výrazne slabšie výsledky vo vzdelávaní ako ich rovesníci.
„Ignorujeme celú generáciu Rómov, pretože ich nevieme alebo nechceme vzdelávať, upozorňuje Vlado Rafael.
Nový minister školstva by mal podľa neho riešiť najmä nedostatok asistentov učiteľov v školách a kontrolu pedagogicko–psychologických poradní, ktoré preraďujú rómske deti do špeciálnych škôl.

Beata
Balogová
