BRATISLAVA. Slovenskí žiaci dosiahli 470 bodov v testovaní finančnej gramotnosti PISA 2012, čo predstavuje výkon nižší ako priemer žiakov v krajinách OECD, ktorý je 500 bodov.
Najvýraznejší rozdiel oproti krajinám OECD je na najnižších úrovniach znalostí. Kým základnú úroveň znalostí z finančnej gramotnosti nedosahuje na Slovensku 22,8 percenta žiakov, v priemere krajín OECD je to 15,3 percenta. Znamená to, že 22,8 percenta našich žiakov nie je schopných v základných súvislostiach riešiť a aplikovať v praxi otázky a problémy týkajúce sa financií.
Agentúru TASR o tom informoval Tlačový a informačný odbor ministerstva školstva.
Testovali v 18 krajinách sveta
"Podobne ako pri výsledkoch našich žiakov z čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti sa aj vo finančnej gramotnosti Slovensko radí medzi krajiny s nadpriemerným vplyvom sociálno-ekonomického zázemia na výkon žiakov v porovnaní s priemerom OECD," informovalo ministerstvo.
Z riaditeľských dotazníkov štúdie PISA je tiež zrejmé, že vzdelávanie v oblasti finančnej gramotnosti je vo vyučovacom procese v slovenských školách pomerne dostupné, teda dostupnejšie ako v priemere krajín OECD.
Testovanie finančnej gramotnosti PISA 2012 je podľa informácií z ministerstva prvé rozsiahle testovanie tohto typu gramotnosti u 15-ročných žiakov v rámci medzinárodnej štúdie PISA.
Medzinárodné porovnanie vychádza z výsledkov skupiny 18 krajín sveta, ktoré sa v rámci štúdie PISA 2012 dobrovoľne rozhodli otestovať finančnú gramotnosť svojich 15-ročných žiakov.
Túto skupinu tvorilo 13 krajín OECD: Austrália, Belgicko (flámska časť), Česká republika, Estónsko, Francúzsko, Izrael, Taliansko, Nový Zéland, Poľsko, Slovenská republika, Slovinsko, Španielsko, Spojené štáty americké a päť takzvaných: Kolumbia, Chorvátsko, Lotyšsko, Ruská federácia, Šanghaj-Čína. Celkovo bolo podľa tlačového odboru ministerstva otestovaných približne 29-tisíc žiakov.

Hodnotili finančné vedomosti
Na testovaní dobrovoľne participovala aj Slovenská republika, ktorá finančnú gramotnosť 15-ročných žiakov otestovala na vybranej vzorke 1059 žiakov všetkých typov škôl zapojených do štúdie PISA 2012.
Testovanie realizoval Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) od 16. do 27. apríla 2012.
"Cieľom tejto časti štúdie PISA 2012 bolo zhodnotiť úroveň vedomostí a zručností 15-ročných žiakov v oblasti financií, ktoré sú pre nich nevyhnutné na to, aby mohli urobiť svoje finančné plány a rozhodnutia," uviedol tlačový odbor, podľa ktorého žiaci v rámci testovania riešili test v papierovej forme 120 minút.
Na jeho konci odpovedali na niekoľko otázok z dotazníka o ich skúsenostiach vo finančnej oblasti. Úlohy v testoch boli zamerané na peniaze a finančné transakcie (napr. schopnosť používať platobnú kartu alebo internet banking), plánovanie a manažovanie financií (napr. schopnosť naplánovať rozpočet a výdavky pre určitý časový interval), finančné prostredie (úroveň poznania spotrebiteľských práv, pochopenie vplyvu spoločenských zmien na financie, napr. inflácia) a riziko a výnos (pochopenie finančných rizík ,napr. pri úveroch, poistení, investovaní).
Podľa informácií z tlačového odboru odpovedali okrem žiakov na niekoľko otázok týkajúcich sa poskytovania finančného vzdelávania v škole aj riaditelia škôl v rámci samostatne administrovaných dotazníkov štúdie PISA 2012.
Pohoršili si i v matematike, slovenčine a prírodovede
Slovenskí žiaci si pohoršili aj v matematickej, čitateľskej aj prírodovednej gramotnosti.
Vyplýva to z výsledkov medzinárodného testovania PISA 2012, ktoré ešte v decembri 2013 zverejnilo ministerstvo školstva a Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania.
V matematickej gramotnosti sa slovenskí žiaci zhoršili v priemere oproti predchádzajúcemu testovaniu o 15 bodov, v čitateľskej o 14 bodov a v prírodovednej o 19 bodov.
V matematickej gramotnosti sa žiaci umiestnili na 23. až 29. mieste spomedzi 34 krajín OECD. Výrazne nižší výkon ako Slovensko dosiahlo len päť krajín - Izrael, Grécko, Turecko, Čile a Mexiko.
Takmer 40 percent pätnásťročných napríklad nevedelo vyznačiť na pláne bytu, ktoré dĺžky potrebujú poznať, aby mohli vypočítať jeho podlahovú plochu.
V čitateľskej gramotnosti sa Slovensko nachádza na 32. mieste pričom z krajín OECD dosiahli významne nižšie výsledky v porovnaní s nami iba Čile a Mexiko.
V prírodovednej gramotnosti sa Slovensko umiestnilo na 28. až 31. mieste. Horšie výsledky z testovaných krajín dosiahli opäť iba Čile a Mexiko.
Značne u nás narástlo zastúpenie žiakov v tzv. rizikovej skupine, teda s najnižšou úrovňou vedomostí. Zároveň klesol počet najlepších žiakov s top vedomosťami vo všetkých troch sledovaných oblastiach.
Výsledky testov naznačili, že zo slovenských škôl vychádza čoraz viac mladých, ktorí neovládajú ani základné matematické vedomosti a zručnosti.
Kým pred desiatimi rokmi ich bolo necelých 20 percent, teraz už viac ako štvrtina (27,5 percenta).
PISA 2012 Performance in financial literacy