BRATISLAVA. Ak by sa slovenskí učitelia mali znova rozhodnúť, či si opäť vyberú toto povolanie, určite by tak urobilo 72 percent z nich.
Vyplýva to z výsledkov medzinárodnej štúdie OECD TALIS, do ktorej sa v roku 2013 zapojilo 34 krajín sveta vrátane Slovenska. Zistenia štúdie zverejnili koncom júna tohto roku.
Priemer v iných krajinách je vyšší
OECD TALIS (Teaching and Learning International Study) je najväčšia medzinárodnú štúdia, ktorá sa zameriava na učiteľov.
Na slovenských školách sa uskutočnila od 18. do 31. marca 2013. Vo svete sa do nej zapojilo 34 krajín, z toho 24 krajín OECD.
Na Slovensku názory učiteľov zisťovali v 195 školách s 3 548 učiteľmi vyučujúcimi na druhom stupni základných škôl a nižšom stupni osemročných gymnázií.
Profesiu učiteľa by si u nás určite opäť zvolilo 72 percent pedagógov, priemer ostatných krajín je 78 percent.
Kritickejšie sa však už slovenskí učitelia vyjadrili k tomu, či výhody ich povolania prevažujú nad nevýhodami.
Podľa 58 percent našich učiteľov výhody profesie učiteľa prevažujú nad nevýhodami, v ostatných krajinách TALIS si to však myslí až 77 percent učiteľov.
Z našich pedagógov však aj napriek tomu 86 percent neľutuje, že sa rozhodli byť učiteľmi, priemer všetkých krajín zo štúdie bol 90 percent.
So svojím výkonom v škole je spokojných 95 percent slovenských učiteľov, čo je dokonca viac ako bol priemer TALIS - 93 percent. Práca v danej škole baví 91 percent našich učiteľov.
Dôležitá je pozitívna väzba od žiakov
Z odpovedí v dotazníkoch vyplynulo, že spokojnosť učiteľov s ich profesiou a školským prostredím ovplyvňuje aj to, či a do akej miery sa môžu reálne podieľať na dianí v škole.
"Ak učitelia majú pocit, že im manažment školy necháva priestor na spolupodieľanie sa na rozhodnutiach v škole, ich spokojnosť rastie. Naopak, ak majú pocit, že ich činnosť je obmedzená len na administratívne povinnosti, ich spokojnosť s prácou výrazne klesá," objasňuje riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romana Kanovská.
Na práci učiteľa je podľa nej špecifické i to, že učiteľ si vytvára silné vzťahy so žiakmi.
"Výrazná prevaha pozitívnych vzťahov a pozitívnej spätnej väzby od žiakov prispieva k spokojnosti učiteľa s jeho prácou, profesiou aj k jeho sebadôvere. Naopak, ak si učiteľ nevie poradiť napríklad so žiakmi s problémami správania, jeho radosť a spokojnosť s prácou sa znižuje," dodáva Kanovská.
Je to tak nielen na Slovensku, ale vo všetkých krajinách TALIS.
Faktorom, ktorý zvyšuje spokojnosť učiteľa s jeho prácou, je aj pozitívna odozva žiakov na vyučovanie. Dôležité je aj to, ako dokáže učiteľ navodiť pozitívnu klímu v triede.
"Učitelia, ktorí uvádzajú pozitívnu klímu v triede, používajú prevažne tvorivé a aktívne vyučovacie metódy," dodáva Kanovská.
Klímu v triede pozitívne vníma 68 percent našich učiteľov v porovnaní so 75 percentami učiteľov krajín TALIS.