BRATISLAVA. Slovenskí učitelia sa ďalej vzdelávajú menej ako pedagógovia v iných krajinách.
Priemer účastníkov kurzov či konferencii je v 34 skúmaných svetových krajinách 88 percent, u nás je to 73 percent.
Vyplýva to z výsledkov štúdie OECD TALIS (Teaching and Learning International Study), ktorá je najväčšou medzinárodnú štúdiou zameriavajúcou sa na učiteľov.
Na Slovensku názory učiteľov zisťovali od 18. do 31. marca 2013 v 195 školách s 3 548 učiteľmi vyučujúcimi na druhom stupni základných škôl a nižšom stupni osemročných gymnázií.
Výsledky zverejnili koncom júna tohto roku.
V dotazníkoch, ktoré vypĺňali učitelia zisťovali okrem iného aj to, koľko z nich sa zúčastnilo na rôznych vzdelávacích programoch za posledných 12 mesiacov, od marca 2012 do marca 2013.
Horšie než Slovensko sú na tom so 72-percentnou účasťou z porovnávanej vzorky len učitelia z Čile.
"Je to teda nie veľmi lichotivé číslo, pretože nenastali nejaké výrazné zmeny oproti predchádzajúcemu cyklu štúdie TALIS v roku 2008," hovorí riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romana Kanovská.
"Dôvodom bola hlavne nedostupnosť vzdelávacích programov, prípadne tie vzdelávacie programy, o ktoré mali záujem, boli pre nich príliš drahé. Ďalší dôležitý dôvod je i to, že pre niektorých nebola žiadna vhodná ponuka," hovorí Kanovská.
Slovenskí pedagógovia prejavili najväčší záujem o vzdelávanie v oblasti potrieb žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami či o vzdelávanie v oblasti technológií.