BRATISLAVA. Bolo to v roku 2009, teda v čase, keď prvá vláda Roberta Fica čoraz ťažšie odrážala škandály ministrov SNS za ich predaj emisií nevýhodný pre štát a tender vyhlásený na nástenke.
Nielen na ministerstve výstavby sa však v tichosti rozhodovalo o veľkých peniazoch.
Nenápadne vyzerajúcu súťaž návrhov, ktorej víťaz mal dostať odmenu 500 eur, vyhlásilo 24. apríla 2009 ministerstvo dopravy Ľubomíra Vážneho.
Súťažné podklady vydávali 4. mája a návrhy bolo treba predložiť do 25. mája.
Jediný a potom jediný
- tender sa začal v roku 2009 súťažou o 500 eur, z oficiálneho oznámenia nebolo jasné, že skončí na 20 miliónoch,
- zapojila sa doň len jedna firma – Unimedia,
- Európska komisia nechce projekt preplatiť a je možné, že prídeme o 17 miliónov eur.
Predmet zákazky znie v úradnom jazyku veľmi fádne: „Komplexný návrh riadenia a implementácie operačného programu vrátane kľúčovej a nezastupiteľnej aktivity implementácie zabezpečenia informovanosti verejnosti a komplexného zabezpečenia súvisiacich služieb podľa návrhu účastníka.“
Za touto úradníckou nudou sa neskrývala len 500-eurová odmena, ale miliónová záležitosť.
Nasvedčovali tomu už podmienky určené len najväčším hráčom z mediálnych agentúr.
Účastník musel mať za sebou dve rovnaké či podobné zmluvy v predchádzajúcich troch rokoch „v minimálnej hodnote 663 878,38 eura pre každú zmluvu osobitne“.
Zo súťaže návrhov vyšla ako víťaz najväčšia mediálna agentúra na Slovensku Unimedia.
Jej spoločníkmi sú firmy podnikateľov Ivana Kmotríka, Jána Kaspera a riaditeľ Unimedie Vladimír Vokáľ.
Z oznámenia o víťazovi vyplýva, že v súťaži bol len jeden uchádzač.
V porote súťaže zasadli najmä zamestnanci ministerstva a členovia Smeru.
Medzi nimi aj neskorší štátny tajomník a súčasný podpredseda Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Andrej Holák, ružinovský poslanec za Smer Peter Hrapko a šéfka Vážneho kancelárie Dália Šaškovičová.
Ministerstvo dopravy však čoskoro rozbehlo ďalší tender – tentoraz bez šance, aby sa doň zapojil niekto „zvonka“.