ROZHOVOR

Rado Ondřejíček: Bilbordy sú ako otrokárstvo

Autor Cynickej obludy je za zákaz bilbordov, lebo na rozdiel od reklamy v televízii sa im nedá vyhnúť.

Mestá predávajú ľudí, čo v nich žijú, hovorí Rado Ondřejíček.(Zdroj: Pre SME Dana Sudorová)

Rado Ondřejíček pôsobí v reklamnom biznise, je publicistom a autorom stránky Cynická obluda. Je za zákaz bilbordov, lebo na rozdiel od reklamy v televízii sa im nedá vyhnúť.

[content type="avizo-clanok" id="7409455" url-type="sme-article" title="Súvisiaci článok"][/content]

Ako vnímate množstvo reklamných plôch u nás?

„Všade, kde je šanca, že sa zhromažďujú ľudia, okamžite vyrastajú pomerne nadivoko a v nezdravom množstve. Ľudia väčšinou nemajú možnosť, ako sa im vyhnúť. Je to pirátske vpadnutie do mysle. Veľmi dobre sa dá podľa ich počtu odhadnúť, koľko ľudí asi chodí po ceste, a dokonca aj to, aká cieľová skupina alebo ľudia s akým príjmom tam chodia. Reklamy sa pomerne pružne prispôsobujú.“

Dá sa proti takému pirátskemu zásahu brániť?

„Nikde na svete asi nie je štát, kde by boli reklamy na verejných priestranstvách úplne zakázané, ale minimálne sú regulované. Ľudia si dávajú záležať, aby bolo viac vidno mesto ako reklamu, ktorou je oblepené. Žiadna reklama je skôr utópia, ide mi o otvorenie debaty, aby sa aj zastupiteľstvá zaoberali tým, či je umiestnenie reklamy spravodlivé a férové k ľuďom, a až v druhom rade aby sa riešilo, kde by mala byť a koľko reklamy je veľa. U nás je to ešte v duchu raného kapitalizmu ­ úplne nadivoko. Ako keby existovalo právo každého podnikateľa mať reklamu tak, aby sa jej ľudia nemohli vyhnúť. Vonkajšia reklama na verejnom priestore by mala byť v ideálnom prípade zakázaná a firmy by veľmi rýchlo pochopili, že zákazníkov by si museli nájsť cez iné médiá. Peniaze z takejto reklamy sú pre mesto zanedbateľné a občanom to nedáva žiadne relevantné protislužby. Ani MHD nie je lacnejšia, keď je oblepená reklamou. Mestá predávajú ľudí, ktorí v nich žijú, ale späť im nič nedávajú.“

[content type="avizo-clanok" id="7369529" title="Rado Ondřejíček píše:" url-type="sme-article"][/content]

Vplýva vonkajšia reklama na ľudí aj z iného než estetického hľadiska?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 214
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 926
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 635
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 744
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 363
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 327
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 231
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 887
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 434
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 419

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Slovensko.sk bude vyzerať ako gmail. Toto sú nové e-schránky

Eseročky budú mať povinne aktivované schránky od júla. Za služby evidencie vozidiel sa bude dať zaplatiť kartou.

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne.

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

Druhá Ficova vláda odklepla stimuly 125 miliónov.

Neprehliadnite tiež

NAKA už má na stole parlamentné otváranie listov

Národná kriminálna agentúra dostala podnet od Generálnej prokuratúry. V súčasnosti sa rozhoduje, či začne trestné stíhanie.

Môžu policajti prehľadávať školské tašky žiakov? A môžu ich orehľadať vám

Stredajšia akcia na strednej škole v Bratislave drogy neodhalila. Rozprúdila však debatu o tom, na čo majú policajti právo

Policajti bili obuškami Rómov, Gašpar vidí neprimerané zákroky

Policajti zasahovali v Zborove pre šarvátku medzi Rómami.

Opravme rakovinu. Chceme podporiť boj Slovenska s rakovinou, potrebujeme vašu pomoc

Chceme vylepšiť články o rakovine na slovenskej Wikipédii. Príďte na upravovací maratón Wikipédie.