ROZHOVOR

Rado Ondřejíček: Bilbordy sú ako otrokárstvo

Autor Cynickej obludy je za zákaz bilbordov, lebo na rozdiel od reklamy v televízii sa im nedá vyhnúť.

Mestá predávajú ľudí, čo v nich žijú, hovorí Rado Ondřejíček.(Zdroj: Pre SME Dana Sudorová)

Rado Ondřejíček pôsobí v reklamnom biznise, je publicistom a autorom stránky Cynická obluda. Je za zákaz bilbordov, lebo na rozdiel od reklamy v televízii sa im nedá vyhnúť.

[content type="avizo-clanok" id="7409455" url-type="sme-article" title="Súvisiaci článok"][/content]

Ako vnímate množstvo reklamných plôch u nás?

„Všade, kde je šanca, že sa zhromažďujú ľudia, okamžite vyrastajú pomerne nadivoko a v nezdravom množstve. Ľudia väčšinou nemajú možnosť, ako sa im vyhnúť. Je to pirátske vpadnutie do mysle. Veľmi dobre sa dá podľa ich počtu odhadnúť, koľko ľudí asi chodí po ceste, a dokonca aj to, aká cieľová skupina alebo ľudia s akým príjmom tam chodia. Reklamy sa pomerne pružne prispôsobujú.“

Dá sa proti takému pirátskemu zásahu brániť?

„Nikde na svete asi nie je štát, kde by boli reklamy na verejných priestranstvách úplne zakázané, ale minimálne sú regulované. Ľudia si dávajú záležať, aby bolo viac vidno mesto ako reklamu, ktorou je oblepené. Žiadna reklama je skôr utópia, ide mi o otvorenie debaty, aby sa aj zastupiteľstvá zaoberali tým, či je umiestnenie reklamy spravodlivé a férové k ľuďom, a až v druhom rade aby sa riešilo, kde by mala byť a koľko reklamy je veľa. U nás je to ešte v duchu raného kapitalizmu ­ úplne nadivoko. Ako keby existovalo právo každého podnikateľa mať reklamu tak, aby sa jej ľudia nemohli vyhnúť. Vonkajšia reklama na verejnom priestore by mala byť v ideálnom prípade zakázaná a firmy by veľmi rýchlo pochopili, že zákazníkov by si museli nájsť cez iné médiá. Peniaze z takejto reklamy sú pre mesto zanedbateľné a občanom to nedáva žiadne relevantné protislužby. Ani MHD nie je lacnejšia, keď je oblepená reklamou. Mestá predávajú ľudí, ktorí v nich žijú, ale späť im nič nedávajú.“

[content type="avizo-clanok" id="7369529" title="Rado Ondřejíček píše:" url-type="sme-article"][/content]

Vplýva vonkajšia reklama na ľudí aj z iného než estetického hľadiska?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3H8J na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3H8J na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 688
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 214
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 376
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 130
  5. Kam do tepla v januári? 1 802
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 530
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 400
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 331
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 861

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

Kde je mafián Nigut? Zatykač má vyše štyri roky

Špekuluje sa, že už je po smrti. Okoličány spomína na posledné stretnutie.

Konkurz na šéfarchitekta Raši zrušil. Jeden uchádzač bol málo

Jediná nevylúčená záujemkyňa vraví, že chápe, čo to pre ňu znamená.

Sľubujú dôchodcom výhru za nákup. Peniaze nedorazia

Dôverčivý 97-ročný dôchodca minul na produkty už vyše 250 eur.