Slovensko má na obnovu vládnej letky dve ponuky zo zahraničia

Stav lietadiel je podľa Roberta Kaliňáka havarijný. Ponuky máme od talianskej vlády a rakúskeho prepravcu.

Vládny špeciál na letiskovej ploche v Bratislave.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) chce s poslancami parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť prebrať možnosť obmeny lietadiel civilnej letky, ktorá spadá pod jeho rezort.

"Mám predstavu, že by som chcel v najbližšom období predložiť na rokovanie výboru projekty, ale v prípade politizácie tejto témy nebudem v žiadnom prípade presadzovať riešenie, ktoré nemá všeobecnú podporu, lebo iba za nej sa môže robiť obnova naozaj havarijného stavu lietadiel," uviedol pre TASR.

Jeho rezort momentálne pracuje s dvoma ponukami, ktoré v tejto súvislosti dostal. S jednou z nich prišla talianska vláda, druhá je z Rakúska.

Ponúkajú Airbus aj Fokkery

Rím dáva k dispozícii jeden Airbus s dlhým doletom a jeden menší Falcon.

"Obe sú už pomerne vylietané, ale pre nás je nevyhnutné, aby bola ponuka ešte znížená, ak o tom máme začať vôbec debatovať," priblížil s tým, že o cene v tejto fáze hovoriť nechce.

Airbus má približne 13 rokov a Falcon je o niečo starší.

Podľa Kaliňáka vek nezohráva až takú dôležitú úlohu, podstatnejšie je, či sa nimi lieta na bežných linkách, čím sú náhradné súčiastky a servis omnoho dostupnejšie.

"Reakčná doba je tak okolo 24 hodín," dodal. Za ďalší dôležitý faktor označil vzdialenosť najbližšieho servisného strediska a dátum poslednej generálnej opravy.

Rakúsky súkromný prepravca, keďže spravil novú akvizíciu, vyradil niektoré typy svojich lietadiel. Slovensku ponúka dva Fokkery s tým, že by si s istým doplatkom zobral naše dva Jaky.

"Doplatok sa hodnotou približuje k cene, ktorú by sme mali zaplatiť za opravu jedného tučka, ktoré máme," vysvetlil Kaliňák.

Páči sa mu rakúska ponuka

V letke ministerstva vnútra sa nachádzajú dva ruské stroje Tu- 154 M (hovorovo Tučko). Lieta iba jedno z nich. Druhé už roky stojí na ploche letiska v Bratislave a čaká na generálnu opravu.

Podľa informácií TASR Rusko za jeho repasáciu požaduje 15 miliónov eur.

Vo vládnej letke ministerstva sú ešte dve dopravné lietadlá Jakovlev Jak-40 ruskej výroby.

Rakúska ponuka podľa Kaliňáka vyzerá veľmi zaujímavo. "Ale musíme to ešte zhodnotiť, pretože momentálne je peňazí v štátnom rozpočte naozaj minimum," dodal s tým, že nad touto témou sa treba zamýšľať ekonomicky, a nie politicky.

Vládne lietadlá sa nevyužívajú iba na prepravu štátnych činiteľov, ale aj na prevoz humanitárnej pomoci a Slovákov, ktorí uviaznu v krajinách, kde príde k mimoriadnym situáciám.

"Ak sa niekto chce pozerať na tému iba politicky, tak sa stane, že časom prestaneme lietať a nebudeme schopní riešiť veci, ktoré má štát svojim občanom garantovať," upozornil minister.

Problémy s ruským servisom

Pripomenul, že tučka sú už absolútne nepredajné, lebo keď s ich používaním prestala aj ruská spoločnosť UTair, tak je ich servis mimoriadne drahý.

"Tým, že ho už niekto neprevádzkuje, iba niekoľko štátov, ktoré to majú ako vládne lietadlo, tak sa to výrazne skomplikovalo," konštatoval.

Ďalšie komplikácie sú tiež s korektným servisom zo strany Ruska. Servis aktuálne funkčného tučka im trval sedem rokov.

"Preto sa hľadajú iné možnosti na zefektívnenie letky, pretože výmenou lietadiel by sme dosiahli ich lacnejšiu prevádzku," poznamenal.

Z deblokácie ruského dlhu sú alokované peniaze, ktoré by namiesto ich použitia na servis súčasných strojov mohli podľa Kaliňáka ísť na výmenu lietadiel.

"Tá suma ale zatiaľ nepostačuje, takže ešte budeme čakať na to, či ich trh neprinúti urobiť lepšiu ponuku. Pokiaľ ale nebude všeobecná dohoda na tejto téme, tak ju nebudeme realizovať," zopakoval.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 936
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 154
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 769
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 424
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 400
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 299
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 194
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 143
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Domov

Dobré ráno: Na Slovensku sa rozpútala vojna o lesy

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o slovenské lesy.

Domov

My sme les na internete podporilo vyše päťdesiattisíc ľudí

Šéf envirorezortu Sólymos vníma situáciu v lesoch podobne ako organizátori z My sme les.

Domov

Migračná kríza sa skončila, policajné kontroly za hranicami nie

Rakúska polícia stále náhodne kontroluje autá, ktoré prichádzajú zo Slovenska.

Domov

V utorok sa od západu oteplí, sneh vystrieda dážď

V Oravskej Lesnej pribudlo 20 cm nového snehu.