SME

Naše letectvo prezbroja Taliani, spartany kupujeme za 94 miliónov

Slovenská armáda dostane dve talianske prepravné lietadlá spartan.

Vojenskí piloti si majú prvý stroj prevziať v roku 2016.Vojenskí piloti si majú prvý stroj prevziať v roku 2016. (Zdroj: Wikimedia/CC)

BRATISLAVA. Armáda podpísala najvýznamnejší kontrakt za posledných dvadsať rokov. Od talianskeho výrobcu Alenia Aermacchi kúpi dopravné lietadla C-27j Spartan.

Dva stroje so servisom a výcvikom posádok majú podľa ministra obrany Martina Glváča stáť zhruba 94 miliónov eur.

„Ide o prvý reálny modernizačný projekt v histórii našich ozbrojených síl,“ tvrdí Glváč. Lietadlá zaplatíme v niekoľkých splátkach. Prvý kus má priletieť v roku 2016.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Viacúčelové vrtuľníky dnes potrebujeme viac než lietadlá prepravujúce náklad na dlhšie vzdialenosti,“ hodnotí nákup bývalý štátny tajomník Róbert Ondrejcsák.

SkryťVypnúť reklamu

Armáda však tvrdí, že sa nákup nedal odkladať – doterajším antonovom An-26, pamätajúcim ešte časy Československej ľudovej armády, sa totiž onedlho končí životnosť.

„Dostávame sa na úplne inú úroveň. Spartany majú o viac než polovicu dlhší dolet a výrazne väčšiu prepravnú kapacitu než antonovy,“ vraví náčelník generálneho štábu Milan Maxim.

Kliknutím zväčšíte

Nákup dlho odkadali

Lietadlá spartan vysúťažilo ministerstvo obrany už v roku 2008. Pre rozpočtové škrty však ich nákup niekoľkokrát odložili.

Slovensko napokon zaplatí podľa v stredu uzavretej zmluvy za každé z dvoch lietadiel 34,5 milióna eur.

K tomu ešte musí s výrobcom, spoločnosťou Alenia Aermacchi, uzavrieť samostatnú zmluvu na výcvik posádok a servisnú podporu za ďalších 25 miliónov.

SkryťVypnúť reklamu

„Predpokladáme, že logistická podpora bude uzavretá na päť rokov,“ spresnil minister Martin Glváč (Smer).

Cenou sa slovenský kontrakt veľmi nevymyká aktuálnym nákupom iných armád.

Napríklad Peru vlani kúpilo lietadlá spartan v prepočte za 50 miliónov eur za kus, Austrália dokonca takmer za 80 miliónov.

Je to výhodná cena?

Glváčov predchodca Ľubomír Galko (SaS) napriek tomu tvrdí, že cena mohla byť ešte nižšia.

„My sme v roku 2010 dostali ponuku od Alenie, v ktorej lietadlá vychádzali ešte o niekoľko miliónov menej. Vtedy sme ju však nemohli prijať, pretože sme nemali v rozpočte dostatok peňazí,“ hovorí Galko.

Glváčovo ministerstvo podľa neho mohlo vyjednať rovnaké podmienky. „Trh s vojenskými lietadlami vyzerá dnes rovnako ako pred štyrmi rokmi,“ dodáva Galko.

SkryťVypnúť reklamu

Glváč naopak zdôrazňuje, že cena je výhodná. Odkazuje na to, že pri pôvodnej súťaži v roku 2008 sa počítalo s cenou medzi 37 až 42 miliónmi eur za kus. „Podarilo sa nám dohodnúť zľavu,“ povedal Glváč.

Oproti roku 2008 je tu navyše podstatný rozdiel: taliansky výrobca sa vtedy zaviazal investovať peniaze v stopercentnej výške kontraktu do slovenskej ekonomiky vo forme takzvaných ofsetov. Tento typ priemyselnej spolupráce však medzitým Európska únia zakázala.

„Európske pravidlá jednoducho už ofsety neumožňujú,“ povedal Glváč.

Prečítajte si tiež: Český odborník: Slovensko nie je Malta, lietadlá potrebuje Čítajte 

Taliani verzus Španieli

Spartan nie je jediné lietadlo svojej kategórie na trhu. Jeho priamym konkurentom je španielsky dopravný stroj CASA, ktorý si kúpilo napríklad Portugalsko, Poľsko alebo Česko.

Jeho cena na trhu dosahuje dvadsať­ až dvadsaťpäť miliónov eur. Výnimkou bol len päť rokov starý kontrakt pre českú armádu, ktorá za jedno lietadlo zaplatila podobnú sumu ako Slovensko za spartany.

SkryťVypnúť reklamu

Tento nákup však ako predražený vyšetruje tamojšia protikorupčná polícia.

Lietadlo CASA sa považuje za menej výkonný stroj než taliansky spartan – má menšiu prepravnú kapacitu, kratší dolet a letí pomalšie. Výhodou je, že má lacnejšiu prevádzku.

Podľa niekoľko rokov starej štúdie českej armády je CASA úspornejšia dokonca o polovicu.

„Náklady na letovú hodinu lietadla CASA dosahujú 500 eur, zatiaľ čo letová hodina lietadla spartan vyjde na tisíc eur,“ uvádza štúdia.

Stĺpček Petra Schutza: Nepriorita

O tom, že armáda urgentne potrebuje prezbrojenie, pochybnosť nie je. Tá začína hlodať až pri otázke, či v situácii, keď sa NATO uznieslo na ukončení expedičnej éry a otáča priority na obranu vlastného teritória, sú dopravné spartany to najnutnejšie, na čo minúť 69 miliónov. A ďalších 25 na výcvik a logistiku.

SkryťVypnúť reklamu

Isteže, nie celú sumu naraz, ale postupom času, odpoveď je však aj tak jednoznačné nie.

Nákup je čudný, keďže voči vojenským výdavkom sa premiér viackrát ostro vyhranil a zrazu Glváč doťahuje transakciu, ktorá po zmene bezpečnostných koncepcií stratila punc priority.

Ak sa vrátime šesť rokov dozadu k tendru, z ktorého vylúčili dvoch ďalších uchádzačov, tak ubrániť sa podozreniu, že o nákupe nerozhodli slabiny armády vo vzduchu, ale akési iné záujmy, si vyžaduje značnú duševnú námahu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 781
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 422
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 058
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 569
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 765
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 332
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 995
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 927
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Fico s kolegami zo Smeru počas parlamentnej schôdze.

Prečo naši politici nerozumejú, keď im Rusi hovoria, že nás napadnú?


46
17. november v Bratislave.

To, že zo všetkých sviatkov zmizne práve 17. november, dokazuje, že sme neustrážili demokraciu.


Veronika Šikulová 24
Coco Gauffová vo finále Roland Garros 2025.

Gauffová zdolala Sabalenkovú v druhom grandslamovom finále.


a 1 ďalší

Trápia mnohých z nás.


7

Sportnet

Futbalisti OFK Baník Lehota pod Vtáčnikom.

Barážový zápas sa hral vo Zvolene.


Slovenská cyklistka Viktória Chladoňová.

Slovenská cyklistka je v celkovej klasifikácii v TOP 10.


Futbalisti FC Spartak Trnava.

S už bývalými zverencami sa prišli rozlúčiť aj Michal Gašparík s asistentom Mariánom Hodulíkom.


TASR
Kapitán Portugalska Cristiano Ronaldo.

Táto kapitola sa skončila. Príbeh? Ten sa stále píše, uviedol v príspevku na sociálnej sieti.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu