Bratislava 3. decembra (TASR) - Návrh štátneho rozpočtu na budúci rok podľa Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) vytvára vážne riziká pre budúcoročné hospodárenie obcí.
Podľa združenia návrh zakladá podmienky na zadlžovanie obcí a následnú diskrimináciu územnej samosprávy uplatňovaním nútenej správy v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách. "Návrh potvrdzuje oprávnenosť a opodstatnenosť doterajších požiadaviek ZMOS-u, že bez stanovenia pravidiel financovania územnej samosprávy NR SR a ich rešpektovania zo strany štátnych orgánov nie je možné v obciach uplatňovať strednodobé rozpočtovanie a realizovať presun kompetencií z orgánov štátnej správy na obce bez výrazného zníženia úrovne a kvality týchto verejných služieb a bez ich vážnych dopadov na hospodárenie obcí," píše ZMOS v stanovisku poskytnutom dnes novinárom.
Zároveň požiadalo poslancov zvýšiť navrhnutý nárast podielových daní v sume 581 milióna Sk o 364,8 milióna korún, ktoré by vytvorili podmienky na zohľadnenie nárastu výdavkov obcí na tovary a služby o 5 percent, pre uplatnenie Kolektívnej dohody pre všetkých zamestnancov obcí, vyfinancovanie a nevyhnutné výdavky na odstránenie havarijných stavov ohrozujúcich bezpečnosť a hygienické podmienky prevádzky škôl, školských a sociálnych zariadení a dopady zákonov prijatých NR SR v súvislosti s návrhom štátneho rozpočtu na rok 2003.
ZMOS rovnako žiada zvýšiť navrhnutý objem dotácií obciam. Navrhuje decentralizačnú dotáciu na financovanie kompetencií v oblasti sociálnych vecí na bežné výdavky o 20 miliónov Sk, v oblasti školstva o 800 miliónov Sk. Rovnako chce vyčleniť v štátnom rozpočte štyri milióny korún na vyriešenie úrazového poistenia žiakov centrálne prostredníctvom Ministerstva školstva SR.
V rozpočtových kapitolách krajských úradov transparentne kvantifikovať počet pracovníkov a minimálny objem finančných prostriedkov určených na úhradu mzdových záležitostí zamestnancov škôl a školských zariadení, za ktorých pracovnoprávne vzťahy sú od roku 2003 zodpovedné obce.
ZMOS chce zmeniť navrhnutú metodiku rozpočtovania výdavkov na presúvané kompetencie k 1. januáru 2003 alebo v rámci rozpočtových krajských úradov v návrhu štátneho rozpočtu transparentne kvantifikovať východiskový počet funkčných miest a objem finančných prostriedkov na výkon tých kompetencií, ktoré sa na obce prenesú k 1. januáru budúceho roka, vrátane prierezových pracovníkov spojených s výkonom týchto kompetencií. Rovnako chce vyčleniť v rozpočte účelové zdroje na realizovanie dlhodobého programu vlády SR zameraného na postupné odstraňovanie modernizačných dlhov štátu na majetku delimitovanom na územnú správu pri presune kompetencií.