BRATISLAVA. Keď v novembri 1989 stál na prvom mítingu na námestí v Bratislave, uvedomil si, že na tribúne za rečníkmi je prázdno.
Povedal si, že by to chcelo nejaké logo. Tak grafický dizajnér Karol Rosmány za jedno popoludnie vymyslel niekoľko návrhov, ktoré predstavil ľuďom z koordinačného centra. Vyhralo nahrubo naskicované „véčko“.
Rosmány hovorí, že logo Verejnosti proti násiliu vtedy vytvoril, pretože cítil, že „odpor, ktorý ľudia prejavili proti režimu, dosiahol vrchol“.
Idea revolúcie
Po dvadsiatich piatich rokoch prišiel s novým odkazom pre slušných ľudí tejto krajiny. Logo aktualizoval.
Véčko vystriedala rímska dvadsaťpäťka, ku ktorej pribudlo heslo „Verejnosť proti svinstvu“. Javí sa mu totiž, že „opäť dozrel čas, aby verejnosť ostro a zásadne odmietla aroganciu, moc a lož, ústup od demokratických hodnôt, tuposť a stratu slušnosti, ktoré dnes riadia tento štát“.
Jeho „véčko“ sa stalo jedným zo symbolov Nežnej revolúcie. Vtedy ho odobril člen koordinačného centra, výtvarník Miroslav Cipár, ktorý bol aj dlhé roky považovaný za autora loga.
„Stále musím mnohým vysvetľovať, že ja som ho nevymyslel, ale len vyberal,“ hovorí Cipár.
Sám je autorom množstva log. Hovorí, však, že v novembri '89 mal toľko iných povinností, že to „revolučné“ vymyslel niekto iný.
Rosmány podľa neho presne vystihol ideu revolúcie. „Je to šikovný dizajnér, tak som nemal problém to akceptovať,“ povedal Cipár.
Ako dopadne?
Dnes si už kvalitou nového Rosmányho návrhu nie je taký istý. „Nemám rád silné slová,“ hovorí Cipár, ktorému príde aktualizované logo príliš všeobecné.
Samotný autor Rosmány si nie je istý, či nový návrh bude rovnako populárny ako pôvodné „véčko“. Reakcie na Facebooku však zatiaľ sľubujú popularitu.

Beata
Balogová
