Podľa riaditeľky aliancie Zuzany Wienk je zákon obmedzujúci strany vo výdavkoch na reklamu v čase predvolebnej kampane nekoncepčný a zlý. „Vôbec nevieme, čo do toho limitu 12 miliónov korún spadá, ani v akej cene sa majú tieto výdavky vykazovať. Kontrola je nerealizovateľná a bezzubá,“ povedala Wienk.
Podľa právnika Ernesta Valka, ktorý pomáhal aliancii s právnymi výkladmi, „takáto úprava zákona je zbytočná a ako taká by mala byť zrušená“.
Aj podľa Daniely Zemanovičovej z Transparency International Slovensko zákon umožňuje len formálnu kontrolu.
Výdavky museli strany nahlásiť ministerstvu financií. Podľa týchto údajov strany minuli spolu približne 85 miliónov korún v čase oficiálnej kampane. Hovorca ministerstva Karol Zimmer pred časom odmietol vyčísliť výdavky strán s tým, že ministerstvo ich zverejní po zhodnotení. Zemanovičová tvrdí, že ministerstvo na takú kontrolu nemá kapacity.
Kým SMK a KDH nahlásili všetky výdavky za celú predvolebnú kampaň, ostatné strany do limitu započítali iba mediálny priestor, ktorý nakúpili.
Povinnosť nahlásiť údaje o tom, koľko jednotlivé strany nezaplatili, mali aj spoločnosti, ktoré poskytli reklamný priestor politickým stranám. Ako zistila aliancia, až 14 z nich si svoju povinnosť nesplnilo, a to napriek tomu, že im za to hrozí pokuta milión korún. (hr)