SME

Kiska vníma problémy starej letky: Všade vzbudzuje pozornosť

Staré lietadlá vládnej letky sú poruchové. Z ponúk na obnovu sa Robertovi Kaliňákovi pozdáva švajčiarsky Airbus A319.

Andrej Kiska.Andrej Kiska. (Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Prezident Andrej Kiska vníma informácie o poruchovosti a efektívnosti využívania súčasných lietadiel vládnej letky.

Ako poznamenal, stroje majú v priemere 30 rokov, takže ešte vozili bývalého prezidenta Gustáva Husáka a predstaviteľov vtedajšieho režimu.

"Oba typy lietadiel sa už dnes vo svete veľmi nepoužívajú, vzbudzujú pozornosť pri prílete na každé letisko," podotkol šéf komunikačného odboru Kancelárie prezidenta Roman Krpelan.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa hlavy štátu obnova vládnej letky musí byť súčasťou širšej politickej dohody, ale nie politikárčenia, s ohľadom na bezpečnosť posádky a pasažierov lietadiel.

SkryťVypnúť reklamu

Tučko a Jakovlev

V letke ministerstva vnútra sa nachádzajú dva ruské stroje Tu-154 M (hovorovo Tučko). Ani jedno z nich momentálne nelieta.

Jedno už roky stojí na ploche letiska v Bratislave a čaká na generálnu opravu.

Druhé je nefunkčné od októbra po návrate prezidenta z jeho zahraničnej pracovnej cesty v Spojených štátoch. S jeho opravou Rusko nezačne skôr ako v januári.

Tupolevy majú 25 a 16 rokov.

Vo vládnej letke ministerstva sú ešte dve dopravné lietadlá Jakovlev Jak-40 ruskej výroby. Tie majú 35 a 40 rokov. Aj u nich sa objavujú technické poruchy.

Čaká sa na ponuky

Ministerstvo vnútra eviduje minimálne štyri ponuky zo zahraničia na obnovu lietadiel. Podľa šéfa rezortu Roberta Kaliňáka by mali prísť aj ďalšie.

Po zosumarizovaní sa Kaliňák chystá vystúpiť so zhrňujúcou správou pred poslancami parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť.

SkryťVypnúť reklamu

"Čakáme ešte nejaké dve z ďalších krajín, potom by sme to globálne predstavili výboru a pokúsili sa nájsť spoločne riešenie," avizoval v rozhovore pre TASR.

Taliansko dáva k dispozícii jeden Airbus s dlhým doletom a jeden menší Falcon. Airbus má približne 13 rokov a Falcon je o niečo starší.

Rakúsky súkromný prepravca ponúka Slovensku dva Fokkery s tým, že by si s istým doplatkom zobral naše dva Jaky. Doplatok sa pohybuje niekde na úrovni 7 miliónov eur.

S ďalšou ponukou prišli USA.

Širšia zhoda?

Kaliňákovi sa pozdáva ponuka zo Švajčiarska. Ide o Airbus A319 s flexibilným interiérom.

"Je to lietajúca nemocnica, dá sa použiť na prepravu vojakov do misií, ale aj na prepravu na dlhšie vzdialenosti na zaoceánske lety. Je to veľmi slušné lietadlo a má málo nalietané," priblížil.

SkryťVypnúť reklamu

Poukázal na to, že Česká republika zaplatí za takéto lietadlo zhruba 95 miliónov s výbavou, Švajčiari predajú SR 1,5 ročný stroj za približne 27 miliónov eur.

"Ale je to investícia, ktorá presahuje súčasné volebné obdobie. Predpokladám, že ak nedôjde k jednoznačnej dohode v rámci celého politického spektra, tak bude musieť tú tému riešiť nové vedenie ministerstva vnútra," uviedol Kaliňák.

Pripomenul, že letka zabezpečuje viacero úloh, pričom lety ústavných činiteľov tvoria iba 25 percent z prepravy.

"Ústavní činitelia si dokážu zariadiť svoju prepravu rôznymi spôsobmi. Čo je pre nás podstatné, to sú rýchle reakcie pre záchranu našich občanov," podčiarkol s tým, že "špeciálmi" sa preváža tiež materiálna humanitárna pomoc a zabezpečujú lety, ktoré súvisia s niektorými trestnými stíhaniami alebo s ochrannými programami, ktoré Slovensko poskytuje.

Andrej Kiska

Bývalý prezident Andrej Kiska na súde.

Kiska bol odsúdený za daňový podvod.


SITA 50
Prezident Andrej Kiska, logo Finančnej správy Slovenskej republiky a firma Budamar.

Nadácia odhalila, že jednu z najväčších firiem vlastnili jedni z najbohatších Slovákov.


a 1 ďalší 126
Súvisiace témy: Robert Kaliňák
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 858
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 079
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 070
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 503
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 3 653
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 745
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 493
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 278
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu