SME
Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Bilbordy budú sto metrov od dôležitých ciest

Vonkajšia reklama je nového roka regulovaná. Do dvoch rokov musia zmiznúť viaceré bilbordy.

Bilbordy.Bilbordy.(Zdroj: TASR)

Vonkajšia reklama je od nového roka regulovaná. Do dvoch rokov musia zmiznúť viaceré bilbordy.

BRATISLAVA. Slovensko bude menej zaplavené reklamnými bilbordmi. Postarať sa o to má novela stavebného zákona, ktorá prináša reguláciu v oblasti vonkajšej reklamy. V piatok vstúpila do platnosti.

Zmeny v parlamente presadili poslanci Igor Choma a Renáta Zmajkovičová (obaja Smer). Majú za cieľ zmierniť vizuálny smog z nadmerného počtu reklamných zariadení, ktoré zaťažujú životné prostredie. Svoje dni majú mať zrátané bilbordy postavené načierno.

Článok pokračuje pod video reklamou

Sociálni demokrati prekvalifikovali bilbordy z reklamného zariadenia na reklamnú stavbu spadajúcu pod stavený zákon. Takýmito stavbami sa stali aj reklamy, ktoré nie sú pevne spojené so zemou. Tým sa dosiaľ ich majitelia snažili obchádzať stavebný zákon.

Novela vytvorila bezpečnostné stometrové pásmo mimo obcí a miest, pri diaľniciach, cestách pre motorové vozidlá a cestách I. triedy, ktoré sú medzinárodným ťahom. Bilbordy, ktoré stoja v ich blízkosti, musia zmiznúť do dvoch rokov, teda do 1. januára 2017.

Dodatočné povolenia sa zrušili

Celkovo sa sprísňuje regulácia povoľovania vonkajšej reklamy. Za čierne stavby sa budú ukladať pokuty pevnými sumami. Majú sa tým odstrániť viaceré prieťahy vo vymáhaní pokút v odvolacom konaní.

Zrušila sa tiež možnosť dodatočného povolenia stavby. Tým sa má odstrániť špekulatívna čierna výstavba.

Na odstraňovaní a likvidácii nelegálnej vonkajšej reklamy sa už môžu podieľať aj združenia zástupcov vlastníkov reklamných stavieb. Novela zaviedla dve skrátené konania o odstránení nedovolenej reklamnej stavby pre vlastníka či správu pozemku.

Poplatky za reklamné plochy odteraz závisia od ich veľkosti, pričom sa vytvorili tri kategórie. Stavby s reklamnou plochou do troch štvorcových metrov (m2), od troch do 20 m2 a stavby s najväčšou plochou nad 20 m2.

Niektoré reklamy nebudú potrebovať povolenie

Nie všetky reklamy budú potrebovať stavebné povolenie. Povinnosť sa nemá týkať reklám umiestnených na stĺpoch verejného osvetlenia a na stĺpoch trolejového vedenia, ak nezasiahnu do prejazdného profilu pozemnej komunikácie.

Reguláciu vonkajšej reklamy sa Zmajkovičová pokúšala presadiť už v roku 2012 cez novelu zákona o pozemných komunikáciách. Pre chýbajúcu podporu ju napokon stiahla.

Navrhovala, že bilbordy nebudú môcť stáť pri ceste mimo mesta bližšie ako 250 metrov a v meste bližšie ako 80 metrov, čo malo zvýšiť bezpečnosť premávky a zabrániť devastácii okolia vonkajšou reklamou.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  2. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  3. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 672
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 035
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 798
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 840
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 860
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 465
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 421
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 377
  9. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 8 476
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 172

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Slovensko už počúva Gorilu

Haščák sa pokúšal riadiť štát bez toho, aby ho tým poveril čo i len jeden volič.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
V údajnom spise Gorila sa píše, že Fico požiadal o kolu.
CYNICKÁ OBLUDA

Marketingový génius Haščák

Ktohovie, koľkým ľuďom by sa chcelo počúvať 39 hodín tárania nejakého zbohatlíckeho sedláka, keby on sám nezainvestoval do reklamy.

Neprehliadnite tiež

Reportáž

Smrad, hriechy zodpovedných a klietka hanby. Levočanov týra zápach i nezáujem

Na námestí protestovali proti smradu. Kulisou im bol práve tento intenzívny zápach.

Levočania pochodovali aj s hriechmi zodpovedných, ktoré ich trýznia.

Zvuková nahrávka Gorily: Malchárek a Haščák o hovoria o províziách za privatizáciu

Jirko Malchárek je jedným z hlavných aktérov kauzy Gorila.

Ako Matovič narušil tlačovku Smeru (fotogaléria)

Líder OĽaNO sa dostal do konfliktu s Blanárom.

Igor Matovič ukazuje transparent počas tlačovej konferencie Smeru.