
Grafika
Pre voľby do orgánov samosprávy obcí je, na rozdiel od parlamentných volieb, typické dôležité postavenie miestnej volebnej komisie. Je to základný volebný orgán pri voľbách starostu a poslancov. Táto komisia preskúmava kandidačné listiny a rozhoduje o registrácii kandidátov, vyhotovuje zápisnicu o výsledkoch volieb a vydáva zvoleným kandidátom osvedčenie o zvolení. Tvoria ju zástupcovia kandidujúcich politických strán a hnutí v obci. Každý subjekt oznamuje starostovi jedného člena a jedného náhradníka.
Komisia musí mať najmenej päť členov. Tento počet sa však nemusí podariť delegovaním politickými stranami alebo hnutiami naplniť.
V prvom rade, možnosť delegovať zástupcu do miestnej volebnej komisie nemá tá strana, ktorá sa zúčastňuje len na voľbách starostu a nepodáva kandidačnú listinu pre voľby poslancov. Povinnosť delegovať člena a náhradníka do miestnej volebnej komisie zároveň nie je vynútiteľná, a teda politická strana nemusí delegovať nikoho. Môže to mať aj objektívnu príčinu – napríklad ak všetci členovia strany v obci kandidujú a strana sa nechce dať v komisii zastúpiť nečlenom. Nakoniec môže nastať aj situácia, že v obci podá kandidačné listiny menej politických subjektov ako päť.
A tu dáva zákon starostovi obce oprávnenie vymenovať zostávajúcich členov. Má možnosť vybrať občanov obce spĺňajúcich podmienky aktívneho volebného práva. Okrem týchto podmienok ho však zákon nijako v jeho výbere neobmedzuje a ani neusmerňuje.
V mnohých prípadoch je starosta aj jedným z kandidátov. Kandidačné listiny pre voľbu starostu obce sa podávajú zapisovateľovi miestnej volebnej komisie, komisia tieto listiny preskúmava a následne rozhoduje o zaregistrovaní, resp. nezaregistrovaní kandidáta. Zapisovateľom je spravidla zamestnanec obce, ale v každom prípade vymenovaný starostom obce.
Ak sa nenaplní zákonom stanovený počet členov komisie, znamená to, že starosta si ju môže doplniť napríklad členmi svojej politickej strany, svojimi kamarátmi a príbuznými alebo zamestnancami obce, voči ktorým vystupuje v pracovno-právnych vzťahoch ako štatutárny orgán obce. V každom prípade týmto získava výhodu oproti ostatným kandidátom, pretože má od začiatku proces volieb starostu, ale nakoniec aj poslancov „pod palcom“.
Bolo by vhodné zmeniť príslušné ustanovenie zákona o voľbách do orgánov samosprávy obcí tak, aby limitoval starostu pri jeho rozhodovaní o dopĺňaní miestnej volebnej komisie. Vhodné by bolo stanoviť podmienku nečlenstva v politickej strane, respektíve vylúčiť príbuzenský vzťah a postavenie blízkej osoby podľa paragrafu 116 Občianskeho zákonníka. A takisto zvážiť zákaz dopĺňať miestnu volebnú komisiu zo zamestnancov obce.
Autor: BORIS BALOG(Autor je členom Ústrednej volebnej komisie)

Beata
Balogová
