SME

Slovenské cesty sú stále nebezpečné. Pozrite si mapu rizika

Slovenské cesty sú stále nebezpečné. Pozrite si mapu rizika

Nehôd je štatisticky menej. Tri štvrtiny ciest nespĺňajú európsky štandard, tretina mala najhoršie hodnotenie.

[content type="longread-pos" pos="full"]

Nehôd je štatisticky menej. Tri štvrtiny ciest však nespĺňajú
európsky štandard, tretina mala najhoršie hodnotenie.

[/content]

[content type="img" render-type="pressphoto" title="" src="http://i.sme.sk/cdata/8/75/7576268/a.jpg" longread-pos="full"]Foto: SME - Ján Krošlák[/content]

[/content]

Len málo ciest 1. triedy má bezpečnostné vybavenie západoeurópskeho štandardu. Až 75 percent z nich kritériá vyspelej Európy nespĺňa. Diaľnice sú na tom lepšie.

Vlani na cestách zahynulo o 35 osôb viac ako rok predtým, spolu 258 ľudí. Aj keď za posledné tri roky na Slovensku výrazne klesal počet úmrtí pri dopravných nehodách. Najmä po zmene zákona o cestnej premávke, sprísneným postihom za porušenie predpisov, vďaka posilneniu kontroly i šrotovnému, ktoré z ciest stiahlo viac ako 40-tisíc starých vozidiel.

Riskantné cesty

[content type="longread-pos" pos="left"]

Projekt Sensor

Vyhodnocuje bezpečnosť ciest podľa toho, aký má cesta potenciál ochrániť účastníkov závažnej dopravnej nehody. Na Slovensku sa monitorovalo 2480 kilometrov ciest, z toho 1225 km ciest I. triedy a 630 km diaľnic a rýchlostných ciest (obojsmerne). Odborníci hodnotili vyše 50 cestnobezpečnostných atribútov v stometrových intervaloch. Projekt je súčasťou štúdie, do ktorej je zapojených 14 krajín juhovýchodnej Európy.

[/content]

Ďalšou možnosťou, ako znížiť počet nehôd s ťažkými následkami, je zvýšiť bezpečnosť cestnej infraštruktúry. Stav ciest z hľadiska bezpečnosti monitoroval a vyhodnocoval európsky projekt SENSOR.

Výsledkom je, že viac ako štvrtina posudzovaných ciest na Slovensku získala najnižšie možné hodnotenie. Ak sa na takejto ceste stanete účastníkom závažnej dopravnej nehody, veľmi pravdepodobne zomriete alebo zmrzačíte seba aj spolujazdcov.

Najbezpečnejší je pre pasažierov motorových vozidiel len krátky úsek D2 v Bratislave, teda len dve percentá sledovanej cestnej siete. Osem percent bolo hodnotených štyrmi hviezdičkami a 38 percent tromi - takéto cesty možno považovať za akceptovateľné z hľadiska európskeho bezpečnostného štandardu.

Diaľnice sú teda bezpečnejšie, avšak cesty I. triedy, ktorých charakter sa u nás pohybuje v rozmedzí od širokých, kvalitných a bezpečných ciest až po nebezpečné úzke protismerné jednopruhy, dopadli v hodnotení zle.

Až 75 percent z nich z bezpečnostného hľadiska nevyhovuje, pričom monitorované boli iba tie jednotky, ktoré sú súčasťou medzinárodných koridorov TEN-T.

Bezpečnostné prvky by zachránili tisíce

Dostupným riešením podľa projektu SENSOR je zaviesť bezpečnostné prvky – zvodidlá, najmä na spolujazdcovej strane, akustické vodorovné dopravné značenie, rozšíriť krajnice, opraviť povrchy vozovky a oddeliť chodcov a cyklistov od ostatnej dopravy.

Výrazne by pomohla aj úprava nevyhovujúcich priechodov pre chodcov a zníženie rizika čelných zrážok prostredníctvom stredových zvodidiel aj na smerovo nedelených komunikáciách.

Takéto opatrenia by mohli predísť v časovom horizonte 20 rokov až 7500 úmrtiam a ťažkým zraneniam. To všetko pri odhadovaných nákladoch približne 178 miliónov eur.

Kliknite pre zväčšenie infografiky

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]


Západné Slovensko

R1 vyriešila problém medzi Nitrou a Zlatými Moravcami

[content type="longread-pos" pos="left"]

Nehodovosť

Bratislavský kraj

Trnavský kraj

Trenčiansky kraj

Nitriansky kraj

[/content]

Na západnom Slovensku sa meral bezpečnostný potenciál 767 km ciest. Viac ako 60 percent z nich je pod limitom európskeho bezpečnostného štandardu.

Najnebezpečnejšie úseky má cesta medzi Trnavou a Zlatými Moravcami a úsek medzi Trenčínom a Bytčou. Naopak, najlepšie v hodnotení dopadli cesty v Bratislave a na okolí, dokonca sedemkilometrový úsek diaľnice v Bratislave dosiahol až päť hviezdičiek.

V ostatných krajoch dosiahlo najvyšší rating len niekoľko málo stometrových úsekov.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Čítajte ďalej

Čo keď sa už nebude dať odísť?

Teórie fyziky predpovedajú, že vesmír je prázdny preto, lebo niečo vždy zabráni populácii pred útekom z planéty.

Sochy na Veľkonočnom ostrove.

Fiľo: Ešte som nesponzoroval žiadnu politickú stranu

Milan Fiľo otvorené rozhovory nezvykne poskytovať.

Milan Fiľo.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší.

Na archívnych snímkach zo 70. a 80. rokov minulého storočia závlahový systém, ktorý sa v obmedzenom režime používa dodnes.
Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop