SME

Kiska bol nevedomky aj v reklame Aliancie

Aliancia za rodinu použila bez vedomia prezidenta Andreja Kisku jeho fotografiu vo svojej kampani.

(Zdroj: SME)

BRATISLAVA. Aliancia za rodinu použila v kampani pred referendom tvár prezidenta Andreja Kisku, hoci nemala jeho súhlas a ako ústavný činiteľ by nemal vystupovať v reklame. „Prezidentova fotografia bola použitá bez jeho vedomia,“ povedal Sme hovorca prezidenta Roman Krpelan.

Prezident by podľa právnika mohol Alianciu zažalovať. „Ak na to pán prezident nedal súhlas, môže chrániť svoje práva podľa Občianskeho zákonníka, žiadať nápravu alebo dať satisfakčnú žalobu,“ povedal právnik Pavel Nechala.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Krpelan odmietol potvrdiť, či požiadali Alianciu o stiahnutie reklamy, ktorá sa už niekoľko dní na internete neobjavuje. „Prezident pri vyhlásení referenda povedal, že až do jeho skončenia sa nebude k tejto téme vyjadrovať,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

V reklame nesmú vystupovať

Reklama Aliancie okrem tváre prezidenta použila aj jeho vyhlásenie, že referende bude hlasovať, na prvé dve otázky - o manželstve a adopciách, povie áno.

Podľa politológa Grigorija Mesežnikova by zneužitie prezidenta v kampani malo byť poučením, aby viac zvažoval slová.

„Keď svoj postoj zverejnil, musel počítať tým, že ho aktéri referenda využijú. Mal by byť tak, ako každý iný politik, opatrný pri svojich výrokoch. Môžu byť totiž využité spôsobom, ktorý sa im nemusí páčiť,“ uviedol Mesežnikov.

Sporné je, či by Kiska mohol ponúknuť svoje meno na kampaň, ak by chcel. Politici totiž v reklame byť nemôžu. Pavel Nechala však upozornil, že zákon nie je presný a jeho zámerom bolo skôr zamedzenie propagácie tovarov a služieb verejnými činiteľmi.

SkryťVypnúť reklamu

„Ústavný zákon dáva práva a povinnosti verejným funkcionárom a zakazuje im niektoré činnosti. Jednou z nich je aj vystupovanie v reklame. Ale je už dlhodobá debata o tom, čo sa myslí pod touto reklamou,“ povedal.

Mikloš propagoval cestovku

Jasnejšie to bolo v prípade poslanca Ivana Mikloša, ktorý pred štyrmi rokmi robil reklamu cestovnej kancelárii. Hrozilo mu, že príde o ročný plat, parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií ho napokon nepotrestal.

Keďže reklama pred referendom nie je zameraná na propagáciu produktu alebo firmy, mohol by sa na nej, podľa Nechalu, prezident podieľať. „Takáto diskusia tu už bola, či sa napríklad môžu politici zúčastňovať na podujatiach súkromných subjektov, ako sú plesy a podobne,“ pripomenul.

Prax zatiaľ precedens, na ktorý by sa dalo odvolať, nepriniesla. Parlamentný výbor, ktorý na dodržiavanie ústavného zákona o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcie verejných funkcionárov dohliada, neprijal uznesenie ani v prípade Ivana Mikloša, ktorý sa objavil v propagačnom letáku súkromnej firmy.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 318
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 217
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 943
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 597
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 271
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 380
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 027
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 692
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu