BRATISLAVA. Dopravcovia prevádzkujúci mestskú hromadnú dopravu (MHD) sa snažia modernizovať – zavádzajú nízkopodlažné vozidlá, ekologické, s klimatizáciou, wifi a inými zlepšeniami.
Okrem komfortu v cestovaní sa samosprávy snažia motivovať obyvateľov na využívanie MHD tak, že zvýhodňujú pravidelných cestujúcich.
Náklady za výkony vo verejnom záujme však rastú, mestá siahajú po úprave cestovného či k redukcii liniek.
Kde sa jazdí najdrahšie
- Bratislava 0,90 €
- Banská Bystrica 0,70 €
- Martin 0,70 €
- Nitra 0,70 €
- Poprad 0,70 €
- Trnava 0,70 €
- Považská Bystrica 0,66 €
- Žilina 0.65 €
- Čadca 0,60 €
- Košice 0,60 €
- Trenčín 0,60 €
- Zvolen 0,60 €
- Ružomberok 0,55 €
- Bardejov 0,50 €
- Kysucké N. Mesto 0,50 €
- Liptovský Mikuláš 0,50 €
- Lučenec 0,50 €
- Prešov 0,50 €
- Spišská Nová Ves 0,50 €
- Michalovce 0,40 €
- Stará Ľubovňa 0,40 €
- Šaľa 0,40 €
- Nové Zámky 0,50 €
Porovnali sme cestovné vo viacerých mestách. Pri rôznosti taríf a typov cestovných lístkov sme si ako kritérium určili základné cestovné za 30 minút jazdy. Z takéhoto porovnania vyšla ako najdrahšia MHD v Bratislave. Z krajských miest v Nitre, Trnave či v Banskej Bystrici. S dopravnýmí kartami je to inak.
„Napríklad Trnava aj Nitra majú cenu jednorazového lístka rovnakú, 0,70 €, ale v prípade platby kartou Trnavčan zaplatí 0,45 € a obyvateľ Nitry 0,50 €. Na druhej strane má Nitran možnosť kúpiť si mesačný predplatný lístok a ušetriť viac, na rozdiel od Trnavy, kde predplatné lístky nie sú,“ upozorňuje Vladimír Šimko zo spoločnosti Arriva Nitra.
Čím sa vozíme
Električkami sa možno odviezť len v Bratislave a Košiciach. V hlavnom meste budú električky tvoriť nosný systém MHD. Naplno sa to prejaví po vybudovaní trate do Petržalky a po oprave tratí. V Košiciach električky zaisťujú spojenie na sídliská a do U. S. Steel.
Kúpu nových električiek a modernizáciu tratí umožňujú peniaze z eurofondov, ktoré mali pôvodne ísť na zrušený projekt bratislavskej podzemnej železnice.
Žilina, Prešov a Banská Bystrica majú kľúčovú trolejbusovú sieť. Inde tvoria MHD autobusy.
Západné Slovensko
Dopravný systém mešká
BRATISLAVA. Dopravný podnik Bratislava prevádzkuje trolejbusovú, autobusovú a električkovú dopravu v hlavnom meste. Bežné výdavky mesta na dopravu presahujú 60 miliónov eur. V prevádzke je viac než 850 vozidiel.
Hlavné mesto má viac automobilov na tisíc obyvateľov ako Viedeň. Samospráva sa preto snaží podporovať hromadnú dopravu. Nové vozidlá sú klimatizované a monitorované kamerami, časť je vybavená wi–fi.