BRATISLAVA. Konštrukcia Starého mosta v Bratislave zmizla v máji, keď rozobrali aj jej posledné časti. Zostali len piliere. Pôvodne ju mali odstrániť ešte v marci, potom v apríli.
Ku koncu volebného obdobia bývalého primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru) práce stagnovali, nad Dunajom sa nič nedialo.
Šéf firmy Eurovia Róbert Šinály pred rokom argumentoval, že konštrukcia bola oveľa viac poškodená a hrdzavá, ako predpokladali. Ohlasoval, že do dna zatlčú oceľové steny, ktoré odklonia vodu, aby sa v priestore pilierov dalo pracovať.
Dva zbúrané piliere má nahradiť jeden nový, aby sa rozšírila plavebná trasa. Ďalší z pilierov majú zrekonštruovať a umelecko-remeselne obnoviť.
Pohli sa
10
týždňov je najnovšie meškanie výstavby mosta.
Dokončenie pritom dvakrát posúvali.
Hlavná dopravná inžinierka mesta Tatiana Kratochvílová hovorí, že práce na moste sa už hýbu. „Napriek všetkým komplikáciám môžem s radosťou povedať, že napredujeme.“
Vysunuli prvú časť mostnej konštrukcie. Ďalšie časti zvárajú a pokračuje ich výroba. Doteraz vyrobili 28 percent z celkovej hmotnosti konštrukcie. Nalodili sa i špecialisti, ktorí robia prípravné práce na založenie nového piliera.
Oceľovú konštrukciu zvárajú v rozšírenej montovni, pracujú nonstop.
Najbližšie vysunú už 30 metrov oceľovej konštrukcie mosta, namiesto pôvodne plánovaných 15, tvrdí Kratochvílová. Pre bezpečnosť uzavreli cyklotrasu pod Starým mostom, cyklistov odklonili na Einsteinovu a žiadajú ich o trpezlivosť.
Pokračujú aj na pevnine
Práce na petržalskej strane idú podľa Kratochvílovej tiež podľa plánu, 70 percent násypov už urobili.
Od konca marca uzavrú asi na sedem týždňov Bosákovu ulicu pre výstavbu električkovej trate. Termín výluky a trasu obchádzky ešte spresnia. Postupne odstránia aj skládku zeminy, časť poslúži na úpravu obratiska.
Na Šafárikovom námestí už vyriešili problém s prípravou výstavby kolektora. V marci urobia bypass vodovodu, priľahlé budovy preto načas odstavia od vody. Na Štúrovej pokračuje prekládka inžinierskych sietí, stavajú základy stožiarov.
Projekt sa viackrát nekoordinovane menil, čo vplývalo na tempo prác, tvrdí Kratochvílová. „Bývalé vedenie mesta pôvodne stavalo obratisko pre jednosmerné električky, potom nakúpilo obojsmerné električky, čo znamená, že pôvodné obratisko sa musí prerábať,“ dala príklad. Práce sa v tomto prípade predražia asi o 140tisíc eur.
Dostavať most a upraviť Štúrovu musí mesto do konca roka, inak príde o 63 miliónov eur z eurofondov. Len od septembra výstavba nabrala meškanie vyše desať týždňov.

Beata
Balogová
