BRATISLAVA. Čo je tieň a čo svetlo? Vymýšľa si spisovateľ príbehy v knižkách alebo sú všetky pravdivé? Aj takéto otázky by mohli klásť škôlkari svojim učiteľkám v tohtoročnom septembri.
Vynovený štátny vzdelávací program pre materské školy je postavený na prirodzenej zvedavosti detí. Pracovnú verziu ministerstvo predstavilo v decembri, odvtedy je aj na jeho stránke. Zatiaľ chýba konečná verzia a podpis ministra školstva za Smer Juraja Draxlera.
Sekcia materských škôl pri Slovenskej komore učiteľov má dojem, že Draxler to s novou koncepciou nemyslí celkom vážne. Andrea Benková povedala, že podobná situácia bola aj v roku 2008, ani vtedy škôlky neboli na zmeny vo vzdelávacom programe dostatočne pripravené.
Preškolenie do konca júna
Čo sa naučia
budú sa hrať napríklad s pôdou, skúšať rôzne nástroje, na rôznych druhoch materiálov sa naučia všímať si ich odlišnosti,
deti budú formulovať predpoklady, budú vedené aj k tomu, aby premýšľali či sa nemýlili, či uhádli.
Čo zatiaľ chýba:
metodické materiály k výučbe podľa nového programu,školenia učiteliek.
Tri mesiace na finalizáciu programu sa ministerstvu vôbec nezdá veľa.
„Minister by mal v pondelok 9. marca podpísať štátny vzdelávací program pre materské školy,“ odkázal v piatok Martin Dorčák z ministerstva.
Ministerstvo v stanovisku tvrdí, že ide o veľmi dôležitý dokument, ktorý bude ovplyvňovať celé predprimárne vzdelávanie z hľadiska obsahu aj spôsobu realizácie.
„Jeho finalizácia si vyžadovala nielen zvýšenú pozornosť, ale aj dostatok času.“
Učiteľky musia prejsť školením. „Mali by byť preškolené do konca júna. Časový harmonogram bude teda riadne napätý,“ povedala Benková.
Z niektorých materských škôl sa ozývajú hlasy, že škôlka sa od septembra začne viac podobať na školu.
Zmysluplná práca
„Program vôbec nepredpokladá, že deti budú vyučované klasickým školským spôsobom, v tomto sa nijako nechce meniť ani zabehaná práca učiteliek,“ oponuje profesor Branislav Pupala, ktorý s Ondrejom Kaščákom viedol v Štátnom pedagogickom ústave tím, ktorý pripravil nový vzdelávací program.
Hovorí, že chcú, aby učiteľky nezaťažovali byrokratické úkony v podobe prehnaného dôrazu na „správnu formuláciu cieľov vzdelávania“ a aby sa sústredili na zmysluplnú prácu s deťmi.

Beata
Balogová
