BRATISLAVA. Verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová reagovala na návrh splnomocnenca vlády pre rómske komunity prezentovaný pred týždňom na konferencii Vzdelávanie – kľúč k integrácii.
Zmyslom návrhu je zavedenie povinného absolvovania škôlky pre rómske deti. Z pohľadu Polláka by opatrenie mohlo vyriešiť súčasnú situáciu, kedy títo žiaci často zlyhávajú v prvých ročníkoch základnej školy.
Tlak zákona alebo mäkký prístup
"Ja som skôr zato, aby bolo predškolské vzdelávanie bezplatné a vykonávané tak, aby bolo pre rodičov atraktívne doniesť dieťa do materskej školy a nechať ho tam vzdelávať. Teda nie nútiť ich zákonom, ale privádzať ich k tomu dobrým fungovaním materských škôl," uviedla Jana Dubovcová.
Ján Hero z Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity podporil názor svojho šéfa.
"Podľa nášho názoru je potrebné nájsť legislatívnu formu a na legislatívnej úrovni prijať zodpovedný krok, ktorý bude v prospech detí riešiť prípady, keď zo strany rodičov prichádza k nezodpovednému rozhodovaniu."
Systém nie je pripravený
Branislav Pupala z Katedry školskej pedagogiky Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity uviedol, že uvažovanie o zavedení povinnej predškolskej prípravy nie je dobrým vyústením.
"Systém predprimárneho vzdelávania nie je v súčasnosti v takom stave, aby bolo možné zaviesť povinnú dochádzku bez toho, že tento krok vyvolá pomerne veľkú vlnu odporu," uviedol Pupala.
Upozornil tiež na to, že nemožno hovoriť iba o predprimárnom vzdelávaní, ale hlavne o koordinovaných aktivitách, ktoré slúžia zlepšeniu starostlivosti o deti v ranom veku.
Je to reálne?
Ministerstvo školstva sa na zasadnutí expertov nezúčastnilo.
Dubovcová uviedla, že hlavnou prioritou je zistiť dostupnosť ku vzdelávaniu v predškolskom veku u rómskych detí. Vo všeobecnosti sa podľa nej treba pozrieť na to, akým spôsobom sú škôlky pripravené na prijímanie detí a ako sa rozhodujú o prijatí a neprijatí detí do zariadení.
V ďalšom sa diskutovalo o stratégii SR pre integráciu Rómov do spoločnosti do roku 2020 alebo dôvodoch, prečo v marginalizovaných rómskych komunitách vyrastá po roku 1989 už tretia generácia ľudí bez šance zamestnať sa.
Romano Kher
Organizátor podujatia občianske združenie Romano Kher - Rómsky dom sa snaží o lepšiu informovanosť o Rómoch, posilnenie identity rómskej menšiny, zlepšenie jej vzdelanostnej úrovne a spolunažívania s majoritnou spoločnosťou.
Na svojej webovej stránke k okrúhlemu stolu uvádza, že potreba predprimárneho vzdelávania pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia je nespochybniteľná.
"Deti z málo podnetného a chudobného prostredia prichádzajú do základnej školy nepripravené: Nemajú dostatočne rozvinutú motoriku, chýbajú im hygienické návyky, neovládajú vyučovací jazyk. Už roky o tom hovoria pedagógovia, rôzni experti a mnohé fakty sú súčasťou záverov rozsiahlejších i menších projektov."
Autor: Róbert Hamburgbadžo

Beata
Balogová
