Nová štátna tajomníčka ministerstva školstva ROMANA KANOVSKÁ už roky presadzuje analytické myslenie pri vzdelávaní žiakov základných a stredných škôl.
Osem posledných rokov ste ako prvá vždy po testovaní deviatakov vedeli, ako sú na tom s vedomosťami. Skúste ich charakterizovať.
„Určite nie sú hlúpejšia generácia, ako sú ich rodičia. Sú vynaliezavejší, orientovaní na iné hodnoty. Majú iné priority, ktoré sú viac zamerané na sociálne siete, na aktívne vyhľadávanie informácií. Za vážny problém považujem nižšiu mieru motivovanosti žiakov, cieľavedomosti o niečo sa usilovať. Chýba im snaha dosiahnuť úspech a zároveň pracovať na sebe. Majú príliš veľa dostupných zdrojov, čo ich odlišuje od rodičov. Zvykli si na komfort a využívajú ho.“
Tvorili ste testovacie úlohy. Čo ak by od vás deviataci chceli, aby ste ich s nimi riešili?
„Ako riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania som si vždy každú úlohu z testu prešla osobne, prečítala, prerátala, vyriešila. Chcela som mať aj osobnú skúsenosť s testmi.“
Čo vám ide lepšie, úlohy zo slovenského jazyka či z matematiky?
„K mojej pôvodnej profesii učiteľky som sa dostala cez osobný vzťah k literatúre a slovenčine. Takže bližšie mám k tomuto predmetu. Veľmi blízke mi je analyzovanie textov, tvorivé spracovanie informácií. Na vysokej škole na seminároch z klasickej filozofie a logiky sme veľa pracovali s textami, s prameňmi, toto som si odniesla do praxe. Takže trúfla by som si najmä na úlohy, kde sa dá k riešeniu logicky dospieť.“