Tesne po komunálnych voľbách sa objavili v SME dva názory (Voľby pod starostovým palcom - 12. 12. a Kto sa bojí pozorovateľov - 13. 12.), z ktorých sa dala vycítiť nespokojnosť s „obrovskou“ kompetenciou starostu či primátora - vymenovať chýbajúcich členov miestnej volebnej komisie, aby sa splnil zákonom stanovený počet.
Pokúsme sa teda zistiť, kedy skutočne prakticky uplatňuje starosta či primátor túto svoju kompetenciu. Podľa môjho názoru sa tento nástroj uplatní iba v malých obciach (do tisíc obyvateľov), kde už „veľké“ politické strany strácajú záujem o posty poslancov a – čím menšia obec – aj o posty starostov. A práve v týchto malých obciach môže o poste starostu rozhodovať rozdiel niekoľkých hlasov.
Mnohí starostovia mi dajú za pravdu, že nominovanie príbuzných, kamarátov či inak starostovi zaviazaných ľudí im na počte hlasov nepridá, ale uberie. Skúsený starosta sa práve v komunálkach drží čo najďalej od volebnej komisie, aby nedal svojim oponentom do rúk ďalší tromf napriek tomu, že mu je daný zákonom.
Nie sú mi známe celoslovenské štatistické údaje, ale výsledky v okrese Vranov nad Topľou ukázali, že najväčší prínos opätovnému zvoleniu starostov priniesla správne cielená kampaň Združenia miest a obcí Slovenska o tom, aby voliči podporili ľudí, ktorí ukázali, že zvládnu presun množstva kompetencií, ktoré obce získavajú s reformou verejnej správy. V tomto okrese k zmene na poste starostu došlo iba v zhruba 20 percentách prípadov (nie sú zarátané obce, kde predchádzajúci starosta nekandidoval).Voliči si vybrali starostov, ktorí majú „pod palcom“ také „hrozienka“ ako školstvo, zdravotníctvo a o niekoľko dní aj sociálnu oblasť a stavebné kompetencie, a nie kompetenciu doplniť „svojich“ ľudí do komisií.
„Zodpovední“ členovia miestnych volebných komisií nominovaní stranami sa často „uspokoja“ s fyzickou účasťou v komisii, v lepšom prípade s návštevou svojich priateľov či príbuzných v obci, neodmietnu dobré pohostenie či iné… Mnohokrát prejavujú absolútnu neznalosť svojich povinností, o znalosti volebného zákona nehovoriac. Ba s poniektorými, ktorých skôr zmôže spoločenská únava, čakajú predsedu, zapisovateľa komisie a neraz aj starostu obce starosti. V prípade dvojdňových volieb starosti dvojnásobné.
Rád by som podporil názor, aby prístup do miestnych volebných komisií v komunálnych voľbách mali aj nezávislí kandidáti. Odporúčam takú novelu volebného zákona, ktorá by úplne vylúčila účasť politických nominantov a na volebných lístkoch by si mohli voliči vyberať iba spomedzi nezávislých.
V tom prípade by mnohí starostovia radi uvoľnili „spod svojho palca“ tú obrovskú výhodu, ktorá tak radikálne „nemení“ pomery v mestách a obciach na Slovensku.
Autor: DANIEL LORINC(Autor bol opätovne zvolený za starostu obce Kladzany)

Beata
Balogová
